Krooenburg Groep 1501, Lijn 463, Arent Janszoon Ernststraat, 24 dcecember 2015
Foto: René van Lier

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 150 (1501-1503)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 1501-1503
Serie :
1501-1503
Type : Minibus
Aantal : 3 Stuks
Fabrikant Carosserie : Mercedes
Fabrikant Motor : Mercedes
Chassistype : Mercedes-Benz Sprinter 35
Motortype :Mercedes-Benz OM 651 DE 22 LA
Motorcode :
651.955
Milieuclassificatie :
Euro 6
Lengte :
7360 mm
Breedte :
1990 mm
Hoogte :
3010 mm
Stahoogte voor :
2240 mm
Stahoogte achter :
1910 mm
Wielbasis :
4330 mm
Vooroverbouw :
1415 mm
Achteroverbouw :
1615 mm
Draaicirkel :
15600 mm
Ledig Gewicht :
3370 mm
Maximaal Gewicht :
5000 mm
Cilinderinhoud :
2143 cm³
Motorvermogen :
95 kW (129 pk)
Geluidsniveau stationair :
86 dB
Geluidsniveau rijdend :
78 dB
Versnellingsbak :
automatische versnellingsbak
Passagiersindeling :
10-11




Nadat buslijn 62 van GVB een routewijziging in de wijk Buitenveldert had gekregen, miv. december 2014, bleek een deel van deze wijk een slechte verbinding te hebben gekregen met het winkelcentrum Gelderlandplein. Vooral de oudere bevolking was daar de dupe van. Dit deed de Krooneburg Groep, eigenaar van het Winkelcentrum Gelderlandplein, doe besluiten om op proef een buslijn in te stellen in de wijk Buitenveldert. De buslijnen werden bediend met ingehuurde chauffeurs, die in GVB-uniform de dienst uitvoeren. De buslijnen reden gratis.
Op 14 december 2015 ging de dienst op de nieuwe buslijnen 461(Gelderlandplein-Station Zuid vv.) en 463(Gelderlandplein-Bolestein vv.) van start, waarop een tweetal Sprinter's, eigendom van de Kroonenburg Groep, dienst gingen doen. De busjes waren voorzien van een totaalreclamebeplakking en reden op de twee diensten.
Lijn 461 reed doordeweeks vanaf 9.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 17.30 uur elke 10 minuten en van 12.30 tot 13.30 uur en van 17.30 uur tt 19.00 uur elke 5 minuten, terwijl lijn 463 reed elk half uur en tussen 12 en 14 uur slechts 1 keer per uur, omdat het tweede busje dan ook op lijn 461 reed. Lijn 463 reed vanaf 17 uur geheel niet meer en dan om 19.00 uur nog 1 rit. Op zaterdagen werd tussen 11 en 17 uur gereden op beide lijnen in een halfuurs frequentie met 1 busje en op zondagen reden de lijnen niet.

De busjes kregen een GVB-wagenparknummer, de 1501 en 1502, omdat de bussen in beheer werden gegeven bij GVB voor het klein onderhoud. De dienst werd gestart op 14 december 2015 en de officiële ingebruikname vond plaats op 18 december 2015.

Indien één van de busjes defect was, werd een tijdelijk busje ingezet. In sommige gevallen werd dan een GVB-minibusje uit de serie 016-019 ingezet, maar ook werd regelmatig een busje beschikbaar gesteld door EVOBus. Dit betrof het onderstaande busje:
Het was een Mercedes-Benz Sprinter 65 met een lengte van 7720 mm, een motorvermogen van 120 KW en een passagiersindeling van 15-13.
Het betreffende busje begon zijn loopbaan bij Taxi Van Dijk in Cuijk met parknummer 806, waar het voornamelijk dienst deed op buurtbuslijn 292 in Venray. Op 04-03-2016 werd het ingeleverd bij EVOBus in Nijkerk, die het busje aansluitend in geval van een defect aan één van de busjes 1501 of 1502 dus in bruikleen gaf aan de kroonenburg Groep. In december 2016 werd de bus overgedaan aan de firma TCR in Renesse/Middelburg, waar het busje met het parknummer 594 in dienst kwam. Op 11 januari 2017 werd het overgeschreven op TCR. De inzet van dit busje op de Gelderlandpleinen kwam daarmee weer ten einde. De eerste inzet van dit busje vond echter al plaats op 15 februari 2016 en bleef regelmatig plaatsvinden tot eind 2016.

  
    Tijdelijk busje 50-BGB-6, Lijn 461, Van Leijenberghlaan, 15 februari 2016.
    Foto: René van Lier.


Afgiftedatum   Ledig Maximaal
Busnr. Kentekenbewijs Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Gewicht
geen nr.     11-06-2015 50-BGB-6 WDB9066551P100293             15-13 3690 mm 5650 mm



Nadat het eerdere reservebusje was doorverkocht, werd door EVOBus bij defecten een ander busje ingezet als vervanger.
Het was een Mercedes-Benz Sprinter 65 met een lengte van 7720 mm, een motorvermogen van 120 KW en een passagiersindeling van 17-14.
Het busje werd ingezet in de periode 27-09-2017 t/m 24-10-2017.

  
    Tijdelijk busje 37-BJV-3, Lijn 461, Beethovenstraat, 7 oktober 2017.
    Foto: René van Lier.



Afgiftedatum   Ledig Maximaal
Busnr. Kentekenbewijs Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Gewicht
geen nr.     01-09-2016 37-BJV-3 WDB9061551N687753             17-14 3650 mm 5650 mm



Op 4 september 2017 werd het lijnennet uitgebreid met twee lijnen, 464(Gelderlandplein-Europaboulevard vv.) en 465(Gelderlandplein-VU Ziekenhuis vv.), waardoor er een derde busje werd aangeschaft, die gelijk was aan de 1501 en 1502. Gelijk werden ook de 1501 en 1502, samen met de nieuwe 1503 van een nieuwe totaalbeplakking voorzien.
De 1503 was in weze een tweedehands busje, dat als shopping shuttle demo kortstondig bij Arriva Achterhoek had gereden zonder wagennummer tussen juli en oktober 2016, maar op dat moment wel eigendom was van EVObus.

  
    GVB 1503, Lijn 463, Van Leijenberghlaan, 7 oktober 2017.
    Foto: René van Lier.



Ook in februari 2018 was de 1501 langdurig defect met een deurstoring en dus leverde EVOBus wederom een vervangend busje.
Dit keer betrof het een Mercedes-Benz Sprinter 77 met dubbele achteras met een lengte van 8680 mm, een breedte van 2160 mm en een hoogte van 2830 mm, een wielbasis van 5090 mm, een motorvermogen van 120 KW en een passagiersindeling van 11-27 en 1 rolstoelplek.
Het busje werd ingezet in de periode 27-09-2017 t/m 24-10-2017.
Dit busje had al een OV-verleden. Het busje werd als wagen 3884, in de serie 3880-3885, geleverd aan streekvervoerder QBuzz, die met de busjes vanuit de stalling Winschoten in het streekvervoer reed. De busjes voldeden niet zodat ze op 25 en 28-11-2016(3884 op 28-11-2016) werden ingeleverd bij EVOBus. EVOBus verhuurde de busjes door aan Syntus, die voor haar nieuwe concessie Syntus Utrecht de busjes, niet in nummervolgorde als reeks 1159-1164(de 3884 als 1160), vanaf 11-12-2016 inzette op de kleiner lijntjes, zoals de stadsdienst Woerden en wat zwakkere lijnen in de regio Amersfoort. In juni t/m augustus 2017 gingen de busjes(1160 op 06-07-2017) weer terug naar EVOBus voor doorverkoop of export. De ex-1160 werd dus in februari 2018 tijdelijk ingezet als vervangende bus op de Gelderlandplein-lijnen. Op 20 april 2018 werd het busje doorverkocht.

  
    Tijdelijk busje 29-BFF-1, Lijn 463, Van Leijenberghlaan, 15 februari 2018.
    Foto: René van Lier.



Afgiftedatum   Ledig Maximaal
Busnr. Kentekenbewijs Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Gewicht
geen nr.     09-10-2014 29-BFF-1 WDB9061551N584179     11-27 + 1 rolstoel 4250 mm 6800 mm


Eind januari 2020 reed er weer een tijdelijk busje op de Gelderlandplein-dienst.
Dit keer betrof het een Mercedes-Benz Sprinter 75. Het busje reed in ieder geval op 29 en 31 januari 2020 in de dienst. Het busje bevond zich van 28 januari t/m 11 februari 2020 bij de Kroonenburg Groep.
Het wagentje had een lengte van 8487 mm, een breedte van 2082 mm, een hoogte van 2940 mm en een wielbasis van 5100 mm met een motorvermogen van 120 kW (163 pk) en een cilinderinhoud van 2143 cc. Verder had het busje een passagiersindeling van 12-22 en 1 rolstoelplek. De milieu-emissiecode voor dit busje was Euro-6. De voorasdruk resp. achterasdruk lag op 2100 kg resp. 4800 kg.
Inmiddels werd het busje op 4 mei 2020 weer overgeschreven op een vooralsnog onbekende nieuwe eigenaar.

  
    Tijdelijk busje 19-BNL-4, Lijn 463, Bolestein/van Nijenrodeweg, 31 januari 2020.
    Foto: René van Lier.



Afgiftedatum   Ledig Maximaal
Busnr. Kentekenbewijs Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Gewicht
geen nr.     14-06-2019 19-BNL-4 WDB9071551N014673     12-22 + 1 rolstoel 4370 kg 6800 kg




De verscherpte Corona-regels door COVID-19-pandemie betekende dat op 19 augustus 2020 de dienst op de lijnen 461, 463, 464 en 465 werd gestaakt, omdat de ingezette busjes 1501-1503 niet voldeden aan de voorwaarden van een veilige scheiding tussen chauffeur en passagiers.
Op 01-09-2020 werd de dienst op lijn 463 hervat, waarbij een 12-meter Citea van GVB werd ingezet. Deze dienst zou duren tot en met 04-09-2020, waarna een nieuw aangepast busje de dienst zou overnemen.
Uiteindelijk werd deze dienst met de GVB-standaardbus nog uitgevoerd tot en met 6 september, omdat het nieuwe busje nog niet beschikbaar was.
Op 7 september 2020 kwam uiteindelijk het nieuwe busje in dienst, die iets groter was dan de reeks 1501-1503 en voorzien was van twee grote deuren. De chauffeurscabine, die ook van buitenaf door de chauffeur bereikbaar was, was voorzien van een groot zacht-plastic spatscherm, waarmee het busje voldoet aan de regels. Met dit busje werd het ene kwartier een slag lijn 463 gereden en het andere kwartier een gecombineerde slag lijn 461/464. Lijn 465 paste niet in het schema en werd niet gereden. Echter op verzoek reed het busje wel een ommetje via het VU-Ziekenhuis, wat in weze de route van lijn 465 was. Het busje bleek hetzelfde busje te zijn, dat eind januari 2020 ook al als proefbusje op deze lijnencombinatie tijdelijk had dienstgedaan, waarbij het busje nu in de recclamekelurstelling van het Winkelcentrum Gelderlandplein was gestoken.

  
    Tijdelijk busje 19-BNL-4, Lijn 463, van Leijenberghlaan, 10 september 2020.
    Foto: René van Lier.


Begin april 2021 werd de 1503 na het aanbrengen van een COVID-spuugscherm weer gereactiveerd voor de dienst. Het wagentje kreeg tevens weer een nieuwe reclameuitmonstering voor het Winkelcentrum Gelderlandplein en het tijdelijke busje 19-BNL-4 werd medio april 2021 weer uit de dienst gehaald en ingeleverd bij de dealer.
De 1501 en 1502 werden niet meer aangepast en reeds eind 2020 naar Italië verkocht. In juli 2021 werden naar twee nieuwe busjes geleverd, die uiteindelijk in december 2021 in dienst kwamen met de nummers 1504 en 1505, waarna de 1503 de status kreeg als reservebus. Een latere opschaling van de dienst in 2022 betekende dat de 1503 weer dagelijks meedraaide in de dienst.

  
    Kroonenburg Group 1503, Lijn 463, van Leijenberghlaan, 20 april 2021.
    Foto: René van Lier.



Afgiftedatum   Ledig Maximaal
Busnr. Kentekenbewijs Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Gewicht
geen nr.     14-06-2019 19-BNL-4 WDB9071551N014673     12-22 + 1 rolstoel 4370 kg 6800 kg











Afgiftedatum
Busnr. Kentekenbewijs Overgenomen In Dienst Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
1501     11-12-2015     11-12-2015     14-12-2015 61-BGP-3 WDB9066551P100293             10-11 3370 mm 18-08-2020 Lijn 461/463/464/465 07-12-2020 Autolinee Toscane, Borgo San Lorenzo(Italië) met parknummer AT219 en kenteken GH 182 PC
1502     11-12-2015     11-12-2015     14-12-2015 62-BGP-3 WDB9066551P100292             10-11 3370 mm 18-08-2020 Lijn 461/463/464/465 07-12-2020 Autolinee Toscane, Borgo San Lorenzo(Italië) met parknummer AT2?? en kenteken GH 181 PC
1503     22-07-2016     09-08-2017     04-09-2017 60-BHD-6 WDB9066551P101329             10-11 3370 mm Bus rijdt nog in dienst









                 






Traminfo.nl © 2003-2022 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links