

GTr 123, Lijn T, Stationsplein, 20 september 1934
Foto: verzameling Tim Castricum
Gemeentetram Amsterdam - Serie 122-125
Serie: 122-125
Type: Autobus
Aantal: 4 Stuks
Fabrikant: Beers, 's-Gravenhage, Verheul, Waddinxveen
Chassistype: Tramcoach
Motortype: 4-cilinder benzinemotor
Bouwjaar: 1934
Lengte:
Breedte:
Hoogte:
Wielbasis:
Motorvermogen:
Ledig gewicht: 7.200 kg
Maximale gewicht:
Versnellingsbak:
Passagiersindeling: 34-15
Nieuwprijs: Hfl. 27.750,-
Voor de vervanging van de ongeveer 10 kleine bussen, die eind 1934 uit de dienst verdwenen waren, werd medio 1934 nieuw materieel aangeschaft. Dit betrof toen zeer moderne bussen: voor het eerst niet meer met een "neus", maar "trambussen", gebaseerd op materieel dat begin jaren dertig in de Verenigde Staten was ontwikkeld en in Nederland tentoongesteld had gestaan. 10 nieuwe bussen werden besteld in 1934: 6 Twin Coach "Hercules" wagens, serie 116-121, en 4 wagens bij Beers met een Verheul-carosserie, de serie 122-125. Over deze laatste serie gaat dit serieblad. Deze bus had geen voorneus, zodat deze veel media-aandacht kreeg. Een bus zonder neus! Een nieuwtje in 1934, dat goed was voor een foto in de krant.
Deze bussen met een Beers-chassis en een carrosserie van de firma Verheul uit Waddinxveen hadden een 4-cylinder benzinemotor. Het Beers-chassis was feitelijk een door deze firma geïmporteerd Büssing-chassis, die door Beers werd geoptimaliseerd. De bussen waren geriefelijke bussen met zitplaatsen in Coach-opstelling.
De Beers-wagens werden als eerste afgeleverd en konden in dienst worden gesteld in juli/augustus 1934. De 122 reed reeds op 23 mei 1934 demonstratieritten in Den Haag en voerde daarbij het Zuid-Hollandse provinciale kenteken H-38292.
Door diverse problemen moesten de Beers-bussen in 1935 meerdere malen terug naar Verheul voor controle van de carrosserieën.
In september/november 1938 werden de benzinemotoren vervangen door Kromhout-dieselmotoren.
Het busbedrijf leverde in 1940 ook voor ander vervoer autobussen. Zo werden de 124 en 125 vanaf het najaar van 1940 gebruikt voor Wehrmachtstransporten naar Schiphol.
Door de Duitse Wehrmacht werd in juli 1942 een groot aantal autobussen gevorderd: 30 stuks. Dit betekende nog niet dat deze wagens meteen voortdurend bij de bezetter bleven; dat zou pas in een later stadium gebeuren. Het betrof in hoofdzaak Magiruswagens (die in feite reeds lang buiten dienst stonden), maar ook uit deze serie de Beers-bussen 122-124.
Veel van de in beslag genomen bussen verdwenen pas in 1943 daadwerkelijk uit het bedrijf. Op 4 september vertrokken de 122-124 naar de Panzerjäger in Breda.
In 1943 raakte de 125 zwaar beschadigd bij een aanrijding en werd hiermee in augustus 1943 buiten dienst geplaatst. De bus werd later na de oorlog alsnog weer hersteld. In augustus 1945 verscheen de 125 hersteld terug op de weg op lijn G.
Na herindienststelling van lijn B schoof de 125 naar deze lijn door.
Na de capitulatie werden de 123 en 124 teruggevonden. De 123 bleek te staan bij de Mercedes-garage op de Ruydealkade in Amsterdam. Het ministerie, Gelderland betreffende, deelde mee dat de restanten van bus 124 bij de Firma Gijsberts in Elst verbleven. Zowel de 123 als het chassis van de 124 keerden in 1945 terug naar het GVB. De 122 werd niet teruggevonden en als oorlogsverlies uit het bestand afgevoerd.
Op 12 november 1946 werd het chassis van de Beers 124 afgekeurd en gesloopt. De 123 kwam na herstel in 1946 weer in dienst.
Eind maart 1949 werd de 125 verkocht aan Gemeentehandelsinrichtingen, afdeling Luchthaven Schiphol ter bate van een pendeldienst tussen het Museumplein en Schiphol. De bus droeg eerst het provincienummer GX 2766, later GX 2767. Op 1 juni 1949 werd vervolgens de 123 aan Schiphol verkocht.
Op 08-11-1949 werden de 123 en 125 vanaf Schiphol afgevoerd naar de sloper.
Provinciaal | Indeling | In Dienst met | TIJDENS DE TWEEDE | WERELDOORLOG | Na W.O.-2 | ||||||||||||
Busnr. | Aflevering | In Dienst | Op Lijn | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Dieselmotor | Motornummer | Bouwnummer | Gevorderd op | Gevorderd naar | Teruggevonden op | Buiten Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
122 | - -1934 | -07-1934 | G37469 | T-3801 | 8704 | 34/15 | 7200 kg | 21-11-1938 | 996 | 08-08-1942 | Breda | --- | 08-08-1942 | W.O.-2 | "gevorderd door de Duitsers" | ||
123 | - -1934 | -07-1934 | G37470 | T-3802 | 8702 | 34/15 | 7200 kg | 15-10-1938 | 997 | 08-08-1942 | Breda | 16-07-1945 | - -1949 | 01-06-1949 | Gemeentehandelsinrichtingen, afdeling Luchthaven Schiphol | ||
124 | - -1934 | -07-1934 | G37471 | T-3803 | 8701 | 34/15 | 7200 kg | 19-09-1938 | 998 | 08-08-1942 | Breda | 11-10-1945 (chassis) | 11-10-1945 | 12-11-1946 | sloop | ||
125 | - -1934 | -08-1934 | G37472 | T-3804 | 8703 | 34/15 | 7200 kg | 19-11-1938 | 999 | --- | --- | --- | - -1949 | 30-03-1949 | Gemeentehandelsinrichtingen, afdeling Luchthaven Schiphol |