
GVB 1601, Lijn 69, Meer en Vaart, 12 september 2016.
Foto: Mitchel van Lier
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 1601-1609
Serie: 1601-1609
Type: Gelede bussen Lagevloer
Aantal: 9 Stuks
Fabrikant Carosserie: VDL-Berkhof, Heerenveen
Fabrikant Motor:FPT (Fiat Powertrains Technologies)
Chassistype: Citea SLFA-180/310
Motortype: FPT Cursor 9
Motorcode: F2CFE612D*C(228 kW)
Maximum snelheid: 85 km/uur
Milieuclassificatie: EURO 6 met EEV Uitlaatfilter
Lengte: 18.000 mm
Breedte: 2.550 mm
Hoogte: 2.955 mm
Hoogte: 3.120 mm(inclusief dakunit/airco)
Instaphoogte:
Geknielde Instaphoogte:
Stahoogte Interieur: 2.416 mm
Wielbasis voorbak: 5.250 mm
Wielbasis tweede as <--> achteras(aanhanger): 6.750 mm
Vooroverbouw: 2.600 mm
Achteroverbouw: 3.400 mm
Draaicirkel: 23.510 mm
Ledig Gewicht : 17.050 kg
Maximaal Gewicht : 27.990 kg
Cilinderinhoud : 8710 cm³
Vooras:
Achteras:
Vering:
Remmen:
Koppel : 1300 Nm(bij 1200-1600 t/min)
Motorvermogen : 228 kW(310 pk)
Aantal cilinders : 6
Geluidsniveau stationair : 82 dB
Geluidsniveau rijdend :80 dB
Voorasdruk : 7.245 kg
Achterasdruk : 12.000 kg
Versnellingsbak: Voith DIWA.6 - ZF EcoLife
Passagiersindeling: 54-73 + 1 rolstoel(inclusief 1 klapstoel)
Ter uitbreiding van het wagenpark heeft GVB in maart 2016 een vervolgserie van 9 gelede bussen besteld bij VDL, die na de zomer van 2016 geleverd moesten worden. De bouw ging in mei van start. Op 1 juli 2016 was de 1601 al in een ver gevorderd stadium van aanbouw, waren de 1602-1606 in diverse stadia van bouw en stonden de chassis van de 1607-1609 nog onaangeroerd op het terrein in Heerenveen. Eind augustus 2016 stonden de eerste twee wagens gereed, maar waren nog niet afgenomen. Op 2 september 2016 arriveerden de 1601 en 1602 in Garage West en later die week volgden de 1604 en 1605.
Op 12 september kwamen de 1601 en 1602 in dienst op lijn 69, de 1601 als vervanger en de 1602 op een middagspitsdienstje.
De bus waren voorzien van vandaalbestendige stoelen met een GVB-design bekleding, een enkelblads voordeur, een dubbelblad middendeur in de voorbak én een dubbelblads achterdeur in de achterbak voor de achteras.
Verder waren digitale lijn- en richtingaanduidingen aan front, achterkant en beide zijkanten in de voorbak aangebracht, schermen in het interieur met daarop de halteinformatie, een automatische haltearoepinstallatie die aangestuurd werd door GPS, een doorzichtig dakluik, een staande motor links achterin, OV-chipkaartlezers, aan de deurzijde in de voorbak een vrije ruimte voor het plaatsen van een rolstoel met bijbehorende beugels en veiligheidsriemen, een bestuurderscabine met snel afsluitbaar elektrisch schuifruit, camerabewaking, eex extra camera in de achterzijde ter bate van het veilig achteruit rijden en een mobilofooninstallatie.
De stoelen waren gemonteerd aan de zijwand, zodat er bij reiniging van de bus makkelijk onder de stoelen gereinigd kon worden.
De deuren waren uitgevoerd als zwenkschuifdeuren, waarbij de uitstapdeuren bij het sluiten een hoge pieptoon liet horen tot de deur dicht was.
In het interieur in de achterbak was de stoelopstelling, net als bij de Citaro's in langsbankopstelling gesitueerd, teneinde meer sociale controle en minder vandalisme te genereren.
Ook deze bussen waren voorzien van een omkapseling rond de uitlaat op het dak van de aanhanger.
De nieuwe bussen weken licht af van de serie 1401-1423. Zo was de betaaltafel gewijzigd, waren de stangen voorin blauw ipv. geel en kregen de bussen op het dashboard kleine klepjes tegen hinderlijke reflecties.
In december 2016 en januari 2017 werd de serie voorzien van een display-scherm waarop de kaartverkoop met pinbetaling kan worden aangegeven. Verder kregen de bussen een pinapparaat en een activatieapparaat, waarmee het "dummy" OV-chipkaartje na betaling kan worden geactiveerd tot volwaardige OV-chipkaart. Per 31-01-2017 werd het cash betalen in het nachtvervoer afgeschaft en op 26 maart 2017 werd het cash betalen in de GVB-bussen geheel afgeschaft. Sindsdien is betalen alleen nog mogelijk middels een bankpas of creditcard. Op 25 maart 2017 reed Citea-bus 1152 tussen 11 en 17 uur op lijn 15, voorzien van een speciale beplakking als rijdende collectebus, waarbij de Amsterdammer van het Jaar, de muntenman Toon Borst, die dag in die bus het geld voor een vervoerbewijs collecteerde en in een grote ton deed. De opbrengst uit die ton ging naar een goed doel.
In 2015 werd besloten om weer zij- en totaalreclames toe te passen op een deel van het GVB-materieel. In eerste instantie werden 10 standaardbussen en 10 gelede bussen hiertoe aangepast. Eind 2016 werd besloten om dit aantal uit te breiden naar 20 standaardbussen en 20 gelede bussen, zodat in januari 2017 de 1602-1609 ook hiervoor werden aangepast. De bussen werden aansluitend ook gebruikt voor het aanbrengen van de zijreclame aan de blinde zijde en achterop gelijk aangepast. Hierdoor werd bij die bussen achterop het embleem en parknummer van de achter-motorklep verplaatst naar het achterruit, net onder de lijnfilmaanduiding. Aan de blinde zijde werd het embleem op de voorbak verwijderd, zodat hier nu alleen nog op de achterbak een embleem stond. Uiteindelijk werd de 1601 in eerste instantie niet aangepast en volgde pas in april 2017, de andere wagens werden wel in januari 2017 aangepast. Het verwijderen van de emblemen op de voorbak vond men esthetisch niet fraai zodat deze vanaf eind mei 2017 weer werden teruggeplaatst. Alleen bij de 1604 ontbreekt dit embleem nog steeds.
In september 2017 werden alle bussen rechtsachter op het dak voorzien van het wagennummer, zodat de bussen ook vanuit de lucht geïdentificeerd kunnen worden.
Vanwege de jaarlijkse intocht van Sinterklaas reed GVB tijdens die intocht al jaren met een bus met zieke kinderen uit ziekenhuizen mee in die optocht. In 2017 werd de 1607 daarvoor gebruikt, die daartoe werd voorzien van een totaalreclamebestickering voor GVB en de Sinterklaas-festiviteiten, als Sinterklaas-pakjesbus. De bus reed van 21 november t/m 8 december 2017 in deze uitmonstering rond vanuit Garage West. Op 9 december 2017 werd de reclame weer verwijderd.
GVB 1607, Lijn 69, Burgemeester Röellstraat, 21 november 2017. | GVB 1607, Lijn 69, Slotermeerlaan, 21 november 2017. | ||
Foto: Mitchel van Lier. | Foto: Mitchel van Lier. |
Vanwege de jaarlijkse intocht van Sinterklaas reed GVB tijdens die intocht al jaren met een bus met zieke kinderen uit ziekenhuizen mee in die optocht. In 2018 werd de 1603 daarvoor gebruikt, die daartoe werd voorzien van een totaalreclamebestickering voor GVB en de Sinterklaas-festiviteiten, als Sinterklaas-pakjesbus. De bus reed van 17 november t/m 5 december 2018 in deze uitmonstering rond vanuit Garage West. Op 6 december 2017 werd de reclame weer verwijderd.