

GVB 2056, Waterlooplein, 20 mei 2010
Foto: Tim Castricum
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 2052-2057
Serie: 2052-2057
Type: Midibus
Aantal: 6 Stuks
Fabrikant: Mercedes-Benz
Chassistype: Mercedes Sprinter O515CDI City 65
Motortype: OM 651 DE 22 LA (4 cilinder)
Milieuclassificatie: EURO 4
Cylinderinhoud: 2148 cm³
Lengte: 7700 mm
Breedte: 1993 mm
Hoogte: 2845 mm
Instaphoogte: 340/250 mm
Vrije breedte, voorste deur: 1250 + 700 mm
Vloerhoogte bestuurdersplaats boven wegdek: 580 mm
Vloerhoogte middengang boven wegdek: 340 mm
Stahoogte voor / achter: 2280 / 1910 mm
Wielbasis: 4325 mm
Vooropbouw: 1004 mm
Achteroverbouw: 2370 mm
Vooras: Onafhankelijke wielophanging
Aandrijfas: Hypoïde as
Vering:
Remmen: Schijfremmen
Draaicirkel: 15.600 mm
Koppel: 360 Nm bij 1.400-2.400 t/min
Motorvermogen: 110 kW
Versnellingsbak: 5-traps automatische versnellingsbak
Ledig gewicht: 3900 kg
Maximale gewicht: 5500 kg
Passagiersindeling: 17-11
Voor de nieuwe Opstapper-dienst, die sinds begin 2008 als Stop & Go door het leven ging, werden zes nieuwe grotere busjes aangeschaft. In de tweede helft van mei 2008 kwamen de busjes in een nieuwe kleurstelling in dienst.
Op 31 december 2010 reden de Opstapperbusjes voor het laatst in de Stop&Go-dienst, waarna de busjes buiten dienst werden gesteld in afwachting van hun verdere toekomst.
In 2011 werd besloten 4 van deze busjes voor de lijndienst in Landelijk Noord(lijn 30/31) om te bouwen.
Hiertoe werden de busjes 2052, 2054, 2056 en 2057 uitverkoren, die niet in nummervolgorde een tweede leven als reeks 016-019(serieblad 145) tegemoet gingen. De busjes werden na hun ombouw vanaf medio juli 2011 gelijdelijk in dienst gesteld.
In oktober 2011 werd een nieuw projekt gestart, de City Center Line, die het Prinsengracht-busje-concept in een iets andere opzet, tw. de exploitatie als ringlijn met een terugrit via Rokin ipv. via de gehele Prinsengracht naar het Centraal Station, de Opstapper nieuw leven wilde inblazen. Op 13 oktober werd het initiatief gelanceerd en via GVB werden de 2 resterende busjes, tezamen met de 2 uit de oudere serie, gehuurd en ingezet. De 2053 en 2055 reden resp. als CSS-2 en CSS-1.
De wagens waren geheel blauw en voorzien van witte opdrukken. De nog lagere opkomst, mede door de duurdere prijs en het niet kunnen reizen met OV-reisprodukten deed het projekt, dat op 14-10-2011 van start ging, al in februari 2012 weer instorten en de busjes gingen retour naar het GVB, die de busjes sindsdien als boodschappenwagentjes gebruikt.
Op 21-09-2012 werden de 2053 en 2055 verkocht naar een handelaar, die de busjes op 02-10-2012 naar het buitenland verkocht.
De 2053 is verkocht met vooralsnog onbekende bestemming. De 2055 dook op in Duitsland en werd op 27-10-2015 voor het laatst waargenomen.
Vrijgave | Afgiftedatum | Indeling | ||||||||||
Busnr. | Fabrikant | Kentekenbewijs | In Dienst | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Opdrachtnummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Laatste inzet | Afvoerdatum | Afvoer naar |
2052 | 11-12-2007 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | BT-ZS-90 | WDB9061551N368240 | 646986 51 500539 | 7 7 505 70480 | 17/11 | 3900 kg | 31-12-2010 | 01-06-2011 | Wagen omgebouwd en in Dienst als GVB-busje 018 |
2053 | 11-12-2007 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | BT-ZS-91 | WDB9061551N368241 | 646986 51 501033 | 7 7 505 70481 | 17/11 | 3900 kg | 31-12-2010 | 21-09-2012 | EVOBus, Nijkerk(02-10-2012 geëxporteerd met onbekende bestemming) |
2054 | 15-01-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | BT-ZS-92 | WDB9061551N369279 | 646986 51 505136 | 7 8 505 70147 | 17/11 | 3900 kg | 31-12-2010 | 01-06-2011 | Wagen omgebouwd en in Dienst als GVB-busje 019 |
2055 | 17-01-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | BT-ZS-93 | WDB9061551N370024 | 646986 51 513848 | 7 8 505 70146 | 17/11 | 3900 kg | 31-12-2010 | 21-09-2012 | EVOBus, Nijkerk(02-10-2012 geëxporteerd naar Becker Reisen in Langen, Duitsland met kenteken OF-BB 1015) |
2056 | 07-02-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | BT-ZS-95 | WDB9061551N372608 | 646986 51 527468 | 7 8 505 70148 | 17/11 | 3900 kg | 31-12-2010 | 01-06-2011 | Wagen omgebouwd en in Dienst als GVB-busje 017 |
2057 | 07-02-2008 | 21-04-2008 | 15-05-2008 | BT-ZS-97 | WDB9061551N372609 | 646986 51 526620 | 7 8 505 70149 | 17/11 | 3900 kg | 31-12-2010 | 01-06-2011 | Wagen omgebouwd en in Dienst als GVB-busje 016 |