GVB 376, Lijn 28, Stationsplein, 1989
Foto: verzameling Arthur Akkermans

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 85 (375)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 376

Proefbus 376
Type: Standaardbus Lagevloer (B86 12M low floor)
Aantal: 1 Stuks
Fabrikant: Den Oudsten en zn.,Woerden/DAF
Chassistype: B86-LF 570
Motortype: DAF DH825V
Bouwjaar: 1987
Lengte: 11100 mm
Breedte: 2500 mm br> Hoogte: 2800 mm
Instaphoogte: 360 mm
Portaalbreedte: 950 mm
Uitstaphoogte: 540 mm
Portaalbreedte: 1350 mm
Wielbasis: 5700 mm
Motorvermogen: 115 kW
Ledig gewicht: 9470 kg
Passagiersindeling: 35-38
Versnellingsbak: ZF 4 HP 500 met retarder
Vooras: vaste of onafhankelijke as
Achteras: negatieve portaalas
Topsnelheid: 80 km/u


Den Oudsten was doende om een "echt goede"lagevloerbus te ontwikkelen na de reeks 0200-0203, die bij Westnederland in Nieuwegein in dienst waren gekomen. Er werd gehoopt dat deze bus ook in Nieuwegein kon gaan rijden, maar WN wilde dit niet.
De bus werd in gele kleurstelling gebouwd met het fictieve nummer 0204. Daarna werd de bus oranje omgeschilderd voor België.
In november 1987 was eze bus reeds in GVB-garage West in gele kleurstelling met het fictieve nummer 0205.

Rond 1988 was het GVB zoekende naar de nieuwe generatie stadsbussen. Naast de DAF/Berkhof 375 en de Van Hool 592 kwam er ook dit Den Oudsten exemplaar, dat al in 1987 gebouwd was, maar geen afnemer had gevonden. Het GVB leaste dat exemplaar uiteindelijk. De bus was op 25-09-1988 aanwezig bij het Open Huis in Garage West. Eind 1988 ging de bus weer retour naar Den Oudsten.

Begin februari 1989 kwam de 376 weer naar Amsterdam in de een rode kleurstelling. De bus was compleet gebouwd door Den Oudsten en was opgebouwd met DAF-componenten. De bus had dubbele banken aan beide zijden van het gangpad op een verhoging. Hierdoor was het gangpad zo smal geworden, dat er niet eens een kinderwagen meer in paste.
De bus was uitgevoerd als een soort lagevloerbus, daar het vloergedeelte veel lager bij het straatniveau was uitgevoerd. De bestuurder en passagiers zaten dus op een verhoging. De motor achterin was het gevolg dat de vloer achterin opliep. De bus was geschilderd in de bekende lichtrood/crème uitmonstering.
De bus werd geen eigendom van het GVB, maar per 03-02-1989(datum afgifte kentekenbewijs) geleased van Den Oudsten en zn.

Op 06-03-1989 kwam de bus in dienst. Door de onhandige interieurindeling werd de bus al gauw gedegradeerd tot spitsbus en reed voornamelijk op de 40-lijnen. Tevens was hij een regelmatige gast op buitenringlijn 23(Osdorp - Buitenveldert).

Op 01-10-1992 werd de bus met een ernstig defect buiten dienst gesteld en in 1992 ging de wagen terug naar Den Oudsten en zn., die de bus doorverkocht als rijdende bibliotheek in Amersfoort(gewicht nu 11920 kg).


Bibliobus (ex GVB 376) te Amersfoort stalling Besseling, 13 oktober 2007.
Foto: www.busfoto.net.

Op 30-11-2007 werd de bus uiteindelijk afgevoerd voor sloop.

 

      Indeling
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn Kenteken Chassisnummer Carosserienummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Lijn Retourdatum Afvoer naar
376 24-09-1988 06-03-1989   gvv VB-90-SZ 57*OD-791-0179*            8769         35/38 9470 kg 28-09-1992     23 25-11-1992 Retour naar Den Oudsten en zn.,Woerden









                 






Traminfo.nl © 2003-2023 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links