
GVB 1805, Lijn 36, Arlandaweg, 29 mei 2018
Foto: René van Lier
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 1801-1808
Serie: 1801-1808
Type: Standaardbus Lagevloer
Aantal: 8 Stuks
Fabrikant Carosserie : Mercedes-EVOBus
Fabrikant Motor : Mercedes-Benz
Chassistype : Mercedes-Benz O530 Citaro
Motortype :Mercedes-Benz OM 906 hLA
Maximum snelheid : 100 km/uur
Milieuclassificatie :Euro 5 / EEV
Lengte :11.950 mm
Breedte : 2.550 mm
Hoogte : 3.080 mm
Instaphoogte : 320(voor) tot 340 mm(achter) boven wegdek
Instapbreedte deuren : 1250 mm
Stahoogte Interieur voor/achter : 2.313 / 2.082 mm
Vloerhoogte boven wegdek : 370 mm
Wielbasis : 5850 mm
Vooroverbouw : 2.705 mm
Achteroverbouw : 3.400 mm
Draaicirkel : 21.214 mm
Ledig Gewicht : 10.830 kg
Maximaal Gewicht : 18.430 kg
Cilinderinhoud : 6374 cm³ (6 cilinders)
Vooras : ZF, onafhankelijke wielophanging
Achteras : Portaalas
Voorasdruk : 6.930 kg
Achterasdruk : 12.000 kg
Vering :
Remmen : Elektronisch remsysteem met schijfremmen met geïntegreerde retarder
Koppel : 1.120 Nm bij 1.200 t/min
Motorvermogen : 210 kW (286 pk)
Tankinhoud : 280 liter (38 liter AdBlue)
Versnellingsbak : ZF 5HP500
Passagiersindeling : 47-80
Voor de nieuwe concessie AML(Amstelland-Meerlanden) van Connexxion werden 60 Citaro standaardbussen aangeschaft, uitgevoerd in een rode huisstijlkleur voor de dienst op de buslijnen van het Schiphol Sternet. De bussen kwamen in december 2007 in dienst met de Connexxion-parknummers 3942-4001. De 3942-3950 werden in januari 2014 geruild met de concessie Almere van Connexxion tegen gelede bussen van Almere, die naar het Schiphol Sternet doorschoven. De 3951-3954 werden in november 2015 omgeplakt voor inzet op het R-Net(overwegend op lijn 300 en 356) en de 3973 en 3999 werden reeds in 2011 resp. 2008 afgevoerd met zware tot zeer zware schades). Bij de concessiewisseling van de concessie AML, per 10-12-2017 zouden nieuwe bussen in dienst in de vorm van elektrische bussen, maar omdat de instroom doordat de infrastructuur te laat werd opgeleverd pas medio maart 2018 beschikbaar was, bleef een flink deel van het oude materieel nog tijdelijk in de nieuwe concessie bij Connexxion doorrijden. Vanaf 19 maart 2018 stroomden de elektrische bussen geleidelijk in en konden de oude wagens buiten dienst. Een paar wagens bleven nog als reserve aanwezig en werden in de spits en bij uitval ingezet op het Schiphol Sternet en deze bussen waren 14 juni 2018 nog steeds bij Connexxion aanwezig. De overige wagens werden ingeleverd bij Womy tbv. export. Het GVB besloot, na de overname van 7 bussen(deelreeks 3942-3950) nog eens 8 bussen over te nemen, waarbij de keus viel op de onderstaande bussen.
Connexxion 3962, Lijn 193, Schiphol-Noord, OV Knooppunt Schiphol-Noord, 26 mei 2017.
Foto: René van Lier.
De bussen werden gelijk naar de spuiter in Waddinxveen gestuurd en daar in GVB-kleuren gespoten, waarbij ook het dak geheel wit werd gespoten.
De hoge defectenstand bij de Citea-bussen bij GVB, waardoor er tussen de 20 en 40 bussen niet rijvaardig waren in mei/juni 2018 betekende dat de serie 1701-1707 al in dienst was gesteld. Op 28 mei 2018 startte daardoor ook versneld de inzet van de reeks 1800. Ook hier gold dat de wagens zonder enige GVB-apparatuur in de spits werden ingezet op lijn 36 en 231. Vanaf 25 mei 2018 werden de 1801, 1804, 1805, 1806 en 1807 als zodanig ingezet, waarbij wederom een A4-tje achter de voorruit het lijnnummer aangaven.
Vanaf medio juni 2018 kwamen de bussen ook af en toe in dienst op gewone lijndiensten, echter de wagens kwamen toen nog steeds niet voor op het systeem. Zo reden de 1803, 1805 en 1806 op de diensten 15-2, 15-8(ochtendspits) en 15-5(middagspits en avond). In juli werden uiteindelijk de 1800den voorzien van apparatuur, zoals GVB chipkaartlezers, pinapparatuur met pinscherm, activatiteapparaat en pinapparaat, mobilofoon, EBS/GPS ed. aangebracht, zodat de wagens vanaf dat moment eindelijk geregistreerd op de dienst kwamen. De onderstaande lijst geeft de eerste geregistreerde inzet aan, maar veelal reden de bussen al eerder in de dienst, waarbij ze zonder enige apparatuur werden ingezet.
Vanaf 22 juli 2018 werden deze 8 bussen in principe alleen gebruikt als invallers bij een verstoring van de nieuwe Noord-Zuid-metrolijn, waarbij 2 wagens stand-by stonden in Garage Noord en 2 exemplaren op het busplatform van Busstation Centraal Station IJzijde om als lijn 164 en 165 een pendeldienst te kunnen verzorgen vanaf Centraal Station naar Station Noord en Station Noorderpark. De inzet van deze bussen was de eerste maand gelukkig amper of niet nodig.
Vanaf medio augustus 2018 kwamen de bussen in de reguliere dienst. Alhoewel de bussen in principe bedoeld waren voor de spitsdiensten, bleken ze enorm populair bij het rijdend personeel, zodat de wagens medio 2018 in de reguliere dagdiensten volop waren aan te treffen.
In februari 2020 brak ook in Nederland het gevreesde Corona-virus COVID-19 door en besmette veel mensen, die daardoor ook in ziekenhuizen terecht kwamen, waarbij een deel helaas overleden. De Nederlandse regering(net als in de rest van de wereld) greep in en bracht het land in een zogenaamde intelligente lock-down, waardoor horeca, entertainment en vele andere zaken werden gesloten. Zoveel als mogelijk werd thuiswerken en thuisblijven het devies met als gevolg veel ziekmeldingen, ook bij personeel van de vervoerbedrijven, en veel minder passagiersaanbod, dat met maar liefst 90 % afnam. Dit had tot gevolg dat, in dit geval bij GVB, de diensten vanaf 23 maart werden teruggebracht naar een zomerdienst en per 30 maart zelfs verder werd teruggebracht tot een speciale Coronadienstregeling, waarbij op alle tram- en buslijnen nog slechts een starre 15- of 30-minutendienst werd uitgevoerd. Sommige lijnen(bij de tram lijn 6 en 11) werden tot nader order geheel opgeheven. Hierdoor werd het aanbod aan trams veel minder en konden de tramlijnen 19 en 24 gaan rijden met de nu in ruime voorraad aanwezige Combino-trams, die van een afsluitbare bestuurderscabine zijn voorzien, zodat de kans op besmetting van het personeel met het levensbedreigende griepvirus vrijwel nihil werd. Dit had tot gevolg dat per 30 maart 2020 alle 12G-wagens buiten dienst werden gesteld. Een deel van de wagens stonden wisselend(er werd regelmatig gewisseld vanwege het uiteraard wel gecontinueerde onderhoudsprogramma/planning) opgeslagen in de remise Lekstraat en de andere wagens stonden in de remise Havenstraat. In de twee weken vooraf waren de trams voorzien van afzetlinten halverwege de A-bak, zodat passagiers niet dichtbij de bestuurders konden geraken om besmetting van het personeel daarmee zoveel mogelijk te voorkomen. Ook werd de kaartverkoop door de bestuurder tot nader order gestaakt. Passagiers werden zoveel mogelijk verwezen naar de beperkt aanwezige automaten op een aantal halten in de stad, maar in de praktijk betekende dit een gigantische toename van het zwartrijden(niet betalen voor de rit) door de passagiers. De dienst werd nu nog slechts uitgevoerd door Combino-trams, waarbij vanaf de namiddag op 14 maart de bestuurderscabines verplicht werden afgesloten en de kaartverkoop door de bestuurders werd gestaakt. Als enige uitzondering hierop geldt de dienstuitvoering op tramlijn 5. Omdat voor deze lijn met zijn kopeindpunt in Amstelveen alleen tweerichtingtrams kunnen rijden en er slechts 4 Combino-trams in tweerichtinguitvoering beschikbaar waren, moesten hier 2 tot 3 van de 6 dienstwagens worden bediend met 11G-wagens, die uiteraard met afzetlinten dienstdeden. Hier werd dan gebruik gemaakt van 6 vaste wagens, de 905, 906, 909, 911, 915 en 919. Echter later werd, vermoedelijk door defecten hierin toch weer wat geschoven en verschenen ook de 913 en 920 weer op de baan. Bij de conducteurcabine werd de ingang op vrijdagmiddag 14 maart rond 16 uur per direct afgesloten en passagiers mochten nu alleen nog in- én uitstappen door de drie uitstapdeuren. De conducteurwagenbak werd met linten afgezet, zodat passagiers niet meer bij de conducteur konden komen en alleen mondeling op afstand(de 1½-meter afstand houden-politiek werd het devies) informatie konden verstrekken en ook geen kaartverkoop meer deden. Ook bij de bus werd met linten de voorkant afgeschermd ter hoogte van de eerste wielas in het interieur, waarbij ook hier de kaartverkoop vanaf vrijdag 14 maart 2020 om 15 uur voorlopig werd gestopt en in- en uitstappen alleen nog geschiedde door de uitstapdeuren. Op diverse lijnen werden hierbij bij de bus bij voorkeur gelede bussen ingezet, omdat die een grotere capaciteit hadden. Er werd aansluitend besloten dat de conducteurdienst tot nader order op alle lijnen werd beëindigd. Uitzondering hierop waren de lijnen 1, 13, 17 en 26, die tussen 7 en 19 uur nog wel een conducteurbediening behielden en lijn 12 die dit alleen tussen 14(later 12 uur) en 18 uur behield en deze maatregel ging op 24 maart. In de week van 30 maart werden in hoog tempo alle Combino's voorzien van een plastic cocon rondom de conducteurcabine met daarin een soort kleine opengeknipte plastic klep, waardoor de passagier dan alsnog middels de pinbetaling een vervoersbewijs kan aanschaffen bij de conducteur, indien die er überhaupt is. Aansluitend werd een beleid opgesteld die er in voorziet dat er bij een standaardbus maximaal ongeveer 16 mensen in de bus vervoerd mogen worden, in een gelede bus maximaal 24 mensen en in een tramwagen maximaal 40 mensen. Alhoewel een paar lijnen, zoals lijn 1, 13, 17 en 26 nog wel op bepaalde tijden druk waren, werden deze aantallen op de andere tramlijnen vrijwel niet meer gehaald, zodat alleen op die lijnen de frequenties medio april 2020 iets werden opgeschroefd om geen problemen hierbij te verkrijgen. Bij de bus werden op een aantal lijnen, zoals lijn 41 en 66, de dienst met standaardbussen gelijk, dan wel op een wat later moment vervangen door gelede bussen, om iets meer capaciteit te bieden bij deze lage frequentie. Uiteindelijk werd ook hier vanaf 4 mei 2020 de dienst iets opgeschroefd om eventuele conflictsituaties te vermijden. Bij de metro werd eveneens een starre 15-minutendienst ingevoerd, waarbij lijn 51 werd stilgelegd, die echter vanaf 29 april 2020 toch weer terug in dienst kwam. Vanaf 11 mei 2020 werd weer terug-opgeschaald naar de zomerdienstregeling en vanaf 1 juni 2020 werd de normale dienstregeling weer hervat, waarbij passagiers voorlopig werden verplicht met een mondkapje gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Door het Corona-virus COVID-19 en de daardoor uitgedunde dienstregeling had GVB voorlopig minder bussen nodig voor de dienst. De reeks 1800 ging daardoor
per 30 maart voorlopig in "Corona-taine" en werden niet meer ingezet. De 1801, 1802 en 1805 werden half april voorlopig opgeslagen op het tijdelijke
stallingterrein, naast de nieuwe Connexxion-stalling (het GVB-terrein was onderdeel van deze stalling).
Nadien werd af en toe voor onderhoud wat geschoven, maar over het
algemeen stonden 9 tot 11 wagens van de reeks 1701-1707 en 1801-1808 in
de tijdelijke stalling Amstelveen en de andere wagens stonden in Garage
Zuid en af en toe in Garage West opgeslagen.
De inbouw van spatschermen in het GVB-busmaterieel betekende een verminderde beschikbaarheid van het aantal Citea-standaardbussen, waardoor tijdelijk een vijftal 12 meter Citaro's uit de reeks 1700 en 1800 werden gereactiveerd. Vanaf 28 september 2020 kwamen de wagens 1702, 1704, 1707, 1804 en 1806 tijdelijk weer in dienst en reden uitsluitend vanuit Garage West en vrijwel uitsluitend op de lijnen 36, 62 en 63. Nadat de inbouw van de spatschermen in de 1100- en 1400-reeks was voltooid konden de wagens in de tweede helft wederom buiten dienst worden gesteld.
Vanaf 17 november 2020 werd bij alle 15 wagens uit de reeks 1701-1707 en 1801-1808 de belangrijke apparatuur, zoals mobilofoon, Chipkaartapparatuur ed. verwijderd en aansluitend werden de wagens gereedgemaakt voor onttakeling en afvoer, waarna de wagens voorlopig werden opgeslagen in de inmiddels weer verlaten tijdelijke stalling in Amstelveen.
Op 01-02-2021 werden alle 15 de bussen uit de 1700- en 1800-reeks door chauffeurs van JoJo Tours uit Maasdijk opgehaald en daar tijdelijk opgeslagen. De bussen werden een aantal dagen later naar Italië overgebracht naar handelaar Basco s.r.l. in Olgiate Comasco,
die de bussen in Italië wilde doorverkopen.
In 2021 werden uiteindelijk 9 van de 15 wagens doorverkocht in Italië en kwamen daar in het voorjaar van 2021 in dienst. De resterende 6 bussen stonden in oktober 2021 nog te koop. Vijf van de zes werden in januari 2022 eveneens binnen Italië doorverkocht. Alleen de 1801 werd later alsnog verkocht binnen Italië.
De 1801 tenslotte werd op onbekende datum doorverkocht aan de firma AST Palermo in Palermo, Italië en werd in november 2023 doorverkocht naar ASV Bitonto in Bitonto met hetzelfde kenteken.
In 2023 verloor Trotta het vervoer in Rome, dat zij deels op een aantal lijnen uitvoerdde voor de ATAC in Rome, en sindsdien is het verblijf of de inzet van deze bussen onduidelijk.
Afleverdatum | Afgiftedatum | Aflevering bij | Parknummer | Verkocht | Ongeregistreerd | ||||||||||||||
Busnr. | uit Fabriek | Kentekenbewijs | Connexxion | bij Connexxion | aan GVB | In Dienst bij GVB | Op Lijn | In Dienst bij GVB | Op Dienst | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Opdrachtnummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Laatste inzet | Op Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
1801 | 29-10-2007 | 09-11-2007 | -12-2007 | 3977 | 09-04-2018 | 25-05-2018 | 231-04 | 30-08-2018 | 248-04 | BT-LD-49 | WEB62809013700212 | 926939 00 698291 | 2 7 553 06121 | 47/80 | 10.830 kg | 27-03-2020 | 62-04 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (202x doorverkocht naar AST Palermo met kenteken GJ 098FP) |
1802 | 16-11-2007 | 19-11-2007 | -12-2007 | 3970 | 09-04-2018 | --- | --- | 11-07-2018 | 21-09 | BT-JZ-89 | WEB62809013700205 | 926939 00 696660 | 2 7 553 06114 | 47/80 | 10.830 kg | 24-03-2020 | 62-06 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (januari 2022 naar firma Trotta Bus Services S.p.A. in Roma, Italië met parknummer 2180 en kenteken GH 154WV)) |
1803 | 16-10-2007 | 09-11-2007 | -12-2007 | 3962 | 09-04-2018 | --- | --- | 06-07-2018 | 248-06 | BT-JZ-77 | WEB62809013700197 | 926939 00 659602 | 2 7 553 06106 | 47/80 | 10.830 kg | 27-03-2020 | 62-03 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (januari 2022 naar firma Trotta Bus Services S.p.A. in Roma, Italië met parknummer 2179 en kenteken GH 156 WV) |
1804 | 23-11-2007 | 26-11-2007 | -12-2007 | 3993 | 09-04-2018 | 25-05-2018 | 231-03 | 31-08-2018 | 248-03 | BT-LD-70 | WEB62809013700227 | 926939 00 700026 | 2 7 553 06137 | 47/80 | 10.830 kg | 14-10-2020 | 63-03 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Buscompany in Torino, Italië met parknummer 573 en kenteken GE 359XK) |
1805 | 07-11-2007 | 09-11-2007 | -12-2007 | 3994 | 09-04-2018 | 28-05-2018 | 231 | 30-08-2018 | 15-12 | BT-LD-72 | WEB62809013700228 | 926939 00 699600 | 2 7 553 06138 | 47/80 | 10.830 kg | 31-03-2020 | 63-02 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Autoservizi Cattaneo in Cremella met kenteken GE 169BV) |
1806 | 20-11-2007 | 21-11-2007 | -12-2007 | 3995 | 09-04-2018 | 28-05-2018 | 36 | 07-08-2018 | 48-01 | BT-LD-74 | WEB62809013700229 | 926939 00 699089 | 2 7 553 06139 | 47/80 | 10.830 kg | 14-10-2020 | 62-07 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Autoservizi Cattaneo in Cremella met kenteken GE 167BV) |
1807 | 16-11-2007 | 19-11-2007 | -12-2007 | 3997 | 09-04-2018 | 28-05-2018 | 231 | 23-07-2018 | 248-04 | BT-LD-80 | WEB62809013700231 | 926939 00 701109 | 2 7 553 06141 | 47/80 | 10.830 kg | 28-03-2020 | 36-02 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Buscompany in Torino, Italië met parknummer 5734 en kenteken GE 358XK) |
1808 | 21-11-2007 | 23-11-2007 | -12-2007 | 3998 | 09-04-2018 | --- | --- | 09-08-2018 | 231-03 | BT-LD-82 | WEB62809013700232 | 926939 00 700040 | 2 7 553 06142 | 47/80 | 10.830 kg | 28-03-2020 | 62-05 | 04-02-2021 | Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Buscompany in Torino, Italië met parknummer 575 en kenteken GE 362XK) |