GVB 5358, Lijn 29, Sloten, 23 oktober 1965
Foto: J. van Hijksloot (verzameling M. van Deventer/Tramweg Stichting)

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 45 (5354-5414)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 5354-5414

Serie:
5354-5374, 5377, 5414 (gehuurd van NZH)
Type: Autobus
Aantal: 21 Stuks
Fabrikant: Leyland - Verheul, Waddinxveen
Chassistype: LVS LEVC-004
Chassistype 5377: LNSV
Motortype: 6-cilinder dieselmotor, Leyland 0 600 (9,8 liter)
Motortype 5377: 6-cilinder dieselmotor, Leyland 0 400/108cMK2
                                    (6,54 liter)
Bouwjaar: 1965-1966
Bouwjaar 5377: 1963
Lengte: 9.640 mm
Lengte 5377:
9.570 mm
Breedte:
2.440 mm
Breedte 5377:
2.430 mm
Hoogte:
3.000 mm
Wielbasis:
4.700 mm
Wielbasis 5377:
4.600 mm
Motorvermogen 5377:
125 pk (bij 1.800 toeren, 93,21 kW)
Motorvermogen overige:
125 pk (bij 1.800 toeren, 93,21 kW)
Ledig gewicht:
7.800 kg
Ledig gewicht 5377:
7.310 kg
Maximale gewicht:
15.100 kg
Versnellingsbak:
Wilson Pneumocyclic GB106/2
Passagiersindeling:
30-41
Nieuwprijs:


Om een materieeltekort bij het GVB te Amsterdam op te vangen werd bij de NZH te Haarlem een 21-tal grijze spliksplinternieuwe stadsbussen gehuurd uit de 5300-serie.

De bussen werden vooral ingezet op de lijnen 18, 26 en 29, en aanvullend op de lijnen 36, 40 en 42. De bussen 5354-5374 kwamen rechtstreeks vanaf de fabriek en werden zonder inzet bij de NZH meteen verhuurd aan het GVB en kwamen dus daadwerkelijk voor het eerst in dienst bij het GVB. De bussen behielden hun NS-nummers en waren voorzien van de aanduiding GVB. De trekkoorden van het stopsignaal waren niet voor hoofdstedelijk gebruik ontworpen; omdat de Amsterdamse passagiers er zo hard aan trokken, ging het koord kapot en werkte het stopsignaal niet meer.

De bussen 5354-5361 kwamen per 17-10-1965 in dienst op lijn 29 en per 18-10-1965 ook op lijn 40. Vanaf maart 1966 verhuisden de 5354-5358 naar Garage Oost voor de dienst op lijn 26, die toen vanuit deze garage geëxploiteerd ging worden.

Op     -11-1965 had de 5357 een botsing en ging voor herstel terug naar de NZH. De 5377 reed in de tussenliggende periode van     -11-1965 t/m     -12-1965 bij het GVB. Na herstel keerde de 5357 terug naar het GVB en ging de 5377 weer retour naar de NZH. De 5377 was uit een eerdere serie 5375-5380 van de NZH en had een bolramerfront. Van deze wagen is helaas geen foto beschikbaar. Wel is er een foto van deze bus op een later tijdstip bij de firma Van Gog, waarvan hieronder een foto, die ook zichtbaar is op de website Fotopagina Bussen Firma Van Gog.


Van Gog, 5377, Gouda, 26-01-1969.
Foto: H. Wind (verzameling website www.rovm-digitaal.nl).

Vanwege revisie van de reeks 5354-5374 was de 5414 vanaf eind februari 1967 t/m medio april/mei 1967 tijdelijk te gast bij het GVB als vervangende bus.

De komst van de standaardbussen serie 375-527 per 1968 was het gevolg van het buitendienst stellen van de NZH-stadwagentjes, zodat deze terugkonden naar hun eigenaar. Geel geschilderd en al bleven ze trouw op het Haarlemse stadsnet rijden totdat ze in 1979 werden vervangen door de DAF/Den Oudsten DOK-jes, serie 6407-6446.

De verdere levensloop van de NZH-bussen is op één wagen na een trouwe dienst gebleven aan de NZH. Alle bussen bleven tot hun buitendienststelling in dienst bij de NZH en ze werden ook allen afgevoerd naar het CAB(Centraal Autoherstel Bedrijf) in Utrecht, waarna zij bij de naastgelegen sloperij Tersteeg werden gesloopt. Op de onderstaande data zijn de bussen afgevoerd naar het CAB,tw.:
                        5354 : 23-07-1980                        5361 : 12-09-1980                        5368 : 01-08-1980
                        5355 : 17-07-1980                        5362 : 12-09-1980                        5369 : 22-07-1980
                        5356 : 15-07-1980                        5363 : 15-10-1979                         5370 : 22-07-1980
                        5357 : 16-07-1980                        5364 : 17-09-1980                         5371 : 04-09-1980
                        5358 : 24-07-1980                        5365 : 23-07-1980                        5373 : 17-09-1980
                        5359 : 16-07-1980                        5366 : 15-07-1980                         5374 : 11-08-1980
                        5360 : 07-10-1980                        5367 : 08-10-1980                        5414 : 23-06-1982

De 5377 reed tot 01-01-1969 bij de NZH en ging toen over naar het Autobusbedrijf Gebr. Van Gog in Capelle aan den Ijssel, waar de bus met hetzelfde wagenparknummer in dienst kwam op het stadsvervoernet van Gouda, waar Van Gog de stadsdienst Gouda had overgenomen van Van Eldik. Op 01-01-1974 ging Van Gog geheel op in streekvervoerder-maatschappij Westnederland en kwam de 5377 bij dit bedrijf in dienst. In juli 1975 werd de 5377 verkocht aan de streekvervoerder VAGU in Oudewater en kwam daar met wagenparknummer 71 in dienst. In januari 1976 kreeg de wagen een nieuw kenteken, tw. 73-22-HB. Tevens werd de bus door de firma Domburg verbouwd en kreeg daarbij een andere interieurindeling met 36-30 plaatsen, ten behoeve van schoolzwemvervoer tussen de dorpen in de regio Gouda en Oudewater. Op 15-07-1978 werd het busje verkocht aan het Rode Kruis, waar de bus nog enkele jaren vertoefde.

Tot slot de 5372. Ook deze bus was tot het einde van zijn loopbaan bij de NZH in dienst en werd na zijn buiten dienststelling bewaard als museumbus.
Op 24-05-1996 werd de wagen overgedragen aan het NZH Vervoersmuseum in Haarlem en aansluitend is de inmiddels vergeelde bus weer teruggebracht in de afleveringsstaat in grijs/witte huisstijlkleur van de toenmalige NZH-stadsdiensten.

Bij NZH officieel     Indeling
 Busnr. Gehuurd per Bouwjaar         in dienst Kenteken Chassisnr Zit/Staanplaatsen Carosserienummer    Buiten Dienst Retourdatum Afvoer naar
  5354  08-10-1965      1965       07-10-1965 ZB-72-26     55-LV-495       30/41             6226      22-10-1968   29-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5355  27-09-1965      1965       27-09-1965 ZB-72-14     55-LV-498       30/41             6229      22-10-1968   28-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5356  27-09-1965      1965       27-09-1965 ZB-72-11     55-LV-496       30/41             6227      22-10-1968   22-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5357  28-09-1965      1965       28-09-1965 ZB-72-13     55-LV-497       30/41             6228      22-10-1968   16-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5358  28-09-1965      1965       28-09-1965 ZB-72-12     55-LV-499       30/41             6230      22-10-1968   25-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5359  30-09-1965      1965       30-09-1965 ZB-73-14     55-LV-500       30/41             6231      22-10-1968   16-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5360  08-10-1965      1965       08-10-1965 ZB-73-13     55-LV-501       30/41             6232      22-10-1968   11-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5361  01-10-1965      1965       01-10-1965 ZB-73-12     55-LV-502       30/41             6233      22-10-1968   18-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5362  29-12-1965      1965       13-12-1965 ZB-92-26     55-LV-503       30/41             6234      22-10-1968   09-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5363  14-01-1966      1965       19-12-1965 ZB-92-27     55-LV-505       30/41             6236      22-10-1968   24-10-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5364  21-12-1965      1965       21-12-1965 ZB-93-28     55-LV-504       30/41             6235      24-05-1968   11-04-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5365  30-12-1965      1965       30-12-1965 ZB-94-38     55-LV-506       30/41             6237      01-05-1968   19-04-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5366  30-12-1965      1965       20-12-1965 ZB-94-39     55-LV-508       30/41             6239      01-05-1968   07-05-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5367  04-01-1966      1965       20-12-1965 ZB-96-06     55-LV-507       30/41             6238      01-05-1968   07-05-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5368  12-01-1966      1965       11-01-1966 ZB-97-28     55-LV-509       30/41             6240      01-05-1968   23-04-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5369  12-01-1966      1965       11-01-1966 ZB-97-24     55-LV-510       30/41             6241      01-05-1968   06-05-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5370  13-01-1966      1965       13-01-1966 ZB-98-78     55-LV-512       30/41             6243      01-05-1968   29-04-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5371  13-01-1966      1965       13-01-1966 ZB-98-80     55-LV-511       30/41             6242      01-05-1968   02-05-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5372  18-01-1966      1965       18-01-1966 ZB-98-77     55-LV-513       30/41             6244      01-05-1968   26-04-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5373  18-01-1966      1965       18-01-1966 ZB-98-79     55-LV-514       30/41             6245      01-05-1968   02-05-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5374  14-02-1966      1965       14-02-1966 ZB-98-80     55-LV-515       30/41             6246      01-05-1968   01-05-1968 Retour naar de NZH, Haarlem
  5377       -11-1965      1963       07-02-1964 XB-35-98     55-LV-339       30/41             5839           -12-1965        -12-1965 Retour naar de NZH, Haarlem
  5414       -02-1967      1966       27-05-1966 AB-18-52     55-LV-543       30/41             6359           -05-1967        -05-1967 Retour naar de NZH, Haarlem









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links