

GTr 95, Stadionplein, Juni 1930
Foto: Gemeentetram Amsterdam
Gemeentetram Amsterdam - Serie 92-102
Serie: 92-102
Type: Autobus
Aantal: 10 Stuks
Fabrikant: Brockway (via Geesink, Weesp) - Werkspoor, Zuilen
Chassistype: Brockway MM3
Motortype: Continental - 6-cilinder benzinemotor
Bouwjaar: 1929
Lengte:
Breedte:
Hoogte:
Wielbasis:
Motorvermogen:
Ledig gewicht: 6.218 kg
Maximale gewicht:
Versnellingsbak:
Passagiersindeling: 34-4
Nieuwprijs: Hfl. 17.000,-
Ter vervanging van de normale bussen op lijn B en de grote bussen op lijn C werd in december 1927 aan de gemeente verzocht tot de aanschaf van wederom nieuw materieel.
Vanaf 1922 waren er geen speciale omnibuschassis, gebruikt werden vrachtwagen-chassis, welke vrij hoog zijn en uiterlijk zijn zij lelijk. Tevens was de laatste jaren de vloerhoogte 68 cm, die bij de toenmalige stand der techniek bezwaarlijk veel lager was aan te brengen. Inmiddels waren er autobuschassis van 6 meter lengte op de markt gekomen met een carrosserie van staal. De banken waren voorzien van leder, hetgeen uit hygiënisch oogpunt het meest aanbevelenswaardig was.
Van verschillende kanten bestond er bezwaar tegen de toenmalige kleur, waardoor nu grijs als kleur werd overwogen.
Op 1 juni 1928 gaven B&W goedkeuring tot de bestelling van 10 Brockway-bussen (de serie 93-102) en 8 Magirus-bussen (de serie 103-110). Dit werden de eerste wagens van het nieuwe standaardtype, waarbij de Magirus het beste ging voldoen en ook een prettiger aandoend uiterlijk hadden, zodat vele daarvan zouden volgen. Op dit serieblad wordt deze serie Brockway-bussen beschreven. De 10 Brockway-bussen kostten fl. 10.800,- per stuk per chassis en fl. 6.200,- per carrosserie.
Deze serie was voorzien van een Kromhout-6-cylinder oliemotor.
In 1935-1936 werd de plaatsindeling gewijzigd tot 32-12.
Op 11-05-1936 brandde bus 100 op lijn L aan het Mosplein volledig uit en werd medio 1936 gesloopt.
In 1940 werd de 99 gesloopt. De resterende bussen werden dat jaar verkocht. Bus 101 werd in ieder geval doorverkocht als woonwagen.
Provinciaal | Indeling | |||||||||||
Busnr. | Aflevering | In Dienst | Op Lijn | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Carrosserienummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Buiten Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
93 | - -1929 | - -1929 | G61741 | 24878 | 6B-3518 | U14-01 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
94 | - -1929 | - -1929 | G61742 | 24875 | 6B-3341 | U14-02 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
95 | - -1929 | - -1929 | G61743 | 24876 | 6B-3342 | U14-03 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
96 | - -1929 | - -1929 | G61744 | 24873 | 6B-3534 | U14-04 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
97 | - -1929 | - -1929 | G61745 | 24872 | 6B-3343 | U14-05 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
98 | - -1929 | - -1929 | G61746 | 24871 | 6B-3532 | U14-06 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
99 | - -1929 | - -1929 | G61747 | 24874 | 6B-3009 | U14-07 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-03-1940 | gesloopt | |
100 | - -1929 | - -1929 | G61748 | 24877 | 6B- . . . . | U14-08 | 34/4 | 6218 kg | 11-05-1936 | -05-1936 | gesloopt | |
101 | - -1929 | - -1929 | G61749 | 24869 | 6B-3517 | U14-09 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam | |
102 | - -1929 | - -1929 | G61750 | 24870 | 6B-3541 | U14-10 | 34/4 | 6218 kg | - -1940 | 16-07-1940 | firma Reuter, Amsterdam |