GVB 375, Lijn 26, Van Boshuizenstraat, 16 juli 1989
Foto: verzameling Tim Castricum

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 84 (375)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 375

Proefbus 375
Type: Standaardbus
Aantal: 1 Stuks
Fabrikant: DAF - Hainje,Heerenveen
Chassistype: DAF DEO2LD (SB220DKDL550)
Motortype: DAF-LD 120
Bouwjaar: 1988
Lengte: 11550 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3165 mm
Instaphoogte:
Wielbasis: 5500 mm
Vooroverbouw: 2700 mm
Achteroverbouw: 3350 mm Motorvermogen: 218 pk
Versnellingsbak: ZF-4HP500-versnellingsbak met retarder
Ledig gewicht: 10340 kg
Passagiersindeling: 30-53




In 1984 presenteerde DAF het eerste nieuwe SB220 chassis. Onder sterke druk van het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd het chassis uitverkoren om als chassis voor de nieuwe Nederlandse standaardbus voor stads- en streekvervoer te worden, onder aanvoering van de Commissie Autobussen Openbaar Vervoer(CAOV). Berkhof bouwde in 1987/88 vier proefexemplaren, tw.:
1 voor Groningen(wagennummer 20), 1 voor Den Haag(601), 1 voor Rotterdam(401) en 1 voor Amsterdam(375).
Den Oudsten leverde 3 exemplaren, tw.: de 3100 voor de BBA(onder wagennummer 561), de 3101 voor CN en de 3102 voor de NZH.
Uit deze nieuwe standaardisatie kwam niets meer, zodat de proefexemplaren eenlingen bleven. Amsterdam koos uiteindelijk voor grote aantallen Volvo's met middenmotor. De 375 had een opstapje in het interieur en een totaal afwijkende motor, waardoor de bus bij chauffeurs en technici niet geliefd was.

In 1987/1988bouwde DAF en Hainje dus deze proefbus met het nieuwe DAF-SB 220-chassis.
Op maandag 2 en dinsdag 3 november 1987 vond in Garage West van het GVB in Amsterdam een expositie plaats van diverse types bussen van divers firma’s. Het GVB wilde zich in deze dagen oriënteren over de diverse types die momenteel op de markt zijn, waarbij het o.a. ook gaat om speciale types zoals mini- en midibussen.
Op maandag 2 NO waren de volgende wagens aanwezig:
Het chassis en deel carrosserie met voor en middendeur van MAN/Hainje; de GVB 587 (midibus); de Centraal Nederland (CN) 7082 (VW/LT 50), de NZH 7090 (VW/LT 55), de GVB 375 met horizontale vloer en twee opstapjes (deze bus, die in dit serieblad wordt behandeld, was nog lang niet gereed en was per trailer van Heerenveen naar Amsterdam gebracht), de Star-Stockholm Lokaltrafik 4380 (een z.g. cumulobus, die zo’n 25 % brandstofverbruik bespaart), de NZH 6533 (Den Oudsten), de Westnederland (WN 0202) (lagevloerbus Nieuwegeien), de CN 4001 (prototype nieuwe streekbus), de GVB 351, de GVB 577 en de GVB 533. Voorts was er nog de Belgische proefbus van Van Hool (type A500).
De beide CN-wagens 4001 en 7082 verlieten reeds op maandag 2 november weer Garage West, doch op dinsdag 3 november verscheen toen de ENHABO 401.
Na de presentatie verlieten de meeste bussen op dinsdag 3 november aan het eind van de dag garage West weer. De GVB 375 en het chassis van MAN/Hainje werden echter pas op 4 november weer per trailer teruggebracht naar Hainje in Heerenveen, terwijl de Stockholmse proefbus achterbleef in West en pas later weer terugkeerde naar Zweden.
Voor het GVB ging het met name om de kleinere bussen waarvan men er een aantal wilde aanschaffen voor de stillere lijnen en voor speciaal vervoer en naar de energiebesparende bus die naast kostenbesparend ook beter is voor het milieu.

Op 15-02-1988 werd het kentekenbewijs afgegeven voor dit prototype. DAF ging eerst op tournee door het land met zijn nieuwe product. Op 22-09-1988 ging de bus in eigendom over naar het GVB.

Eind 1988 was de bus voor proeven in Duitsland, waarna hij wederom via Hainje terugkeerde in Garage West. Tijdens het Open Huis op 25-09-1988 was de bus ook reeds aanwezig geweest.

Op 07-03-1989 kwam de bus in dienst. Hij heeft automatische films, VeTag-apparatuur, een mobilofooninstallatie en was geschilderd in de bekende lichtrood/crème kleurencombinatie.

Begin maart 1994 werd de bus terzijde gesteld en in mei 1994 ging de bus naar Turkije voor een tweede bestaan. De bus bleef formeel echter nog jaren eigendom van het GVB en was dus een schenking aan Turkije en werd pas vele jaren later stilzwijgend uit het bestand afgevoerd.

    Datum     Hainje-       Indeling
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn Kenteken Chassisnummer Motornummer Eerste Keuring Ordernummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Lijn Afvoerdatum Afvoer naar
375 22-09-1988 07-03-1989   21 BZ-99-JK XLADE02LD00275441         H01460 15-01-1988     556-03         30/53 10340 kg 23-02-1994   42         -05-1994 naar Turkije(zie tekst)









                 






Traminfo.nl © 2003-2023  | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links