GTr 35, Bellamyplein, April 1925
Foto: Gemeentetram Amsterdam

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 7 (35-42)

Gemeentetram Amsterdam - Serie 35-42

Serie:
35-42
Type: Autobus
Aantal: 8 Stuks
Fabrikant: Magirus-Deutz A.G. (via Geesink, Weesp)
- Allan, Rotterdam
Chassistype: Magirus M 1007
Motortype: ?-cilinder dieselmotor
Bouwjaar: 1925 (chassis in 1924)
Lengte:
Breedte:
Hoogte:
Wielbasis:
Motorvermogen:
Ledig gewicht:
4.170 kg
Maximale gewicht:
Versnellingsbak:

Passagiersindeling: 21-5
Nieuwprijs:




Voor de nieuw in te stellen lijn D(Onderlangs - Tulpplein) werd een serie van 8 Magirus-bussen besteld. Importeur Geesink kreeg op 6 oktober 1924 de opdracht tot levering van 8 Magirus-speciaal-chassis. De bouw van het chassis vond snel plaats, want op 12 december 1924 berichtte Allan, die de opbouw zou verzorgen, al dat de volgende dag het eerste chassis geleverd zou worden.

Nadat de wagenbak aangebracht was, kon vanaf 14 april 1925 de 35 als eerste afgehaald worden in Rotterdam. Deze serie werd genummerd in aansluiting op het aanwezige materieel, namelijk 35-42. In korte tijd werden de overige wagens geleverd en met de komst van de 41 en 42 op 18 mei was de gehele serie in Amsterdam aanwezig.

De banken waren voorzien van losse kussens(elke bank één kussen) met echt lederen overtrek. Ook de rugleuning was op dergelijke wijze afgewerkt. Voor verlichting werden 4 lichten in eenvoudige plafondornamenten aangebracht, gelijktijdig in- en uitschakelbaar vanaf de chauffeurszitplaats. In de wagen werden 8 drukknoppen aangebracht in verbinding met een schel bij de chauffeurszitplaats. Aan de achterzijde van de wagenbak kwam een nooddeur aan de linkerzijde. De ramen waren om en om neerlaatbaar gemaakt tot op ongeveer halve hoogte. Links van de chauffeur kwam een portier met zakkend raam. De trede voor de ingang was opklapbaar en bedienbaar vanaf de chauffeurszitplaats. Deze serie werd als eerste afgeleverd met luchtbanden.

Lijn D werd ingesteld op 15 juni 1925, die in feite als sneldienst en aanvulling diende voor lijn A.

De bussen bevielen goed, waardoor er later meer Magirus-bussen werden aangeschaft. De eerste wagens gingen in 1934 buiten dienst. De 37 werd in januari 1934 gesloopt en de 39 werd in november verkocht.

In mei 1935 werd de carrosserie van de 36 geplaatst op het chassis van de 42, waarna het nieuwe voertuig 42 werd verkocht. De originele carrosserie van de 42 en het chassis van de 36 werden in 1935 gesloopt.

In 1936 waren de laatste exemplaren nog in dienst op lijn E en werden dat jaar uit de dienst genomen.

In maart 1936 werd autobus 35 verbouwd tot keetwagen 1 en de 38 werd in mei 1936 verbouwd tot keetwagen. In januari 1937 werd de 40 tenslotte verbouwd tot thermietwagen(gebruikt bij het lassen van de tramrails). De keetwagens werden bij werkzaamheden aan de trambaan daar geplaatst voor het werkpersoneel en de bewaking van de gereedschappen en behielden voor een deel het uiterlijk van de bus, met o.a. de chauffeurszitplaats.

De overige wagens, 41 en 42, werden in 1937 verkocht.

Na buitendienststelling in de remise Havenstraat werd Lijnkeet-1 op 07-02-1969 geschonken aan de Stichting Veteraan Autobussen als museumbus. Nog enige jaren verbleef de 35 op het terrein van de remise Havenstraat, totdat hij op 15 december 1971 achter de Mack takelwagen van het GVBA werd overgebracht naar Leimuiden, de toenmalige "centrale werkplaats" van de SVA. Aldaar werd een begin met de restauratie gemaakt, hetgeen onder andere inhield het conserveren van het chassis en het verwijderen van het lijnkeet interieur.

Uiteindelijk belandde de 35 in 1979 in Pijnacker en vanaf dat moment kwamen de werkzaamheden pas goed op gang. De restauratie van de 35 omvat in hoofdzaak twee elementen: enerzijds de complete herbouw van de carrosserie(inclusief het interieur) en anderzijds het weer rijdbaar maken van de wagen, door het inbouwen van een motor en versnellingsbak. De opbouw van de carrosserie kwam in de jaren "90 gereed en tijdens de parade 100 jaar GVB in 2000 kon het busje op een trailer getoond worden aan het publiek. Men was nu naarstig op zoek naar een motor en versnellingsbak. Een oude Magirus-brandweerwagen werd inmiddels aangekocht, waarvan de motor en versnellingsbak werden overgezet. Op dit moment is het busje helaas nog niet rijvaardig inzetbaar.

Provinciaal    Indeling
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn   Kenteken Chassisnummer Motornummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Buiten Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
  35  14-04-1925  15-06-1925     D    G 37461         1007         1007       21/5 4170 kg  01-05-1935       -03-1936 GVB-werkmaterieel : Keet-1
  36       -     -1925  15-06-1925     D    G 37466         1015         1015       21/5 4170 kg       -05-1935       -     -1935 gesloopt
  37       -     -1925  15-06-1925     D    G 37467         1011         1011       21/5 4170 kg       -     -1934       -01-1934 gesloopt
  38       -     -1925  15-06-1925     D    G 37465         1014         1014       21/5 4170 kg  01-05-1935       -05-1936 GVB-werkmaterieel : werd Keet
  39       -     -1925  15-06-1925     D    G 37468         1017         1017       21/5 4170 kg       -     -1934  20-11-1934 verkocht
  40       -     -1925  15-06-1925     D    G 37462         1005         1005       21/5 4170 kg       -     -1936       -01-1937 GVB-werkmaterieel : Thermietwagen
  41  18-05-1925  15-06-1925     D    G 37463         1012         1012       21/5 4170 kg       -     -1936  05-08-1937 verkocht
  42  18-05-1925  15-06-1925     D    G 37464         1013         1013       21/5 4170 kg       -     -1936  10-06-1937 verkocht









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links