
GVB 1600, Lijn 21, Burgemeester De Vlugtlaan, 4 mei 2017.
Foto: René van Lier
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Bus 1600
Bus : 1600
Type : Gelede bussen Lagevloer
Aantal : 1 Exemplaar
Fabrikant Carosserie : Mercedes-EVOBus
Fabrikant Motor : Mercedes-Benz
Chassistype : Mercedes-Benz Citaro G C2 (type 628.03)
Motortype : Mercedes-Benz OM 936 h
Motorcode :
Maximum snelheid : 85 km/uur
Milieuclassificatie : EURO 6 met EEV Uitlaatfilter
Lengte : 18.130 mm
Breedte : 2.550 mm
Hoogte : 2.955 mm
Hoogte : 3.120 mm(inclusief dakunit/airco)
Instaphoogte : 320 mm
Vloerhoogte gangpad boven wegdek : 370 mm
Geknielde Instaphoogte :
Stahoogte Interieur : 2.313 mm
Wielbasis voorbak : 5.900 mm
Wielbasis tweede as <--> achteras(aanhanger) : 5.990 mm
Wielbasis totaal : 11.890 mm
Vooroverbouw : 2.805 mm
Achteroverbouw : 3.430 mm
Draaicirkel : 22.970 mm
Ledig Gewicht : 16.992 kg
Maximaal Gewicht : 28.745 kg
Cilinderinhoud : 7698 cm³
Vooras : ZF, onafhankelijke wielophanging
Achteras : ZF portaalas
Vering :
Remmen : Elektronisch remsysteem met schijfremmen met geïntegreerde retarder
Koppel : 1400 Nm(bij 1200 t/min)
Motorvermogen : 220 kW(299,73 pk)
Tankinhoud : 300 liter
Geluidsniveau stationair : 92 dB
Geluidsniveau rijdend : 76 dB
Versnellingsbak : Automatische 6-versnellingsbak ZF Ecolife
Passagiersindeling : 46-83 + 1 rolstoel
Op 1 oktober 2016 werd in Garage West van het GVB in Amsterdam een Open Huis gehouden, dat alleen toegankelijk was voor personeelsleden van het GVB. Hierbij werd ook een nieuwe Citaro G van het type C2 gepresenteerd. Deze bus was geheel in GVB-kleurstelling gestoken. De bus was wit en was middels folie op de bumpers en de schortplaten aan de zijkanten tot deze GVB-uitmonstering omgeturnd. Het betrof een demobus, die speciaal voor GVB was voorzien van een interieur met bankjes voorzien van GVB-bekleding. Verder had de bus het wagennummer 1600, dat met donkerblauwe cijfers was geplaatst op de zwarte raamstijlen op de kop, waardoor dit slecht leesbaar was. Na het Open Huis ging de bus weer terug naar EVOBus in Nijkerk, waar de bus uiteindelijk werd aangepast voor een toekomstige inzet bij GVB.
In april 2017 werd de bus afgeleverd aan GVB. De wagen was nu voorzien van witte wagennummers, welke veel beter leesbaar waren. De bus was voorzien van GVB-apparatuur, chipkaartlezers, een pinscherm-display voor het verkopen van vervoersbewijzen middels de pintransacties(verkoop met cashbetaling was inmiddels afgeschaft) met bijbehorend pinapparaat en activeringsapparaat om het "dummy" OV-chipkaartje na betaling te activeren. Verder was de bus voorzien van EBS en GPS en een mobilofooninstallatie.
De bus werd door EVOBus tijdelijk beschikbaar gesteld, omdat de Citaro-gelede bussen uit de reeksen 301-379 een levensverlengende onderhoudsbeurt gingen krijgen, mede vanwege de ombouw van sneltramlijn naar lagevloertramlijn van lijn 51 in Amstelveen, die tussen 2019 en 2020 plaatsvond. Bus 1600 fungeerde in die periode als vervangende bus, om toch een extra gelede bus beschikbaar te hebben.
Op 18 april 2017 kwam de 1600 in dienst. De eerste maanden reed de bus uitsluitend op de derde dienstwagen van lijn 21(de 21-3 dus). De iets andere bedien van de apparatuur en een andere indeling op het dashboard was daarvan de oorzaak om de bus op deze vaste dienst te laten rijden, zodat een beperkt aantal bestuurders op deze bus dienst konden doen.
De bus was voorzien van witte lijn- en richtingaanduidingen ipv. de anthracietkleurige displays tot nog toe.
In september 2017 werden alle bussen van het GVB voorzien van een wagnnummer rechtsachter op het dak om de wagens ook vanuit de lucht te kunnen identificeren, en dit werd ook bij deze tijdelijke bus aangebracht.
Vanaf voorjaar 2018 werd de speciale status van de 1600, mbt. het uitsluitend rijden op lijn 21, beëindigd en kwam de bus beschikbaar voor alle lijnen in Garage West. Het rijden op lijn 21 met een beperkt aantal bestuurders bleek in de praktijk natuurlijk niet te werken, want als een chauffeur ziek werd moest een reserve chauffeur inspringen en die moest dan ook zelf ontdekken, hoe de bediening van de bus was.
De afronding van de levensverlengende beurten bij het gelede Citaro-materieel van GVB betekende dat de 1600 in de teede helft van september 2019 terugging naar EVOBus en uiteindelijk ook weer hiernaartoe werd overgeschreven.
Uiteindelijk werd in streekvervoerbedrijf Arriva een nieuwe eigenaar gevonden en op 06-01-2020 overgeschreven op Arriva. De wagen werd omgeturnd in de kleuren van Arriva Zuid Holland Noord (Arriva ZHN) voor de dienst op de nieuwe stadslijn 8 in Leiden. Vanwege de Corona-crisis door het Corona-virus COVID-19 werd Nederland op last van de regering lam gelegd om dit virus de kop in te drukken, met als gevolg dat lijn 8 voorlopig nog niet in dienst kwam en de bus na één dag in de lijndienst werkloos in de stalling buiten dienst kwam te staan. Op 01-12-2021 werd de bus uiteindelijk teruggegeven aan VDL.
Op 31-01-2022 werd de bus uiteindelijk geëxporteerd naar Duitsland en kwam in dienst bij de busdevisie van de Borkumer Kleinbahn op het Duitse waddeneiland Borkum, waar hij met kenteken LER-BK 532 in dienst kwam.
Afgiftedatum | ||||||||||||||
Busnr. | Kentekenbewijs | Aflevering | In Dienst | Op Dienst | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Bouwnummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Laatste inzet | Op Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
1600 | 17-03-2017 | 30-09-2016 | 18-04-2017 | 21-03 | 00-BHN-5 | WEB62823513131511 | 46/83 + 1 rolstoelplek | 16992 kg | 16-09-2019 | 69-01 | 28-10-2019 | Terug naar EVOBus |