GTr 126, Amsterdamsche Bosch, 27 maart 1937
Foto: Gemeentetram Amsterdam

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 24 (126-157)

Gemeentetram Amsterdam - Serie 126-157

Serie:
126-131, 132-139, 140-147, 148-157
Type: Autobus
Aantal: 32 Stuks
Fabrikant: Kromhout, Amsterdam - Verheul, Waddinxveen
Chassistype: Kromhout TB5
Motortype: 5-cilinder benzinemotor 5 LW
Bouwjaar: 1937-1941 (chassis 1937-1940)
Lengte: 9450 mm
Breedte: 2420 mm
Hoogte:
Wielbasis:
5000 mm
Motorvermogen:87 pk/64 kW (bij 1.700 toeren)
Ledig gewicht:
7330 - 7390 kg
Maximale gewicht:
Versnellingsbak:

Passagiersindeling: zie tabel
Nieuwprijs: Hfl. 13.500,- - Hfl. 20.000,-





De levensduur van de bestaande autobussen maakte het noodzakelijk dat wederom materieel besteld werd. Inmiddels hadden de Kromhoutfabrieken in Amsterdam een chassis ontwikkeld, gebaseerd op kennis bij buitenlandse bedrijven, dat naar de wensen van de koper geleverd kon worden en dat in de praktijk ook zeer bleek te voldoen. De Gemeentetram besloot hiermee een proef te nemen. Het bleek een succes, zodat in de loop der jaren veel dergelijke bussen werden besteld, in hoofdzaak in twee uitvoeringen: voor een grote carrosserie met aparte uitstapdeur én voor een kleine carrosserie zonder. Op 13 december 1935 gaven B&W toestemming voor een bestelling ten bedragen van circa fl. 100.000,-. Offertes werden gevraagd aan Werkspoor, Beijnes en Verheul. Op 27 mei 1936 werden bij Kromhout/Verheul 6 autobussen besteld op Trambuschassis met middenuitgang, dus de grote variant, te leveren vóór 01-03-1937 voor een prijs van fl. 13.500,- per stuk (een overeenkomst tussen Gemeentetram, Kromhout en Verheul werd gesloten op 5 augustus 1936).

In april 1937 werden de wagens in dienst gesteld onder de nummers 126-131.

Door de goede ervaringen met de eerste serie Kromhouts, werd op 16 juli 1937 aan de wethouder het voorstel gedaan nog 8 tramcoaches te bestellen, nu voor fl. 135.000,- totaal(fl. 16.875,- per stuk). Deze, met de nummers 132-139, werden in april en mei 1938 in dienst genomen. Het betrof een grote uitvoering van de gelijksoortige reeks 35-53.

Ter vervanging van weer een groep Brockway's, met doorschuiving van ander materieel en in verband met de komende uitbreiding van het lijnennet, gaven B&W op 12 augustus 1938 toestemming voor bestelling van de vervolgserie 140-147 voor een bedrag van
fl. 140.000,-(per stuk fl. 17.500,-). Deze werden in dienst gesteld in oktober 1939(indienststelling tweede lijn E).

In september 1939 deed de directie opnieuw een verzoek om autobussen te vervangen: 15 kleine bussen door 15 tramcoaches, voor fl. 300.000,-(per stuk
fl. 20.000,-). Tien wagens van het normale type werden besteld bij Kromhout-Verheul, welke de nummers 148-157 kregen. De overige vijf zouden eveneens een carrosserie van Verheul krijgen, doch deze zouden rusten op een Büssingchassis en worden geleverd met de nummers 11-15.
Deze bussen werden geleverd in 1940-1941 en zouden deels door de oorlogshandelingen zelfs pas in 1945 op dienst komen.

In dit serieblad worden de 4 series 126 t/m 157 in één keer behandeld. Deze serie werd in 4 delen geleverd, tw.: de 126-131(in 1937), de 132-139(in 1938), de 140-147(in 1940) en de 148-157(in 1941). De serie was voorzien van een sterke Kromhout 5-cylinder dieselmotor type 5LW.

De 126-131 vervingen de Twin Coaches op lijn K (Station Weesperpoort - Watergraafsmeer), de 132-139 kwamen in dienst op lijn H (Kalfjeslaan - Station Willemspark) en de 140-147 op lijn E (Station Haarlemmermeer(voormalig Willemspark) - Julianaplein).

Identiek aan de reeks 126-147 werd in de begintijd van de tweede wereldoorlog hard gewerkt aan de afbouw van de vervolgserie 148-157.
Door de Duitse bezetters werd alles afgestroopt en een deel van de bussen, dat in aanbouw was bij fabrieken werd zelfs gevorderd. Van de wagens 148-157 werd de bouw vertraagd door de oorlogshandelingen op last van de opdrachtgever, de Gemeentetram.
In 1941 werden de 148-151 en 154 geleverd, waarna een jaar later ook de 152 nog werd geleverd. Begin 1943 was een gedeelte van de serie nog steeds niet afgeleverd door Verheul. Direct na de capitulatie in 1940 had de heer Hofman, directeur van de Gemeentetram Amsterdam, namelijk al aan de fabriek verzocht de bouw van deze wagens tot nader aankondiging zoveel mogelijk te rekken in verband met het gevaar van inbeslagneming door de Duitsers.
Nadat in de loop van 1943 de mogelijkheid op vordering van de nog niet afgeleverde wagens in de omgeving van Waddinxveen groter werd, hadden de heren Verheul en Hofman een onderhoud om maatregelen te bespreken ter voorkoming van inbeslagneming. Hierop heeft de firma Verheul de wielen van de bussen gedemonteerd en verborgen.
Hofman zond van zijn kant twee betrouwbare monteurs naar de fabriek om andere vitale delen te demonteren, zoals cilinders, zuigers, compressors, dynamo's, welke zij meenamen naar de werkplaats Tollensstraat en daar verstopten.
Eveneens werden van twee geheel rijvaardige benzinebussen, die in de Tollensstraat stonden, de vitale delen verwijderd, zodat daarmee niet gereden kon worden. Deze laatste vier bussen, de 153 en 155-157 zouden pas in 1945 geleverd worden, 4 jaar na de start van de aflevering van deze serie van 10 bussen.

De serie 148-157 kwam naar de hoofdstad, waarbij de 152, 153 en 155-157 meteen in het diepste geheim verdwenen naar een oude remisehal aan de Linneausstraat, waar ze op bokken werden geplaatst in afwachting van betere tijden.

In juni/juli 1941 werden de 140-145 omgebouwd voor het rijden op houtgas. In juli/augustus 1941 werden de 135-139, 146 en 147 omgebouwd tot het rijden op turfgas. In april 1942 werden de 127, 129-131, 133 en 134 omgebouwd tot het rijden op houtgas.

In 1942 werden de 128 en 131 door de Duitsers gevorderd. Door de vele vorderingen, ook uit andere series, moest de 152 in december 1942 in dienst worden gesteld.

In februari 1943 werden de turfgasbussen 135-139 voorzien van een aangebouwde generator, gevolgd door de 146 en 147 in juni 1943.

In november 1943 werden de houtgasbussen 140 en 141 omgebouwd tot turfgasbus.

Op 06-09-1944 moest de dienst geheel worden gestaakt en aansluitend werden de 127, 134-139, 141-145, 147-152 en 154 door de Duitse bezetters gevorderd.

Eind 1944 ontdekten ze ook de verstopte 153 en 155-157 en in 1945 werden deze alsnog afgevoerd naar het oosten. Dit duurde gelukkig niet lang en in 1945 keerden de meeste bussen terug, waarbij de serie 148-157 bijna in nieuwstaat waren(al moest er wel het nodige gesleuteld worden om ze weer rijvaardig te maken), om het leeuwendeel van de enorme vervoersstroom te verwerken.

De meeste bussen kwamen na herstel in de periode 1945-1948 weer in dienst. De 126, die ook opgeknapt diende te worden kwam op
01-01-1946 weer in dienst. De bussen 128, 134, 136, 142 en 144 moesten wegens onvindbaarheid uit het bestand worden geschrapt als oorlogsverlies.

De 141 werd aansluitend na terugkomst van de bezettingsmacht verhuurd aan de Staatsmijnen, vanwaar hij op 25-03-1946 terugkeerde.

De gasbussen werden terugverbouwd tot normale bus. In 1945 werd de plaatsindeling voor de reeks 126-131 gewijzigd in 36-24 en voor de reeks 132-157 in 35-25.

In 1953 werd in Nederland het nationale kentekensysteem ingevoerd, waarmee de oude provinciale kentekens werden vervangen door het nieuwe nationale exemplaar.

In 1954 werd de plaatsindeling van de hele serie gewijzigd in 32-28, m.u.v. de bussen 128, 135, 137, 142 en 144.

In 1957 startte de afvoer en werden de 126, 127, 129-133, 135, 137-141, 143, 149-153, 155 en 156 afgevoerd. De bussen 145-148 werden in 1957 gebombardeerd tot permanente lesbussen. De bussen 154 en 157, die eveneens in 1957 uit de passagiersdienst verdwenen, werden in 1959 uit het bestand afgevoerd als autobus en werden als vrachtwagen ingevoerd in het GVB-werkmaterieelbestand.

In 1961 werden de lesbussen 145-148 vernummerd tot 106-109 en als zodanig uit het busbestand afgevoerd. De 4 lesbussen reden nog enige tijd als lesvoertuig rond en werden allen op 17-10-1963 afgevoerd naar sloperij de Ridder in Soest.

Op 23-11-1968 ging werkbus 40(de ex-154) buiten dienst, gevolgd door de 41(de ex-157) op 17-02-1969. De 41(ex-157) werd op 27-10-1969 verkocht aan de Stichting Veteraan Autobussen, de S.V.A., als museumbus. De 40(ex-154) werd op 13-04-1970 ten behoeve van de 157 voor onderdelen gesloopt in Zwartsluis.

Op 21-03-1975 werd de 157 doorverkocht aan de Stichting Museum Stads- en Streekautobussen, de M.U.S.A., in Amsterdam, die de bus volledig restaureerden en op     -    -19     voor het eerst in dienst konden stellen als museumbus.

Provinciaal       Indeling TIJDENS DE TWEEDE WERELDOORLOG       Na W.O.-2     Na Herstel Nationaal
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn   Kenteken Chassisnummer Motornummer Bouwnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Gevorderd op Gevorderd naar Teruggevonden op Her-In Dienst op Kenteken Buiten Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
  126   23-03-1937        -04-1937     K  G    37465         TB-172          7958        1221     33/26 7330 kg         ---         ---             ---   01-01-1946 NB-47-27        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  127   06-04-1937        -04-1937     K  G    37482         TB-173          7959        1222     33/26 7330 kg 22-09-1944 Ortskommandantur        29-06-1945   10-03-1949 NB-47-28        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  128   06-04-1937        -04-1937     K  G    37489         TB-177          7963        1223     33/26 7330 kg 00-07-1942 Deutsche Wehrmacht             ---         ---       ---        -07-1942     W.O.-2 "gevorderd door de Duitsers"
  129   13-04-1937        -04-1937     K  G    40773         TB-176          7962        1224     33/26 7330 kg         ---         ---             ---         --- NB-47-29        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  130   16-04-1937        -04-1937     K  G    37476         TB-174          7960        1225     33/26 7330 kg         ---         ---             ---         --- NB-47-30        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  131   16-04-1937        -04-1937     K  G    37487         TB-175          7961        1226     33/26 7330 kg 00-07-1942 Deutsche Wehrmacht        17-07-1945   20-09-1947 NB-47-31        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  132   22-02-1938        -04-1938     H  G    40766         TB-306          8403        1401     35/24 7330 kg         ---         ---             ---         --- NB-47-32        -     -1957   07-06-1957 Nijmegen
  133   15-02-1938        -04-1938     H  G    40768         TB-300          8397        1402     35/24 7330 kg         ---         ---             ---         --- NB-47-33        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  134   22-02-1938        -04-1938     H  G    40769         TB-301          8398        1403     35/24 7330 kg 16-06-1944 DW-Dienststelle 05686             ---         ---       ---  16-06-1944     W.O.-2 "gevorderd door de Duitsers"
  135   01-03-1938        -04-1938     H  G    40770         TB-303          8400        1404     35/24 7330 kg 03-10-1944 Bef. Waffen SS        15-07-1945   16-05-1946 NB-47-34        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  136   08-03-1938        -04-1938     H  G    40771         TB-304          8401        1405     35/24 7330 kg 16-06-1944 DW-Dienststelle 05686             ---         ---       ---  16-06-1944     W.O.-2 "gevorderd door de Duitsers"
  137   15-03-1938        -04-1938     H  G    40772         TB-302          8399        1406     35/24 7330 kg 03-09-1944 DW-Ortskommandantur        07-06-1945   31-12-1945 NB-48-60        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  138   05-04-1938        -04-1938     H  G    40775         TB-305          8402        1407     35/24 7330 kg 05-09-1944 Ortskommandantur        25-06-1945   12-03-1946 NB-47-35        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  139   03-05-1938        -05-1938     H  G    40776         TB-307          8404        1408     35/24 7330 kg 04-09-1944 DW-Dienststelle 06910        04-07-1945   15-11-1945 NB-47-36        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  140   12-09-1939   15-10-1939     E  GZ  48653         TB-440          8975        1502     35/24 7330 kg         ---         ---             ---         --- NB-47-37        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  141   12-09-1939   15-10-1939     E  GZ  48654         TB-441          8976        1503     35/24 7330 kg 04-09-1944 Ortskommandantur        17-05-1945   15-04-1946 NB-47-38        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  142   09-10-1939   15-10-1939     E  GZ  48655         TB-442          8977        1504     35/24 7330 kg 16-06-1944 DW-Dienststelle 05686             ---         ---       ---  16-06-1944     W.O.-2 "gevorderd door de Duitsers"
  143   11-10-1939   15-10-1939     E  GZ  48656         TB-443          8978        1505     35/24 7330 kg 22-09-1944 Ortskommandantur        18-07-1945   09-04-1948 NB-47-39        -     -1957   25-07-1957 Bloedtransfusiedienst, Amsterdam
  144   06-10-1939   15-10-1939     E  GZ  48657         TB-444          8979        1506     35/24 7330 kg 04-09-1944 DW-Ortskommandantur             ---         ---       ---  04-09-1944     W.O.-2 "gevorderd door de Duitsers"
  145   09-10-1939   15-10-1939     E  GZ  48658         TB-445          8980        1507     35/24 7330 kg 04-09-1944 DW-Ortskommandantur        15-07-1945   02-01-1948 NB-47-40        -     -1957   01-04-1961 GVB-werkmaterieelbestand: werd lesbus 106
  146   11-10-1939   15-10-1939     E  GZ  48659         TB-446          8981        1508     35/24 7330 kg         ---         ---             ---         --- NB-47-41        -     -1957   01-04-1961 GVB-werkmaterieelbestand: werd lesbus 107
  147   24-10-1939        -10-1939     E  GZ  48660         TB-447          8982        1509     35/24 7330 kg 04-09-1944 Ortskommandantur        07-06-1945   31-12-1945 NB-47-42        -     -1957   01-04-1961 GVB-werkmaterieelbestand: werd lesbus 108
  148        -     -1941   03-09-1941       GZ  58291         TB-600          9544        onb-109     32/27 7390 kg 29-11-1944 Deutsche Wehrmacht        16-07-1945   01-11-1945 NB-47-43        -     -1957   01-04-1961 GVB-werkmaterieelbestand: werd lesbus 109
  149        -     -1941   29-10-1941       GZ  58292         TB-601          9545        onb-110     32/27 7390 kg 07-12-1944 Deutsche Wehrmacht        13-07-1945   31-12-1945 NB-47-44        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  150        -     -1941   26-11-1941       GZ  58293         TB-602          9546        onb-111     32/27 7390 kg 07-12-1944 Deutsche Wehrmacht        10-05-1945   02-01-1946 NB-47-45        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  151        -     -1941   10-12-1941       GZ  58294         TB-603          9547        onb-112     32/27 7390 kg 09-11-1944 Deutsche Wehrmacht        15-07-1945   20-11-1945 NB-47-46        -     -1957   24-05-1957 NV Mach. Fabr. Du Croo & Brauns, Amsterdam
  152        -     -1941       - 12-1942       GZ  58295         TB-604          9548        onb-113     32/27 7390 kg 23-11-1944 Deutsche Wehrmacht        13-07-1945   03-12-1945 NB-47-47        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  153        -     -1941   05-11-1945       GZ  58296         TB-605          9560        onb-114     32/27 7390 kg 12-03-1945 Deutsche Wehrmacht        15-07-1945   05-11-1945 NB-47-48        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  154        -     -1941   07-10-1941       GZ  58297         TB-606          9561        onb-115     32/27 7390 kg 09-11-1944 Deutsche Wehrmacht        13-07-1945   01-12-1946 NB-47-49        -     -1959   01-09-1959 GVB-werkmaterieelbestand: werd werkwagen-40
  155        -     -1941   13-08-1945     G  GZ  58298         TB-607          9562        onb-116     32/27 7390 kg 26-02-1945 Deutsche Wehrmacht        19-07-1945   13-08-1945 NB-47-50        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  156        -     -1941   01- 12-1945       GZ  58299         TB-608          9563        onb-117     32/27 7390 kg 26-02-1945 Deutsche Wehrmacht        12-08-1945   01-12-1945 NB-47-51        -     -1957   09-08-1957 Utrecht
  157        -     -1941   01- 12-1945       GZ  58300         TB-609          9564        onb-118     32/27 7390 kg 12-03-1945 Deutsche Wehrmacht        15-07-1945   01-12-1945 NB-47-52        -     -1959   01-09-1959 GVB-werkmaterieelbestand: werd werkwagen-41









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links