

GVB 018, Garage Noord, 13 september 2012
Foto: Kevin Man
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 016-019
Serie: 016-019
Type: Midibus
Aantal: 4 Stuks
Fabrikant: Mercedes-Benz
Chassistype: Mercedes Sprinter O515CDI City 65
Motortype: OM 651 DE 22 LA (4 cilinder)
Milieuclassificatie: EURO 4
Cylinderinhoud: 2148 cm³
Lengte: 7700 mm
Breedte: 1993 mm
Hoogte: 2845 mm
Instaphoogte: 340/250 mm
Vrije breedte, voorste deur: 1250 + 700 mm
Vloerhoogte bestuurdersplaats boven wegdek: 580 mm
Vloerhoogte middengang boven wegdek: 340 mm
Stahoogte voor / achter: 2280 / 1910 mm
Wielbasis: 4325 mm
Vooropbouw: 1004 mm
Achteroverbouw: 2370 mm
Vooras: Onafhankelijke wielophanging
Aandrijfas: Hypoïde as
Vering:
Remmen: Schijfremmen
Draaicirkel: 15.600 mm
Koppel: 360 Nm bij 1.400-2.400 t/min
Motorvermogen: 110 kW
Versnellingsbak: 5-traps automatische versnellingsbak
Ledig gewicht: 3900 kg
Maximale gewicht: 5500 kg
Passagiersindeling: 17-11
Voor de nieuwe Opstapper-dienst, die sinds begin 2008 als Stop & Go door het leven ging, werden zes nieuwe grotere busjes aangeschaft. In de tweede helft van mei 2008 kwamen de busjes in een nieuwe kleurstelling in dienst onder de nummers 2052-2057.
Op 31 december 2010 reden de Opstapperbusjes voor het laatst in de Stop&Go-dienst, waarna de busjes buiten dienst werden gesteld in afwachting van hun verdere toekomst.
Ter vervanging van de inmiddels ruim 12½ jaar oude minibusjes, die in Landelijk Noord de dienst op lijn 30/31 uitvoerden, werd besloten een 4-tal van deze busjes compleet om te bouwen. De wagentjes kregen hierbij OV-Chipkaart-appratuur ingebouwd, een mobilofooninstallatie, een digitale lijn- en richtingaanduiding ingebouwd en de busjes werden in de wit-blauwe GVB-huisstijl gestoken, compleet met nieuwe emblemen en wagenparknummers.
In juli 2011 kwamen de eerste 2 wagens, de 018 en later de 016, als eersten in dienst op lijn 30/31. Op 20 juli 2011 waren inmiddels alle busjes aangemeld in het systeem.
Op 26-04-2012 had de 018 van lijn 031 om 16.25 uur een fikse aanrijding met een taxibusje op de kruising Ijdoornlaan/Waddenweg. Het ongeval ontstond doordat de bestuurder van het taxibusje geen voorrang verleende aan het GVB-busje. Bij deze aanrijding liepen beide busjes flinke schade op. Het taxibusje dat door de 018 in de flank werd gegrepen ging daarbij over de kop en de bestuurder van dit busje raakte gewond. Na onderzoek door de politie werden beide busjes door een particuliere kraan afgevoerd waarbij de 018 naar Garage West ging. Na herstel kwam het busje weer terug in dienst.
De komst van de gratis "Gelderlandplein-buslijnen" betekende de inzet van de busjes 1501 en 1502(behandeld in serieblad 150) met ingang van half december 2015. Bij uitval van één van die busjes werd vanaf 2016 regelmatig een leenbusje ingehuurd, dan wel één van de busjes uit deze serie 016-019 ingezet op de lijnen 461 en 463 in Buitenveldert.
Begin 2017 werd de serie voorzien van een display-scherm waarop de kaartverkoop met pinbetaling kan worden aangegeven. Verder kregen de bussen een pinapparaat en een activatieapparaat, waarmee het "dummy" OV-chipkaartje na betaling kan worden geactiveerd tot volwaardige OV-chipkaart. Per 31-01-2017 werd het cash betalen in het nachtvervoer afgeschaft en op 26 maart 2017 werd het cash betalen in de GVB-bussen geheel afgeschaft. Sindsdien is betalen alleen nog mogelijk middels een bankpas of creditcard. Op 25 maart 2017 reed Citea-bus 1152 tussen 11 en 17 uur op lijn 15, voorzien van een speciale beplakking als rijdende collectebus, waarbij de Amsterdammer van het Jaar, de muntenman Toon Borst, die dag in die bus het geld voor een vervoerbewijs collecteerde en in een grote ton deed. De opbrengst uit die ton ging naar een goed doel.
Op 3 februari 2018 eindigde de dienst op de dorpslijnen 30 en 31, welke werd vervangen door een belbus met taxi's. Hiermee gingen de bussen in principe aan de kant. Op deze laatste dag werden de 016 en 017 ingezet als 30/31-2 resp. 30/31-1. De 016 was uiteindelijk de allerlaatste die op deze lijn dienst deed.
Sindsdien worden de busjes als boodschappenwagens gebruikt, maar ook als vervangende busjes op de Gelderlandplein-shuttlelijnen(al sinds medio 2017) van de Kroonenburg-Groep. De wagens werden ontdaan van hun GVB-apparatuur.
Per 14 mei 2017 werd een nieuwe lijn ingesteld tussen de Anderlechtlaan en het Businesspark Riekerpolder. Op deze spitslijn, lijn 267, wordt 1 busje ingezet, die met magneetstrippen als lijn 267 wordt ingetuigd. Veelal wordt op deze dienst de 017 of 018 ingezet.
Voor de dienst op de Gelderlandplein-lijnen werd in september 2018 de 018 beplakt met een uiterlijk dat gelijkend is aan het uiterlijk van de vaste busjes 1501-1503 van de Kronenburg-Groep, die de busjes en het winkelcentrum exploiteert. Bij uitval van één van die busjes werd vanaf dat moment bij voorkeur dan deze 018 ingezet op de buslijntjes 461 en 463-465.
Per 24 februari 2020 werd de dienst van spitslijn 267 uitbesteed aan touringcarbedrijf Jan de Wit uit Haarlem, die ook al lijn 68 voor het GVB als Riekerpolder-shuttle reed. De vaste Scania Omnicity-bussen 334 t/m 336, die hiervoor beschikbaar waren, werden een week eerder in de GVB-kleurstelling gespoten, zodat zij geheel onder GVB-noemer de dienst konden uitvoeren. Dit betekende het einde van de inzet van de midibusjes van het GVB op lijn 267.
Het wegvallen van de dienst op lijn 30 en 31 in 2018 en nu ook lijn 267 betekende dat er geen emplooi meer was voor deze busjes zodat op 22 april 2020 de 017-019 werden verkocht aan een handelaar. De 016 was op 1 mei 2020 nog niet overgeschreven. Op 16 april 2020 reeds werden de 016 en 018 gesignaleerd op een vrachtwagen richting de nieuwe eigenaar.
Vrijgave | Afgiftedatum | Als Stop & Go | Onder | Op Lijndienst | Indeling | ||||||||||
Busnr. | Fabrikant | Kentekenbewijs | In Dienst | Parknummer | In Dienst | Op Dienst | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Opdrachtnummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Afvoerdatum | Afvoer naar | |
016 | 07-02-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | 2057 | 27-07-2011 | 30-01 | BT-ZS-97 | WDB9061551N372609 | 646986 51 526620 | 7 8 505 70149 | 17/11 | 3900 kg | 22-04-2020 | handelaar | |
017 | 07-02-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | 2056 | 09-09-2011 | 30-01 | BT-ZS-95 | WDB9061551N372608 | 646986 51 527468 | 7 8 505 70148 | 17/11 | 3900 kg | 22-04-2020 | handelaar | |
018 | 11-12-2007 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | 2052 | 12-07-2011 | 30-01 | BT-ZS-90 | WDB9061551N368240 | 646986 51 500539 | 7 7 505 70480 | 17/11 | 3900 kg | 22-04-2020 | handelaar | |
019 | 15-01-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | 2054 | 03-08-2011 | 31-02 | BT-ZS-92 | WDB9061551N369279 | 646986 51 505136 | 7 8 505 70147 | 17/11 | 3900 kg | 22-04-2020 | handelaar |