GVB 801, Lijn 21, Stationsplein, 25 februari 1973
Foto: Arthur Staal

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 56 (801)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 801

Bus: 801
Type: Standaardbus CSA-1
Aantal: 1 Stuks
Fabrikant: Volvo - Hainje,Heerenveen
Chassistype: B59-55
Motortype: 6-cilinder dieselmotor (9,6 liter)
Lengte: 11555 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3165 mm
Wielbasis: 5550 mm
Draaicirkel: 18,5 meter
Motorvermogen: 230 pk
Versnellingsbak: Voith D501
Ledig gewicht:
Maximale gewicht:
Passagiersindeling: 32-49







In 1971 kwam het Volvo B59 chassis op de markt, hetgeen een chassis was dat we hedentendage een Low Entrance chassis zouden noemen. De Nederlandse importeur liet één exemplaar van een CSA-achtige carrosserie voorzien. Allereerst moest er een hulpframe op geconstrueerd worden en de maten waren toch net even anders als die van het DAF-chassis. De wielbasis was 5,5 meter, hetgeen dus een korter middenstuk en een langere achteroverbouw betekende. De radiator verhuisde naar de achterzijkanten waardoor er in het front een nepgrill zat geplaatst. Deze Volvo-proefbus met staande motor achterin bleef in eigendom van de Volvo-dealer NEBIM te Den Haag en ging na de bouw van 1972 tot 1975 op tournee door Nederland langs diverse vervoersbedrijven.
In die periode reed hij vervolgens bij de volgende bedrijven,tw.:

    als         bij In bruikleen
Busnr. Busbedrijf     vanaf In Dienst Laatste Inzet Retour naar NEBIM
  908 HTM Den Haag 20-06-1972 21-06-1972 22-06-1972    "vernummerd"
  901 HTM Den Haag 23-06-1972 23-06-1972      -10-1972       30-10-1972
   -- NEBIM-dealer Den Haag 30-10-1972        nvt.        nvt.       01-11-1972
  801 RET Rotterdam 01-11-1972      -11-1972      -01-1973       31-01-1973
   -- NEBIM-dealer Den Haag 31-01-1973        nvt.        nvt.       20-02-1973
  801 GVB Amsterdam 20-02-1973 22-02-1973 25-05-1973 27-05-1973 naar GEVU
  901 GEVU Utrecht 27-05-1973 28-05-1973      -08-1973       31-08-1973
   -- NEBIM-dealer Den Haag 31-08-1973        nvt.        nvt.       20-09-1973
  901 GVB Groningen 20-09-1973      -09-1973      -01-1974 03-01-1974 naar BBA
  901 BBA Breda 04-01-1973      -01-1974      -02-1974 28-02-1974 naar GAB
  901 GAB Maastricht 01-03-1974      -03-1974      -03-1974 31-03-1974 naar BBA
  901 BBA Den Bosch 01-04-1974      -04-1974      -05-1974 31-05-1974 naar BBA
  901 BBA Tilburg 01-06-1974      -06-1974      -09-1974       30-09-1974
   -- NEBIM-dealer Den Haag 01-10-1974        nvt.        nvt.       06-02-1975
  801 RET Rotterdam 07-02-1975      -02-1975      -05-1975       07-05-1975
   -- NEBIM-dealer Den Haag 08-05-1975        nvt.        nvt.       19-06-1975

Hierna werd de bus met ingang van 20-06-1975 in bruikleen gegeven aan de HTM in Den Haag onder het nummer 901.

Bij het GVB in Amsterdam reed deze proefbus vanaf de nacht van 21 op 22-02-1973 in een vaste cyclus, waarbij 's-nachts gereden werd op nachtlijn 72 en overdag op lijn 21, beide rijdend tussen Centraal Station en Geuzenveld.

Van 06 t/m 12-05-1973 werd in het Congresgebouw te Den Haag het jaarlijkse UITP-congres gehouden met 850 deelnemers uit 44 landen. Bij dit UITP-congres, hetgeen staat voor Union Internationale des Transports Publics, was onder andere deze Volvo-proefbus vertegenwoordigd.

In de ochtendspits reed hij uitzonderlijk op spitslijn 47 ipv. op lijn 21. In de laatste week, de week van 21-05-1973 werd de bus op lijn 15 ingezet.

Tot     -05-1979 reed de bus dus rond bij de HTM en werd toen ingenomen door de NEBIM. Deze verkocht de bus op     -05-1979 aan de firma Schutte te Zwolle voor haar stadsdienst. De bus kreeg het parknummer 70 en werd naar aanleiding van het 750-jarig jubileum van de stad in een bonte creatie geschilderd. De bus werd hier in principe alleen voor speciale ritten ingezet en ging met de overname van de Schutte-stadsdienst naar de VAD in mei 1982 niet mee en werd daarmee eigendom van Garage Schutte in Zwolle. Op     -10-1985 werd de bus verkocht aan de touronderneming van Fraasen in Vlissingen. De bus werd herkeurd, kreeg het wagenparknummer 5, een nieuw kenteken(BP-01-BB), werd wit geschilderd en voorzien van een grote Olau-boot-tekening aan de zijkant. Aansluitend werd hij met het nieuwe kenteken sinds 1986 ingezet op de Shuttle-diensten vanaf Vlissingen Station naar de OLAU-veerdiensten.

Toen de OLAU op 15 mei 1994 failliet ging, raakte ook de Volvo werkloos en werd toen na 22 jaar in eigen beheer gesloopt op 12-01-1995.

 

In aanschaf en exploitatie bleek de wagen duurder dan de DAF te zijn en zo kwamen er slechts bij de GAB in Maastricht en bij Schutte in Zwolle van dit soort bussen in dienst.

 

      Indeling     Hainje-
Busnr. Im Bruikleen per In Dienst Op Lijn Kenteken Chassisnummer Motornummer Zit/Staanplaatsen Bouwjaar Ordernummer Laatste inzet Op Lijn Afvoerdatum Afvoer naar
801 20-02-1973 22-02-1973 72 + 21 DF-93-96 B59-55-28 RCG-02135       32/49 1972 236-01 25-05-1973   15 27-05-1973 Retour naar NEBIM, Den Haag(direkt doorgeschoven naar GEVU, Utrecht)









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links