GVB 355, Lijn 37, Insulideweg, 22 december 2010
Foto: Remy den Hartog

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 144 (351-379)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 351-379

Serie: 351-379
Type: Gelede Bussen Lagevloer
Aantal: 29 Stuks
Fabrikant: Mercedes-Benz - EvoBus,Nijkerk
Chassistype: Mercedes Citaro O530 G
Motortype: Mercedes OM 457 HLA Euro V EEV
Milieuclassificatie: EURO 5
Lengte: 17940 mm
Breedte: 2550 mm
Hoogte: 3076 mm
Instaphoogte: 370 mm
Geknielde Instaphoogte: 320/340 mm
(deur 1 resp. deur 2/3)
Wielbasis: 5845/5990 mm(voor/achter)
Vooroverbouw: 2705 mm
Achteroverbouw: 3400 mm
Ledig Gewicht: 17525 kg
Maximaal Gewicht: 28745 kg
Cilinderinhoud: 11967 cm/3
Vooras: Onafhankelijke wielophanging
Middenas: ZF-portaalas AVN 132
Achteras: ZF-portaalas AV 132/87
Vering: Elektronisch geregelde hoogte
Remmen: Vollucht met ABS en ASR
Koppel: 1250 Nm
Motorvermogen: 220 kW(299 pk)
Versnellingsbak: Voith D 864.3 met geïntegreerde retarder
Passagiersindeling: 45-80 + 1 rolstoel



Al eerder deed Mercedes een bod op de oudste, zeer storingsgevoelige en daardoor duur in onderhoud zijnde Volvo serie 556-585. Interne strubbelingen bij het GVB deed het bedrijf pas eind 2010 besluiten van dit bod gebruik te maken door het inlossen van de nog optie op 29 nieuwe gelede bussen van Mercedes-fabrikaat.
Het was voor het eerst in lange tijd dat het GVB een serie vroegtijdig liet vertrekken, ruim voor de afschrijvingstermijn van 12,5 jaar.
Deze nieuwe Mercedes-bussen waren voorzien van digitale lijn- en richtingaanduidingen, GPS, EBS-2-systeem en het RIS-systeem voor de passagiersomroep en dienstregelinggegevens. EBS stond voor Exploitatie Beheers Systeem én RIS stond voor Rit Informatie Systeem. Net als de voorgaande serie 341-350 was deze serie aan de achterzijde voorzien van een lijn- én richtingaanduiding aan de achterzijde, die bij de voorgaande serie alleen voorop en opzij was aangebracht. De nieuwe Mercedesbussen die GVB heeft aangeschaft, voldeden aan de strengste milieunorm, EEV. Enhances Environmentally friendly Vehicle was de formele term in de Europese Unie voor een ‘schoon voertuig’. Door de nieuwste motortechnologie (Euro 5 motor + filters + filtervloeistof ‘ad blue’) produceerden de bussen een uiterst lage uitstoot en waren daardoor als milieuvriendelijk gekwalificeerd. Deze bussen, die aan de EEV-norm voldeden, waren milieuvriendelijker dan aardgasmotoren.
De nieuwe bussen, die geheel in de fabrieken in Mannheim, Duitsland werden gebouwd, weken op enkele plaatsen af van hun voorgangers. Zo hadden de wagens nu grotere lijnnummers en bestemmingsaanduidingen, was in de wagen de chipkaartlezer verwerkt in de betaaltafel annex frontconsole, waren de stopknoppen groter en tevens waren er twee extra zijdelingse klapstoeltjes bij de invalidenplaats aangebracht. Verder hing er voor- en achterin een beeldscherm, waarop in een blauw scherm het lijnnummer, de bestemming, de haltenaam en "stop" werd aangegeven.
De bussen waren verder voorzien van een rolstoelplek met een door de bestuurder bedienbare rolstoelplank bij de eerste uitstapdeur. De bussen waren tevens voorzien van een climate control systeem. De buschauffeur kon hiermee zorgen voor een constante temperatuur en ventilatie in de bus. Voor de inrichting van de bus had GVB gekozen voor een aantal kwaliteiten van de Combinotrams. De stoelen in de bus waren met stof bekleed. Door een hangconstructie was de vloer van de bus makkelijk te reinigen. Helemaal achterin de bus was een aantal stoelen aan weerszijden van de bus tegenover elkaar geplaatst. Uit onderzoeken bleek dat dit vanuit het oogpunt van sociale veiligheid voordelen had. Verder hingen in de bus op twee plekken displays van een nieuw model, waarop de haltes werden aangekondigd.
De cabine was tevens aangepast, waarbij er nu in de cabinedeur een elektrisch bediend raam was geplaatst, welke met een drukknop omhoog en omlaag kon worden geplaatst, waarmee de cabine deels afsluitbaar was. Hierdoor was de bestuurder enigszins beschermd tegen koude of agressie, maar de passagier in spé, die nog een vervoersbewijs moest aanschaffen kon dan vrijwel niet zijn geld op de betaaltafel leggen, behalve met een omweg om het raam heen te moeten hangen.
Tevens was de betaaltafel voor de chauffeur iets te ver weg geplaatst, waardoor deze zich niet binnen handbereik bevond en de chauffeur telkens naar voren moest buigen, hetgeen weer rugklachten kon gaan veroorzaken.

Op 13 december werden de 352, 353 en 357 als eersten in Garage West afgeleverd. De indienststelling volgde vanaf 21 december 2010.

Aansluitend na de aflevering van de eerste wagens gingen een 7-tal wagens op 27 december als eersten naar EVOBus in Nijkerk ter inruil. De nieuwe bussen kwamen deels eerst vanuit Garage West in dienst vanaf de tweede helft van december, en deels rechtstreeks vanuit Garage Noord.

De eerste tijd reden de wagens allen, vanwege softwareproblemen, aan de blinde zijde en achterop alleen met een lijnnummer en was de bijbehorende bestemming niet zichtbaar en alleen een groot zwart vlak. Pas vanaf eind januari 2011 was dit probleem opgelost.

Op 20-04-2012 botste om plm. 15.40 uur op de kruising Prins Hendrikkade/Martelaarsgracht Combino-tram 2001 als 2-11 en Citaro-bus 371 van lijn 21 met de koppen tegen elkaar. De bus, die juist optrok vanaf de instaphalte aan de standplaats Prins Hendrikplantsoen/Centraal Station, ramde de instapzijde voor van de 2001 die daarbij met de eerste as van het eerste truckstel ontspoorde. Na bijna een uur kon de 371 op eigen kracht iets achteruit worden gezet waarna de 2001 met behulp van vijzelplaten en achteruitrijden weer in het spoor zakte. Ter ondersteuning was Unimog-1070 aanwezig. Om 17.15 uur was het spoor geslepen en kon het tram- en busverkeer worden hervat. Tot die tijd was de gehele kruising voor alle verkeer gestremd. De aan de instapzijde voor fiks beschadigde 2001 rukte op eigen kracht in naar de remise Havenstraat en bus 371 werd door Unimog 1070 naar garage West gebracht. Na herstel kon de bus op 01-07-2012 weer terugkeren in de dienst als 48-2.

Eind december 2016 en in januari 2017 werd de serie voorzien van een display-scherm waarop de kaartverkoop met pinbetaling kan worden aangegeven. Verder kregen de bussen een pinapparaat en een activatieapparaat, waarmee het "dummy" OV-chipkaartje na betaling kan worden geactiveerd tot volwaardige OV-chipkaart. Per 31-01-2017 werd het cash betalen in het nachtvervoer afgeschaft en op 26 maart 2017 werd het cash betalen in de GVB-bussen geheel afgeschaft. Sindsdien is betalen alleen nog mogelijk middels een bankpas of creditcard. Op 25 maart 2017 reed Citea-bus 1152 tussen 11 en 17 uur op lijn 15, voorzien van een speciale beplakking als rijdende collectebus, waarbij de Amsterdammer van het Jaar, de muntenman Toon Borst, die dag in die bus het geld voor een vervoerbewijs collecteerde en in een grote ton deed. De opbrengst uit die ton ging naar een goed doel.

In de nacht van 24 op 25 juni 2017 botste rond 1 uur bus 365 van lijn 18(richting Slotervaart-Zuid) op de Johan Huizingalaan zijdelings frontaal op de inrukkende Combino-tramwagen 2063 van lijn 2. Bus 365 werd linksvoor zwaar beschadigd aan de kop en blinde zijde voor. Combino-wagen 2063 liep aan de blinde zijde en kop linksvoor flinke schade op. Bus 365 werd voor herstel naar een extern bedrijf gestuurd en kon na herstel weer terugkeren in de dienst.

In september 2017 werden alle bussen rechtsachter op het dak voorzien van het wagennummer, zodat de bussen ook vanuit de lucht geïdentificeerd kunnen worden.

Op 23-03-2019 had om 5.40 uur de 352/285 op de kruising Gooiseweg/Karspeldreef een aanrijding met een auto, die geen voorrang gaf aan de bus die in de linker flank werd geraakt en plaatschade opliep. De bus rukte in en de 20 passagiers werden door een andere bus overgenomen. De bestuurder van de auto(die gestolen bleek te zijn) nam de benen. Na herstel kwam de 352 weer terug in dienst.

Nadat de 12 meter-Citea's 1136, 1160, 1163 en 1164 in april 2019 een aangepaste digitale lijn- en richtingaanduiding hadden gekregen, waarbij deze aanduiding zich concentreert op de rechter hoek van de kop en de filmkast voor tweederde aan de linkerzijde zwart toont, werd in mei 2019 ook gelede Citaro 365 overeenkomstig aangepast. Hierdoor zag deze aanduiding er vreemd en wat knullig uit. Of het hier een fout in de software betrof of een nieuw systeem is niet duidelijk. Uiteindelijk werd bij deze gelede Citaro 365 eind 2019 weer de juiste bestemmingsdisplay geprogrammeerd en is het bij deze bus nu weer duidelijk leesbaar.

In februari 2020 brak ook in Nederland het gevreesde Corona-virus COVID-19 door en besmette veel mensen, die daardoor ook in ziekenhuizen terecht kwamen, waarbij een deel helaas overleden. De Nederlandse regering(net als in de rest van de wereld) greep in en bracht het land in een zogenaamde intelligente lock-down, waardoor horeca, entertainment en vele andere zaken werden gesloten. Zoveel als mogelijk werd thuiswerken en thuisblijven het devies met als gevolg veel ziekmeldingen, ook bij personeel van de vervoerbedrijven, en veel minder passagiersaanbod, dat met maar liefst 90 % afnam. Dit had tot gevolg dat, in dit geval bij GVB, de diensten vanaf 23 maart werden teruggebracht naar een zomerdienst en per 30 maart zelfs verder werd teruggebracht tot een speciale Corona-dienstregeling, waarbij op alle tram- en buslijnen nog slechts een starre 15- of 30-minutendienst werd uitgevoerd. Sommige lijnen(bij de tram lijn 6 en 11) werden tot nader order geheel opgeheven. Hierdoor werd het aanbod aan trams veel minder en konden de tramlijnen 19 en 24 gaan rijden met de nu in ruime voorraad aanwezige Combino-trams, die van een afsluitbare bestuurderscabine zijn voorzien, zodat de kans op besmetting van het personeel met het levensbedreigende griepvirus vrijwel nihil werd. Dit had tot gevolg dat per 30 maart 2020 alle 12G-wagens buiten dienst werden gesteld. Een deel van de wagens stonden wisselend(er werd regelmatig gewisseld vanwege het uiteraard wel gecontinueerde onderhoudsprogramma/planning) opgeslagen in de remise Lekstraat en de andere wagens stonden in de remise Havenstraat. In de twee weken vooraf waren de trams voorzien van afzetlinten halverwege de A-bak, zodat passagiers niet dichtbij de bestuurders konden geraken om besmetting van het personeel daarmee zoveel mogelijk te voorkomen. Ook werd de kaartverkoop door de bestuurder tot nader order gestaakt. Passagiers werden zoveel mogelijk verwezen naar de beperkt aanwezige automaten op een aantal halten in de stad, maar in de praktijk betekende dit een gigantische toename van het zwartrijden(niet betalen voor de rit) door de passagiers. De dienst werd nu nog slechts uitgevoerd door Combino-trams, waarbij vanaf de namiddag op 14 maart de bestuurderscabines verplicht werden afgesloten en de kaartverkoop door de bestuurders werd gestaakt. Als enige uitzondering hierop geldt de dienstuitvoering op tramlijn 5. Omdat voor deze lijn met zijn kopeindpunt in Amstelveen alleen tweerichtingtrams kunnen rijden en er slechts 4 Combino-trams in tweerichtinguitvoering beschikbaar waren, moesten hier 2 tot 3 van de 6 dienstwagens worden bediend met 11G-wagens, die uiteraard met afzetlinten dienstdeden. Hier werd dan gebruik gemaakt van 6 vaste wagens, de 905, 906, 909, 911, 915 en 919. Echter later werd, vermoedelijk door defecten hierin toch weer wat geschoven en verschenen ook de 913 en 920 weer op de baan. Bij de conducteurcabine werd de ingang op vrijdagmiddag 14 maart rond 16 uur per direct afgesloten en passagiers mochten nu alleen nog in- én uitstappen door de drie uitstapdeuren. De conducteurwagenbak werd met linten afgezet, zodat passagiers niet meer bij de conducteur konden komen en alleen mondeling op afstand(de 1½-meter afstand houden-politiek werd het devies) informatie konden verstrekken en ook geen kaartverkoop meer deden. Ook bij de bus werd met linten de voorkant afgeschermd ter hoogte van de eerste wielas in het interieur, waarbij ook hier de kaartverkoop vanaf vrijdag 14 maart 2020 om 15 uur voorlopig werd gestopt en in- en uitstappen alleen nog geschiedde door de uitstapdeuren. Op diverse lijnen werden hierbij bij de bus bij voorkeur gelede bussen ingezet, omdat die een grotere capaciteit hadden. Er werd aansluitend besloten dat de conducteurdienst tot nader order op alle lijnen werd beëindigd. Uitzondering hierop waren de lijnen 1, 13, 17 en 26, die tussen 7 en 19 uur nog wel een conducteurbediening behielden en lijn 12 die dit alleen tussen 14(later 12 uur) en 18 uur behield en deze maatregel ging op 24 maart. In de week van 30 maart werden in hoog tempo alle Combino's voorzien van een plastic cocon rondom de conducteurcabine met daarin een soort kleine opengeknipte plastic klep, waardoor de passagier dan alsnog middels de pinbetaling een vervoersbewijs kan aanschaffen bij de conducteur, indien die er überhaupt is. Aansluitend werd een beleid opgesteld die er in voorziet dat er bij een standaardbus maximaal ongeveer 16 mensen in de bus vervoerd mogen worden, in een gelede bus maximaal 24 mensen en in een tramwagen maximaal 40 mensen. Alhoewel een paar lijnen, zoals lijn 1, 13, 17 en 26 nog wel op bepaalde tijden druk waren, werden deze aantallen op de andere tramlijnen vrijwel niet meer gehaald, zodat alleen op die lijnen de frequenties medio april 2020 iets werden opgeschroefd om geen problemen hierbij te verkrijgen. Bij de bus werden op een aantal lijnen, zoals lijn 41 en 66, de dienst met standaardbussen gelijk, dan wel op een wat later moment vervangen door gelede bussen, om iets meer capaciteit te bieden bij deze lage frequentie. Uiteindelijk werd ook hier vanaf 4 mei 2020 de dienst iets opgeschroefd om eventuele conflictsituaties te vermijden. Bij de metro werd eveneens een starre 15-minutendienst ingevoerd, waarbij lijn 51 werd stilgelegd, die echter vanaf 29 april 2020 toch weer terug in dienst kwam. Vanaf 11 mei 2020 werd weer terug-opgeschaald naar de zomerdienstregeling en vanaf 1 juni 2020 werd de normale dienstregeling weer hervat, waarbij passagiers voorlopig werden verplicht met een mondkapje gebruik te maken van het openbaar vervoer. In oktober 2020 werden de bussen voorzien van een glazen spatscherm, die aan de binnenkant van de cabinedeur werd bevestigd, waarin een kleine opening werd gecreëerd voor het gebruik van het pinapparaat door de passagier bij de aanschaf van een vervoersbewijs en een gleuf voor de afgifte van het vervoersbewijs door de chauffeur aan de passagier. Nadat de inbouw voltooid was het complete buswagenpark werd vanaf 1 november 2020 de voordeur weer toegankelijk voor passagiers en kaartverkoop bij de chauffeur weer mogelijk. Hierbij verdween het afzetlint en werd vervangen door 2 kettingen, die de voorste bank en stoel achter de chauffeurscabine afschermt en waarmee het zitten op deze 3 zitplaatsen onmogelijk maakte.

In voorjaar 2020 hebben een aantal bussen met wervingsreclame voor technisch personeel bij het busbedrijf gereden op de achterkant van de bus. Hierdoor was het wagennummer niet zichtbaar en werd daarbij bij die bussen verplaatst naar de bovenzijde van hett achterruit, inclusief het stadswapen.

Het einde van de dienst op sneltrampendelbuslijn 55 naar Amstelveen en de instroom van nieuwe elektrische bussen betekende dat een deel van de gelede Citaro-bussen medio 2021 buiten dienst konden worden gesteld. Mede door de opknapbeurt van de reeks 301-340, ten behoeve van lijn 55, werd besloten om juist die oudere serie te laten doorrijden en wagens uit de jongere series 341-350(serieblad 142) en deze serie 351-379 te laten uitfaseren. In 2021 gingen in etappen de wagens 351-359, 362-365, 369, 371, 372, 375 en 379 buiten dienst. Meerdere wagens uit de resterende reeks hebben ook kortstondig buiten dienst gestaan, maar kwamen later toch weer terug in dienst.

Op 15 en 25-10-2021 werden de 351 en 356 resp. 372 en 379 voor export afgevoerd. Deze wagens stonden vermoedelijk al enige tijd opgeslagen op een gehuurd terrein van de firma Nimasol in Noordwijk en uiteindelijk bij afvoer overgeschreven en gelijk geëxporteerd naar de firma OTL in Oradea(Roemenië). Ze kwamen begin november 2021 in dienst met de parknummers 195 en 196, resp. medio november 2021 met de parknummer 197 en 198, niet in nummervolgorde.

Op 12-11-2021 werden 8 wagens, waaronder 7 wagens uit deze serie(357, 358, 359, 363, 365, 369 en 375) op gelijke wijze geëxporteerd naar handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland tbv. doorverkoop). Tot op heden is alleen de 375 ook daadwerkelijk opgedoken bij een tourbedrijf in Duitsland, die er treinvervangend vervoer mee uitvoert.

Op 10-02-2022 werden wederom een 7-tal bussen uit deze serie afgevoerd naar handelaar Nimasol, tw. de 352-355, 362, 364 en 371. De 352, 362 en 364 werden inmiddels geëxporteerd met vooralsnog onbekende bestemming.
De 353, 354, 355 en 371 werden verkocht in Nederland aan een tweetal tourfirma's. Deze bussen kwamen in april 2022 in dienst op de pendelbusdienst vanaf het grote parkeerterrein bij Almere Nobelhorst naar de ingang van het evenement Floriade 2022, dat dit jaar in Almere werd gehouden.
Ook een tweede pendellijn vanaf de andere ingang naar de Floriade naar het Centraal Station in Almere-Stad, werd met deze bussen bediend. In eerste instantie kwamen de wagens nog in GVB-uitvoering, zonder emblemen, maar wel met GVB-parknummers, in dienst en werden niet lang na de opening op 14 april 2022 alsnog voorzien van een totaalbeplakking voor de Floriade.
Bus 371, die bij GEBO Tours in dienst kwam, werd al eerder voorzien van de nieuwe parknummers en ontdaan van de GVB-nummers en reed voortijds ook nog een dag op lijn 247 van Harderwijk naar Walibi Flevo in Biddinghuizen, een lijn die door GEBO-dochter Smit Reizen in Harderwijk werd bediend. Ook deze bus werd na enkele dagen alsnog in een groen jasje gestoken.

  
Oostenrijk Tours 603 (ex-GVB-354), Floriade-pendelbus, Almere, Karoenpad, 7 juli 2022.
    Foto: René van Lier.



Op 26-05-2022 raakte de 378 als 35-06 defect en werd uitgeruild. Na reparatie kwam de bus als vervanger van de defecte 35-05 weer terug in dienst, maar ging gelijk met een storing in de knik-arm wederom defect retour naar de garage. Dit bleek het laatste optreden te zijn, want de bus werd niet meer hersteld en later afgevoerd.

In 2021 en 2022 werd een flink deel van de serie in etappen buiten dienst gesteld en deels verkocht en deels, nog in eigendom van GVB Activa BV., opgeslagen op een terrein in Noordwijk dat door handelaar Nimasol BV. uit Oss werd gehuurd. Buiten dienst gingen in de tweede helft van maart 2021: de wagens 352, 359, 362, 364, 365, 369, 371, 375 en 379. Op 1 juli 2021 gingen de wagens 351, 352, 354-358, 363, 372 en 378 buiten dienst. In april 2022 raakte de 360 defect, de bus werd uiteindelijk op 19 mei nog hersteld, maar kwam niet meer terug in dienst. Dit gold ook voor de 368(april 2022 buiten dienst), 366 en 376(beiden werden op 15 juli 2022 hersteld, maar kwamen niet meer terug in dienst) en de 378(die op 16 juni 2022 werd hersteld, maar eveneens buiten dienst ging). Tenslotte ging de 361 op 14-09-2022 met koelwaterlekkage in de motorruimte en de 374 ging eind juli 2022 buiten dienst, gevolgd door de 377 begin september 2022.
De 373 werd op 15-09-2022 buiten dienst gesteld met schade aan de voorzijde bij een onbekend gebleven aanrijding, vermoedelijk tijdens een proefrit opgelopen.

In 2021 werden bij het GVB afgevoerd uit het bestand: de bussen 351, 356-359, 363, 365, 369, 372, 375 en 379 én in 2022 werden uitgefaseerd de bussen 352-355, 362, 364, 371 en 378.
De bussen 351, 356-359, 362-365, 369, 372, 375 en 379 werden met diverse bestemmingen geëxporteerd. De 351, 356-359, 363, 365, 369, 372, 375 en 379 staan bij de RDW nog steeds te boek als zijnde eigendom van GVB ActivaBV.(24-01-2025). De 362 en 364 staan bij de RDW geboekt als geëxporteerd op 10-02-2022.
Verder werden de 353-355, 360, 366, 368, 374, 376 en 378 in Nederland particulier doorverkocht. Een deel reed in 2022 op de pendeldienst naar de Floriade in Almere(wagens 353-355 en 371) en de anderen gingen naar een tourbedrijf voor de dienst bij treinvervangend vervoer en verhuurd vervoer.
Alle wagens, muv. de wagens naar handelaar Röttgen, werden direct of indirect verkocht via handelaar Nimasol BV. in Oss en stonden deels (de meesten nog in eigendom van GVB Activa) opgeslagen op een terrein in Noordwijk, dat door Nimasol hiertoe werd gehuurd.

In december 2022 waren de wagens 367 en 370 als enigen van de serie nog beschikbaar voor de dienst.

In 2023 werden de wagens 361, 373 en 377 afgevoerd naar handelaar Nimasol en binnen enkele weken geëxporteerd naar Italië.

In 2023 werd de 369 vanaf de Duitse handelaar binnen Duitsland verkocht naar Omnibusbetrieb Schniering GmbH & Co. KG in Nienburg an der Weser voor scholierenritten.

In januari 2024 maakte de partyvervoerderstak van South West Tours, na haar faillissement, een doorstart onder de naam De Groepsvervoer Specialist, eveneens gevestigd in Dalfsen, zodat de ex-360, 366, 368, 374, 376 en 378 daar nu hun leven verder voortzetten.

Op 14-02-2024 ging de 370 met een ernstige storing(remt slecht, stank en bijgeluiden) buiten dienst. Uiteindelijk werd in mei 2024 besloten de bus toch te herstellen en op 03-06-2024 kwam de bus terug in dienst.

De Groepsvervoer Specialist verkocht in oktober 2024 de ex-GVB-bussen 360, 368, 376 en 378 met vooralsnog onbekende bestemming naar het buitenland. Bij de RDW zijn ze verkeerd ingevoerd en staan op hun overnamedatum in 2022 tevens geboekt als geëxporteerd.



  Vrijgave   Afgiftedatum                Datum       Indeling
Busnr.    Fabriek Kentekenbewijs In Dienst Op Dienst Kenteken Chassisnummer Motornummer Opdrachtnummer Bouwnummer Eerste Keuring Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
351 29-11-2010 07-12-2010 28-12-2010    15-16 BX-VR-58 WEB62828313121351 457973 00 197332 2 0 553 07031   0002839304   02-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 28-06-2021     35-06 15-10-2021 Firma Nimasol BV., Oss (15-10-2021 geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 196 en kenteken BH 16 HNG)
352 26-11-2010 07-12-2010 27-12-2010    37-09 BX-VT-56 WEB62828313121352 457973 00 1978618 2 0 553 07032   0002843958   15-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 30-06-2021     35-08 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (31-03-2022 geëxporteerd naar Lücke Reisen in Dülmen(Duitsland) met kenteken COE-NL 557)
353 01-12-2010 07-12-2010 24-12-2010    35-05 BX-VR-96 WEB62828313121353 457973 00 198782 2 0 553 07033   0002843959   12-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 16-03-2021     35-04 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-04-2022 verkocht aan firma Oostenrijk Tours in Diemen met parknummer 602)
354 30-11-2010 16-12-2010 04-01-2011    33-05 BX-VR-97 WEB62828313121354 457973 00 199080 2 0 553 07034   0002843946   10-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 29-06-2021     41-08 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-04-2022 verkocht aan firma Oostenrijk Tours in Diemen met parknummer 603)
355 26-11-2010 07-12-2010 22-12-2010    37-11 BX-VT-60 WEB62828313121355 457973 00 199077 2 0 553 07035   0002843953   17-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 29-06-2021     34-03 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-04-2022 verkocht aan firma Oostenrijk Tours in Diemen met parknummer 601)
356 03-12-2010 10-12-2010 24-12-2010    37-08 BX-VX-48 WEB62828313121356 457973 00 199090 2 0 553 07036   0002847377   20-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 30-06-2021     18-04 15-10-2021 Firma Nimasol BV., Oss (15-10-2021 geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 195 en kenteken BH 16 HNE)
357 26-11-2010 07-12-2010 21-12-2010    33-03 BX-VS-81 WEB62828313121357 457973 00 199159 2 0 553 07037   0002843965   16-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 29-06-2021  369-13 12-11-2021 handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland(zomer 2022 geëxporteerd naar Airport Henri Coanda in Otopeni, Roemenië met parknummer RAS 189 en kenteken IF 0704 tbv. platformvervoer) tbv. doorverkoop)
358 30-11-2010 15-12-2010 31-12-2010    33-03 BX-VZ-17 WEB62828313121358 457973 00 199226 2 0 553 07038   0002843943   23-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 30-06-2021  369-06 12-11-2021 handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland(zomer 2022 geëxporteerd naar Airport Henri Coanda in Otopeni, Roemenië met parknummer RAS 190 en kenteken IF 0705 tbv. platformvervoer) tbv. doorverkoop)
359 09-12-2010 16-12-2010 05-01-2011    37-03 BX-VV-35 WEB62828313121359 457973 00 199208 2 0 553 07039   0002847496   18-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 16-03-2021  369-11 12-11-2021 handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland(zomer 2022 geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 25 en kenteken BH 16 UKR)
360 26-11-2010 07-12-2010 22-12-2010    33-10 BX-VS-80 WEB62828313121360 457973 00 199178 2 0 553 07040   0002847376   15-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 26-04-2022     35-03 19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (12-10-2022 doorverkocht naar South West Tours, Dalfsen (parknummer 74)
361 29-11-2010 07-12-2010 24-12-2010    33-02 BX-VR-99 WEB62828313121361 457973 00 199337 2 0 553 07041   0002846929   12-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 14-09-2022  N87-03 14-02-2023 Firma Nimasol BV., Oss (06-03-2023 geëxporteerd naar Contram S.p.A. in Macerata, Italië (parknummer 513, kenteken GP 099GL)
362 29-11-2010 07-12-2010 31-12-2010    33-02 BX-VS-01 WEB62828313121362 457973 00 199344 2 0 553 07042   0002846930   13-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 16-03-2021     21-06 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (21-06-2022 geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 28 en kenteken BH 16 TWH)
363 26-11-2010 07-12-2010 24-12-2010    21-12 BX-VS-02 WEB62828313121363 457973 00 199549 2 0 553 07043   0002846928   12-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 28-06-2021     34-05 12-11-2021 handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland(zomer 2022 geëxporteerd naar Airport Henri Coanda in Otopeni, Roemenië met parknummer RAS 191 en kenteken IF 0706 tbv. platformvervoer) tbv. doorverkoop)
364 01-12-2010 15-12-2010 31-12-2010    33-09 BX-VZ-20 WEB62828313121364 457973 00 199545 2 0 553 07044   0002846927   20-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 15-03-2021     41-04 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (21-06-2022 geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 29 en kenteken BH 16 TWG)
365 13-12-2010 16-12-2010 07-01-2011    34-01 BX-VX-47 WEB62828313121365 457973 00 199624 2 0 553 07045   0002846942   29-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 23-02-2021     21-05 12-11-2021 handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland(zomer 2022 geëxporteerd naar Airport Henri Coanda in Otopeni, Roemenië met parknummer RAS 192 en kenteken IF 0707 tbv. platformvervoer) tbv. doorverkoop)
366 06-12-2010 16-12-2010 05-01-2011    37-15 BX-VX-46 WEB62828313121366 457973 00 199651 2 0 553 07046   0002846926   29-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 28-06-2022     35-04 19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-10-2022 doorverkocht naar South West Tours, Dalfsen (parknummer 81))
367 10-12-2010 16-12-2010 04-01-2011    21-03 BX-VX-45 WEB62828313121367 457973 00 199711 2 0 553 07047   0002846943   26-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg Bus rijdt nog in dienst
368 02-12-2010 16-12-2010 11-01-2011    15-08 BX-VZ-19 WEB62828313121368 457973 00 199723 2 0 553 07048   0002846940   24-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 25-04-2022     48-04 19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-10-2022 doorverkocht naar South West Tours, Dalfsen (parknummer 80))
369 02-12-2010 16-12-2010 06-01-2011    21-01 BX-VX-44 WEB62828313121369 457973 00 199900 2 0 553 07049   0002846938   23-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 16-03-2021     48-05 12-11-2021 handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland (2023 doorverkocht naar Omnibusbetrieb Schniering GmbH & Co. KG, Nienburg an der Weser met kenteken NI-LG 999)
370 30-11-2010 15-12-2010 28-12-2010    21-01 BX-VT-62 WEB62828313121423 457973 00 200296 2 0 553 07050   0002846934   15-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg Bus rijdt nog in dienst
371 26-11-2010 07-12-2010 14-01-2011    18-08 BX-VT-63 WEB62828313121424 457973 00 200280 2 0 553 07051   0002846935   16-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 13-03-2021  369-01 10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (22-03-2022 verkocht aan firma GEBO Tours in Diemen met parknummer 726)
372 26-11-2010 09-12-2010 25-12-2010    48-03 BX-VT-57 WEB62828313121425 457973 00 200403 2 0 553 07052   0002847372   17-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 30-06-2021     34-01 25-10-2021 Firma Nimasol BV., Oss (Geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 198 en kenteken BH 16 HYH)
373 13-12-2010 16-12-2010 14-01-2011    19-02 BX-VX-40 WEB62828313121426 457973 00 200631 2 0 553 07053   0002850527   24-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 14-09-2022     21-17 14-02-2023 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar; 06-03-2023 geëxporteerd Contram S.p.A. in Macerata, Italië (parknummer 514, kenteken GP 098PL)
374 29-11-2010 15-12-2010 02-01-2011    21-03 BX-VT-58 WEB62828313121427 457973 00 200397 2 0 553 07054   0002847370   18-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 25-07-2022  N85-02 19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-10-2022 doorverkocht naar South West Tours, Dalfsen (parknummer 79))
375 09-12-2010 07-12-2010 12-01-2011    15-04 BX-VX-42 WEB62828313121428 457973 00 200629 2 0 553 07055   0002847378   19-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 16-03-2021     37-01 12-11-2021 Firma Nimasol BV., Oss (2022 geëxporteerd naar de firma Lücke-Reisen GmbH in Coesfeld, Duitsland met kenteken LH-UL 1400)
376 09-12-2010 16-12-2010 12-01-2011    15-02 BX-VX-43 WEB62828313121429 457973 00 200623 2 0 553 07056   0002847375   25-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 10-05-2022     21-01 19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (04-10-2022 doorverkocht naar South West Tours, Dalfsen (parknummer 76))
377 08-12-2010 16-12-2010 07-01-2011 268-02 BX-VZ-21 WEB62828313121430 457973 00 200610 2 0 553 07057   0002850526   26-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 01-09-2022     35-06 14-02-2023 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar; 15-03-2023 geëxporteerd Contram S.p.A. in Macerata, Italië(parknummer 512 of 515, knteken GP 100PL)
378 09-12-2010 16-12-2010 12-01-2011    21-02 BX-VX-41 WEB62828313121431 457973 00 200604 2 0 553 07058   0002850516   20-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 26-05-2022     35-05 24-06-2022 Firma Nimasol BV., Oss (19-09-2022 doorverkocht naar South West Tours, Dalfsen met parknummer 75)
379 08-12-2010 16-12-2010 04-01-2011    21-05 BX-VZ-18 WEB62828313121432 457973 00 200608 2 0 553 07059   0002850536   23-11-2010 45/80 + 1 rolstoelplek 17525 kg 15-03-2021  369-06 25-10-2021 Firma Nimasol BV., Oss (Geëxporteerd naar OTL in Oradea, Roemenië met parknummer 197 en kenteken BH 16 HYG)









                 






Traminfo.nl © 2003-2025 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links