
GVB 1452, Lijn 62, Amstelveenseweg, 25 november 2014
Foto: R.L. van Lier
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 1451-1472
Serie: 1451-1472
Type: Standaardbussen Lagevloer
Aantal: 22 Stuks
Fabrikant Carosserie: VDL-Berkhof, Heerenveen
Fabrikant Motor:FPT (Fiat Powertrains Technologies)
Chassistype: Citea SLF 120/310
Motortype: FPT Cursor 9
Maximum snelheid: 85 km/uur
Milieuclassificatie: EURO 6 met EEV Uitlaatfilter
Lengte: 12.000 mm
Breedte: 2.550 mm
Hoogte: 2.955 mm
Hoogte: 3.120 mm(inclusief dakunit/airco)
Instaphoogte: 32 cm
Geknielde Instaphoogte: 23 cm (bij tweede fase knieling)
Stahoogte Interieur: 2.420 mm
Wielbasis: 6.000 mm
Vooroverbouw: 2.600 mm
Achteroverbouw: 3.400 mm
Draaicirkel: 21.180 mm
Ledig Gewicht : 11.719 kg
Maximaal Gewicht : 18.600 kg
Cilinderinhoud : 8710 cm³
Vooras: ZF RL 75 EC
Achteras:
Vering: Luchtvering met Ecas-Can hoogteregeling
Remmen: Knorr schijfremmen op lucht
Koppel: 1300 Nm(bij 1200-1600 t/min)
Motorvermogen: 228 kW(310 pk)
Versnellingsbak: Voith DIWA.6 - ZF EcoLife
Airconditioning: Thermo King, type Athenia DS 500 N
Passagiersindeling: 34-45 + 1 rolstoel
Om de resterende bussen met Euro-2-motoren(de Jonckheer-bussen reeks 156-233) en de 3 Citaro-bussen 004-006 te kunnen vervangen werd bij VDL Bus & Coach Nederland BV wederom een bestelling geplaatst voor de levering van 22 nieuwe bussen, die in een serie van 10 en daarna nog eens 12 exemplaren werden geleverd vanaf november 2014.
De bussen waren vrijwel gelijk aan de voorgaande serie 1101-1170 van serieblad 147, maar vertoonde uiterlijk een klein verschil. De bussen waren net als de geledes 1401-1423, van serieblad 148, voorzien van een omkapseling om de uitlaat op het dak aan de achterzijde.
De bus was voorzien van vandaalbestendige stoelen met een GVB-design bekleding, een enkelblads voor- en achterdeur en een dubbelblads middendeur, digitale lijn- en richtingaanduiding aan front, achterkant en beide zijkanten, schermen in het interieur met daarop de halteinformatie, een automatische halteafroepinstallatie die aangestuurd wordt door GPS, een doorzichtig dakluik, een staande motor links achterin, OV-chipkaartlezers, aan de deurzijde een vrije ruimte voor het plaatsen van een rolstoel met bijbehorende beugels en veiligheidsriemen, een bestuurderscabine met snel afsluitbaar elektrisch schuifruit, camerabewaking, een extra camera in de achterzijde ter bate van het veilig achteruit rijden, een mobilofooninstallatie.
De stoelen zijn gemonteerd aan de zijwand, zodat er bij reiniging van de bus makkelijk onder de stoelen gereinigd kan worden. De deuren zijn uitgevoerd als zwenkschuifdeuren, waarbij de uitstapdeuren bij het sluiten een hoge pieptoon laat horen tot de deur dicht is.
Verder waren de bussen in tegenstelling tot de 1100-en voorzien van een FPT-motor ipv. een Cummins-motor.
Op 13-11-2014 werden de 1451 en 1457 als eersten afgeleverd aan GVB. De bussen kwamen allen in dienst vanuit Garage West, waarbij de levering van de 2 deelseries met slechts zeer korte tussenpose plaatsvond. Na enkele weken reeds werden de bussen, net als de 1100-den verdeeld over de drie stallingen en verhuisden daarbij regelmatig van stalling vanwege onderhoud.
In augustus 2016 werden de 1101(uit de serie 1101-1170 van serieblad 147) en 1466 als testbus ingericht voor het kunnen betalen met een pinpas. De wagens werden hiertoe uitgerust met een kassascherm, boordcomputer, cardreader en pinautomaat. Met deze bussen werd op het gehele net proef gereden en getest door 300 buschauffeurs.
In januari en februari 2017 werd de serie voorzien van een display-scherm waarop de kaartverkoop met pinbetaling kan worden aangegeven. Verder kregen de bussen een pinapparaat en een activatieapparaat, waarmee het "dummy" OV-chipkaartje na betaling kan worden geactiveerd tot volwaardige OV-chipkaart. Per 31-01-2017 werd het cash betalen in het nachtvervoer afgeschaft en op 26 maart 2017 werd het cash betalen in de GVB-bussen geheel afgeschaft. Sindsdien is betalen alleen nog mogelijk middels een bankpas of creditcard. Op 25 maart 2017 reed Citea-bus 1152 tussen 11 en 17 uur op lijn 15, voorzien van een speciale beplakking als rijdende collectebus, waarbij de Amsterdammer van het Jaar, de muntenman Toon Borst, die dag in die bus het geld voor een vervoerbewijs collecteerde en in een grote ton deed. De opbrengst uit die ton ging naar een goed doel.
In september 2017 werden alle bussen rechtsachter op het dak voorzien van het wagennummer, zodat de bussen ook vanuit de lucht geïdentificeerd kunnen worden.
In februari 2020 brak ook in Nederland het gevreesde Corona-virus COVID-19 door en besmette veel mensen, die daardoor ook in ziekenhuizen terecht kwamen, waarbij een deel helaas overleden. De Nederlandse regering(net als in de rest van de wereld) greep in en bracht het land in een zogenaamde intelligente lock-down, waardoor horeca, entertainment en vele andere zaken werden gesloten. Zoveel als mogelijk werd thuiswerken en thuisblijven het devies met als gevolg veel ziekmeldingen, ook bij personeel van de vervoerbedrijven, en veel minder passagiersaanbod, dat met maar liefst 90 % afnam. Dit had tot gevolg dat, in dit geval bij GVB, de diensten vanaf 23 maart werden teruggebracht naar een zomerdienst en per 30 maart zelfs verder werd teruggebracht tot een speciale Corona-dienstregeling, waarbij op alle tram- en buslijnen nog slechts een starre 15- of 30-minutendienst werd uitgevoerd. Sommige lijnen(bij de tram lijn 6 en 11) werden tot nader order geheel opgeheven. Hierdoor werd het aanbod aan trams veel minder en konden de tramlijnen 19 en 24 gaan rijden met de nu in ruime voorraad aanwezige Combino-trams, die van een afsluitbare bestuurderscabine zijn voorzien, zodat de kans op besmetting van het personeel met het levensbedreigende griepvirus vrijwel nihil werd. Dit had tot gevolg dat per 30 maart 2020 alle 12G-wagens buiten dienst werden gesteld. Een deel van de wagens stonden wisselend(er werd regelmatig gewisseld vanwege het uiteraard wel gecontinueerde onderhoudsprogramma/planning) opgeslagen in de remise Lekstraat en de andere wagens stonden in de remise Havenstraat. In de twee weken vooraf waren de trams voorzien van afzetlinten halverwege de A-bak, zodat passagiers niet dichtbij de bestuurders konden geraken om besmetting van het personeel daarmee zoveel mogelijk te voorkomen. Ook werd de kaartverkoop door de bestuurder tot nader order gestaakt. Passagiers werden zoveel mogelijk verwezen naar de neperkt aanweizge automaten op een aantal halten in de stad, maar in de praktijk betekende dit een gigantische toename van het zwartrijden(niet betalen voor de rit) door de passagiers. De dienst werd nu nog slechts uitgevoerd door Combino-trams, waarbij vanaf de namiddag op 14 maart de bestuurderscabines verplicht werden afgesloten en de kaartverkoop door de bestuurders werd gestaakt. Als enige uitzondering hierop geldt de dienstuitvoering op tramlijn 5. Omdat voor deze lijn met zijn kopeindpunt in Amstelveen alleen tweerichtingtrams kunnen rijden en er slechts 4 Combino-trams in tweerichtinguitvoering beschikbaar waren, moesten hier 2 tot 3 van de 6 dienstwagens worden bediend met 11G-wagens, die uiteraard met afzetlinten dienstdeden. Hier werd dan gebruik gemaakt van 6 vaste wagens, de 905, 906, 909, 911, 915 en 919. Echter later werd, vermoedelijk door defecten hierin toch weer wat geschoven en verschenen ook de 913 en 920 weer op de baan. Bij de conducteurscabine werd de ingang op vrijdagmiddag 14 maart rond 16 uur per direct afgesloten en passagiers mochten nu alleen nog in- én uitstappen door de drie uitstapdeuren. De conducteurswagenbak werd met linten afgezet, zodat passagiers niet meer bij de conducteur konden komen en alleen mondeling op afstand(de 1½-meter afstand houden-politiek werd het devies) informatie konden verstrekken en ook geen kaartverkoop meer deden. Ook bij de bus werd met linten de voorkant afgeschermd ter hoogte van de eerste wielas in het interieur, waarbij ook hier de kaartverkoop vanaf vrijdag 14 maart 2020 om 15 uur voorlopig werd gestopt en in- en uitstappen alleen nog geschiedde door de uitstapdeuren. Op diverse lijnen werden hierbij bij de bus bij voorkeur gelede bussen ingezet, omdat die een grotere capaciteit hadden. Er werd aansluitend besloten dat de conducteursdienst tot nader order op alle lijnen werd beëindigd. Uitzondering hierop waren de lijnen 1, 13, 17 en 26, die tussen 7 en 19 uur nog wel een conducteursbediening behielden en lijn 12 die dit alleen tussen 14(later 12 uur) en 18 uur behield en deze maatregel ging op 24 maart. In de week van 30 maart werden in hoog tempo alle Combino's voorzien van een plastic cocon rondom de conducteurscabine met daarin een soort kleine opengeknipte plastic klep, waardoor de passagier dan alsnog middels de pinbetaling een vervoersbewijs kan aanschaffen bij de conducteur, indien die er überhaupt is. Aansluitend werd een beleid opgesteld die er in voorziet dat er bij een standaardbus maximaal ongeveer 16 mensen in de bus vervoerd mogen worden, in een gelede bus maximaal 24 mensen en in een tramwagen maximaal 40 mensen. Alhoewel een paar lijnen, zoals lijn 1, 13, 17 en 26 nog wel op bepaalde tijden druk waren, werden deze aantallen op de andere tramlijnen vrijwel niet meer gehaald, zodat alleen op die lijnen de frequenties medio april 2020 iets werden opgeschroefd om geen problemen hierbij te verkrijgen. Bij de bus werden op een aantal lijnen, zoals lijn 41 en 66, de dienst met standaardbussen gelijk, dan wel op een wat later moment vervangen door gelede bussen, om iets meer capaciteit te bieden bij deze lage frequentie. Uiteindelijk werd ook hier vanaf 4 mei 2020 de dienst iets opgeschroefd om eventuele conflictsituaties te vermijden. Bij de metro werd eveneens een starre 15-minutendienst ingevoerd, waarbij lijn 51 werd stilgelegd, die echter vanaf 29 april 2020 toch weer terug in dienst kwam. Vanaf 11 mei 2020 werd weer terugopgeschaald naar de zomerdienstregeling en vanaf 1 juni 2020 werd de normale dienstregeling weer hervat, waarbij passagiers voorlopig werden verplicht met een mondkapje gebruik te maken van het openbaar vervoer. In oktober 2020 werden de bussen voorzien van een glazen spatscherm, die aan de binnenkant van de cabinedeur werd bevestigd, waarin een kleine opening werd gecreeérd voor het gebruik van het pinapparaat door de passagier bij de aanschaf van een vervoersbewijs en een gleuf voor de afgifte van het vervoersbewijs door de chauffeur aan de passagier. Nadat de inbouw voltooid was het complete buswagenpark werd vanaf 1 november 2020 de voordeur weer toegankelijk voor passagiers en kaartverkoop bij de chauffeur weer mogelijk. Hierbij verdween het afzetlint en werd vervangen door 2 kettingen, die de voorste bank en stoel achter de chaufffeurscabine afschermt en waarmee het zitten op deze 3 zitplaatsen onmogelijk maakte.
Door het Corona-virus COVID-19 en de daardoor uitgedunde dienstregeling had GVB voorlopig minder bussen nodig voor de dienst. Zo gingen ook een aantal 1400den voorlopig in "Corona-taine" en werden niet meer ingezet. Half juni werden de 1460 en 1470 als eerste wagens van deze reeks voorlopig opgeslagen in de tijdelijke busstalling Amstelveen. Op 3 juli werden de beide wagens weer opgehaald uit Amstelveen waarna ze aansluitend weer terugkeerden in de dienst.
Na een dienst op 19-04-2022 als 62-4 werd de 1472 uit de reguliere dienst gehaald en aansluitend verbouwd tot lesbus met dubbele bediening. Op 22 juni 2022 kwam de wagen gereed en werd sindsdien uitsluitend voor lesdoeleinden gebruikt.
Op 12-07-2023 kwam de 1458/62-2 op de Amstelveenseweg/Skûtsjespad in botsing met een voertuig, waarbij de 1458 forse schade opliep. Uiteindelijk werd besloten de wagen niet meer op te knappen en de bus werd op 08-02-2024 afgevoerd naar een sloperij(vml. Katwijk Recycling in Noordwijk) via handelaar Nimasol BV. in Oss. en aansluitend gesloopt.
Na een dienst op 13-11-2023 als 62-5 werd de 1471 uit de reguliere dienst gehaald en aansluitend bij een extern bedrijf verbouwd tot lesbus met dubbele bediening. Tezamen met de 1169 en 1170 uit serieblad 147 én de 1472 vormt de 1471 nu een wagenpark van 4 bussen, die permanent door de GVB Rijschool worden gebruikt voor het opleiden van nieuwe buschauffeurs.
Afgiftedatum | |||||||||||||
Busnr. | Kentekenbewijs | In Dienst | Op Dienst | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Bouwnummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Laatste inzet | Op Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
1451 | 11-11-2014 | 25-11-2014 | 358-01 + 64-01 | 54-BFG-5 | XNL401E100B003668 | FPT 052184 | 223202-01 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1452 | 19-11-2014 | 21-11-2014 | 48-09 | 55-BFG-5 | XNL401E100B003669 | FPT 059603 | 223202-02 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1453 | 19-11-2014 | 24-11-2014 | 62-06 | 56-BFG-5 | XNL401E100B003670 | FPT 059608 | 223202-03 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1454 | 21-11-2014 | 28-11-2014 | 231-04 | 57-BFG-5 | XNL401E100B003671 | FPT 059606 | 223202-04 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1455 | 21-11-2014 | 26-11-2014 | 369-05 + 64-02 | 58-BFG-5 | XNL401E100B003672 | FPT 059605 | 223202-05 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1456 | 21-11-2014 | 25-11-2014 | 36-02 | 59-BFG-5 | XNL401E100B003673 | FPT 063746 | 223202-06 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1457 | 11-11-2014 | 21-11-2014 | 231-04 | 60-BFG-5 | XNL401E100B003674 | FPT 063780 | 223202-07 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1458 | 21-11-2014 | 26-11-2014 | 36-05 | 62-BFG-5 | XNL401E100B003675 | FPT 063742 | 223202-08 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | 12-07-2023 | 62-02 | 08-02-2024 | Firma Nimasol BV., Oss (gelijk doorgeschoven naar een sloperij) |
1459 | 21-11-2014 | 26-11-2014 | 48-06 | 63-BFG-5 | XNL401E100B003676 | FPT 063776 | 223202-09 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1460 | 21-11-2014 | 26-11-2014 | 231-04 | 64-BFG-5 | XNL401E100B003677 | FPT 063744 | 223202-10 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1461 | 11-12-2014 | 20-12-2014 | 358-08 | 72-BFH-8 | XNL401E100B003923 | FPT 066880 | 229085-01 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1462 | 11-12-2014 | 16-12-2014 | 358-05 | 73-BFH-8 | XNL401E100B003924 | FPT 066568 | 229085-02 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1463 | 11-12-2014 | 16-12-2014 | 62-08 | 74-BFH-8 | XNL401E100B003925 | FPT 069253 | 229085-03 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1464 | 11-12-2014 | 23-12-2014 | 36-04 | 75-BFH-8 | XNL401E100B003926 | FPT 068371 | 229085-04 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1465 | 11-12-2014 | 17-12-2014 | 36-02 | 76-BFH-8 | XNL401E100B003927 | FPT 068559 | 229085-05 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1466 | 11-12-2014 | 12-12-2014 | 36-05 | 77-BFH-8 | XNL401E100B003928 | FPT 068843 | 229085-06 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1467 | 11-12-2014 | 15-12-2014 | 353-02 | 78-BFH-8 | XNL401E100B003929 | FPT 068842 | 229085-07 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1468 | 11-12-2014 | 20-12-2014 | 348-09 | 80-BFH-8 | XNL401E100B003930 | FPT 068729 | 229085-08 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1469 | 11-12-2014 | 15-12-2014 | 354-03 | 81-BFH-8 | XNL401E100B003931 | FPT 069124 | 229085-09 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1470 | 11-12-2014 | 18-12-2014 | 352-04 + 48-07 | 82-BFH-8 | XNL401E100B003932 | FPT 069256 | 229085-10 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1471 | 11-12-2014 | 24-12-2014 | 348-01 | 83-BFH-8 | XNL401E100B003933 | FPT 068846 | 229085-11 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst | |||
1472 | 11-12-2014 | 24-12-2014 | 358-02 | 84-BFH-8 | XNL401E100B003934 | FPT 069260 | 229085-12 | 34/45 + 1 rolstoelplek | 18600 kg | Bus rijdt nog in dienst |