GTr 95, Stadionplein, Juni 1930
Foto: Gemeentetram Amsterdam

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 14 (92-102)

Gemeentetram Amsterdam - Serie 92-102

Serie:
92-102
Type: Autobus
Aantal: 10 Stuks
Fabrikant: Brockway (via Geesink, Weesp) - Werkspoor, Zuilen
Chassistype: Brockway MM3
Motortype: Continental - 6-cilinder benzinemotor
Bouwjaar: 1929
Lengte:
Breedte:
Hoogte:
Wielbasis:
Motorvermogen:

Ledig gewicht:
6.218 kg
Maximale gewicht:
Versnellingsbak:

Passagiersindeling: 34-4
Nieuwprijs: Hfl. 17.000,-




Ter vervanging van de normale bussen op lijn B en de grote bussen op lijn C werd in december 1927 aan de gemeente verzocht tot de aanschaf van wederom nieuw materieel.

Vanaf 1922 waren er geen speciale omnibuschassis, gebruikt werden vrachtwagen-chassis, welke vrij hoog zijn en uiterlijk zijn zij lelijk. Tevens was de laatste jaren de vloerhoogte 68 cm, die bij de toenmalige stand der techniek bezwaarlijk veel lager was aan te brengen. Inmiddels waren er autobuschassis van 6 meter lengte op de markt gekomen met een carrosserie van staal. De banken waren voorzien van leder, hetgeen uit hygiënisch oogpunt het meest aanbevelenswaardig was.
Van verschillende kanten bestond er bezwaar tegen de toenmalige kleur, waardoor nu grijs als kleur werd overwogen.

Op 1 juni 1928 gaven B&W goedkeuring tot de bestelling van 10 Brockway-bussen (de serie 93-102) en 8 Magirus-bussen (de serie 103-110). Dit werden de eerste wagens van het nieuwe standaardtype, waarbij de Magirus het beste ging voldoen en ook een prettiger aandoend uiterlijk hadden, zodat vele daarvan zouden volgen. Op dit serieblad wordt deze serie Brockway-bussen beschreven. De 10 Brockway-bussen kostten fl. 10.800,- per stuk per chassis en fl. 6.200,- per carrosserie.
Deze serie was voorzien van een Kromhout-6-cylinder oliemotor.

In 1935-1936 werd de plaatsindeling gewijzigd tot 32-12.

Op 11-05-1936 brandde bus 100 op lijn L aan het Mosplein volledig uit en werd medio 1936 gesloopt.

In 1940 werd de 99 gesloopt. De resterende bussen werden dat jaar verkocht. Bus 101 werd in ieder geval doorverkocht als woonwagen.

Provinciaal    Indeling
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn   Kenteken Chassisnummer Motornummer Carrosserienummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Buiten Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
    93       -    -1929       -    -1929         G61741        24878     6B-3518              U14-01     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
    94       -    -1929       -    -1929         G61742        24875     6B-3341              U14-02     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
    95       -    -1929       -    -1929         G61743        24876     6B-3342              U14-03     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
    96       -    -1929       -    -1929         G61744        24873     6B-3534              U14-04     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
    97       -    -1929       -    -1929         G61745        24872     6B-3343              U14-05     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
    98       -    -1929       -    -1929         G61746        24871     6B-3532              U14-06     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
    99       -    -1929       -    -1929         G61747        24874     6B-3009              U14-07     34/4 6218 kg       -    -1940 16-03-1940 gesloopt
  100       -    -1929       -    -1929         G61748        24877     6B- . . . .              U14-08     34/4 6218 kg 11-05-1936      -05-1936 gesloopt
  101       -    -1929       -    -1929         G61749        24869     6B-3517              U14-09     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam
  102       -    -1929       -    -1929         G61750        24870     6B-3541              U14-10     34/4 6218 kg       -    -1940 16-07-1940 firma Reuter, Amsterdam









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links