Tekening GTA 262-269
Foto: verzameling René van Lier

Home > Tram > Paardentram > Serie > Serie 38(262-269)

Gemeente Tram Amsterdam - Serie 262-269
Serie:
262-269
Type: groot dicht paardentramrijtuig
Bouwjaar: 1900
Fabrikant wagenbak:
Gemeente Tram Amsterdam, Amsterdam
Lengte :
7530 mm (wagenbak met balkons)
Lengte :
4920 mm (wagenbak zonder balkons)
Lengte :
1305 mm (balkons)
Breedte:
2050 mm
Breedte:
2020 mm (over de hoekstijlen)
Hoogte:

Radstand:
1820 mm
Wieldiameter:
Gewicht :

Aanschafprijs :

Passagiersindeling :
20-18







Ter uitbreiding van het wagenpark werd in 1900 nogmaals een serie van 8 dichte paardentramrijtuigen gebouwd met de nummers 262-269, die gelijk waren aan de eerder door Beijnes en AOM geleverde rijtuigen 190-195 en 206-207. De wagens waren bij de bouw al van hoger geplaatste luifels en regenlijsten voorzien. De remblokken zaten aan de binnenkant van de wielen. Tevens waren ze meteen met lijnkleurlichten in de bovenpanelen uitgerust.

Deze wagens waren bij aflevering in de nieuwe kleurstelling blauw met bruine panelen. De maatschappijnaam werd voluit op het onderpaneel gezet, eerst met grote letters over de gehele lengte en vervolgens met kleinere letters op drie regels in het midden.
Verder hadden ze langwerpige koersborden opzij op het dak en ronde op de kop van de luifels te plaatsen en voorts stonden er drie kortere borden opzij op het dak en kopborden in per lijn verschillende vorm en kleur.

Bij de Gemeentetram werden al snel een aantal paardentramwagens provisorisch in gebruik genomen als elektrische bijwagen. Deze wagens werden provisorisch als aanhangrijtuig gebruikt, waarbij zij wel van koppelingen werden voorzien, maar bijvoorbeeld nog niet van elektrische verlichting. Deze wagens reden sindsdien afwisselend als bijwagen en als paardentram in de dienst. Een definitieve wijziging tot elektrische bijwagen vond later plaats. De wagens 262-269 uit deze serie hebben niet als provisorisch elektrische bijwagen gereden.
Deze serie werd in 1903 verbouwd tot elektrische bijwagen. Deze rijtuigen kregen hierbij elektrische verlichting en elektrische schelgeleidingen, ook werden elektrische koppelingen aangebracht en werden de kettingen op de balkons vervangen door afsluithekjes. Ook kregen ze vlakke, horizontale balkonvloeren, waarbij hun balkonschermen pas later werden veranderd. Voorts bestonden de wijzigingen uit het aanbrengen van nieuwe treeplanken, het aanbrengen van betaalkleppen in plaats van schuifjes voor het bedienen van de reizigers op het voorbalkon vanuit het middengedeelte van de wagens. De zit/staanplaatsindeling werd 18-18. De wagens werden tevens hierbij vernummerd in 1-8. In 1905 werden de rijtuigen van een solenoïderem voorzien(een elektrische rem).


Rijtuig 2 + Union-mw, Lijn 9, Rembrandtplein, 190x..
Prentbriefkaart.



In 1914 werd bij alle wagens ook een luchtfluit geplaatst vanwege het invoeren van fluitsignalen ter waarschuwing van de conducteur in de motorwagen die deze weer doorgaf aan de bestuurder van de motorwagen. Die fluitsignalen waren zelfs tweetonig in verband met het rijden met twee bijwagens, elk met zijn eigen toon, de tweede met de laagste. De bijwagens kregen tevens een solenoïderem. Het elektrisch remmen was in die dagen van rustig verkeer nog een uitzondering. Als een bestuurder daartoe overging, moest hij dat speciaal in zijn dagrapport zetten.

In 1912 werd een nieuw nummerschema door de GTA geïntroduceerd voor de elektrische paardentrambijwagens,tw.:
    -  De 43 wagens voorzien van zakkende schuiframen zouden, op volgorde, worden vernummerd in de reeks 563-605.
    -  Een tweede serie betrof het zestal wagens, die van dwarsbanken en uitneembare zijruiten waren voorzien en de nummers 606-611 zouden krijgen.
    -  Een derde groep vormden de acht wagens die van ventilatiekleppen boven de zijruiten waren voorzien en vermoedelijk de nummers 612-619 zouden krijgen
        toebedeeld.
    -  Tot een vierde groep behoorden de niet van schuiframen of ventilatiekleppen voorziene wagens, waarvan onbekend is welke serienummers deze zouden
        krijgen.
    -  De vijfde en laatste groep bestond uit de paardentrams die nog op de lijn naar Sloterdijk dienst deden.
Voor deze serie, de 1-8(ex-262-269), betekende dit het volgende: Deze wagens vielen toe aan de groep dichte rijtuigen 501-562 en kregen na 1912 de nummers 501-508.

In 1913 werden de 3 t/m 5 in oktober voorzien van een ander nieuw onderstel bij de firma Werkspoor, gevolgd door de 7 en 8 in november 1913. De andere wagens 1, 2 en 6 kregen dit in 1914.

Voor het verdere verloop van de wagens 501-508 verwijzen wij u naar het serieblad 51(reeks 501-562).

In zijn hele loopbaan hebben de wagens 262-269 slechts op een beperkt aantal paardentramlijnen dienst gedaan,tw.:
De nieuwe wagens kwamen in dienst op lijn DL (Dam - Linneausstraat, gereden vanuit de remise Linneausstraat). In de zomer van 1900 waren ze als volgt ingedeeld: de wagens 262-269 reden als vaste dienstwagens 4 t/m 11 op lijn DL en werden bij mooi weer vervangen door de open wagens 196-199 resp. 208-211.

 

 

       Verbouwd tot
        Provisorisch
        Verbouwd tot  Vernummerd  Vernummerd Laatste inzet
Wagennr.   Aflevering    In Dienst Op Lijn elektrische bijwagen elektrische bijwagen               tot              in   Buiten Dienst         op lijn    Afvoer op Afvoer naar
    262         -     -1900         -05-1900       DL                  ---                -12-1903             -12-1903                1          -01-1914                       -01-1914     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 501"
    263         -     -1900         -05-1900       DL                  ---                -09-1903             -09-1903                2          -     -1912                       -     -1912     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 502"
    264         -     -1900         -05-1900       DL                  ---                -09-1903             -09-1903                3          -04-1914 <-->      -05-1915                       -04-1914 <-->      -05-1915     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 503"
    265         -     -1900         -05-1900       DL                  ---                -09-1903             -09-1903                4          -04-1914                       -04-1914     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 504"
    266         -     -1900         -06-1900       DL                  ---                -08-1903             -08-1903                5          -04-1914                       -04-1914     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 505"
    267         -     -1900         -06-1900       DL                  ---                -09-1903             -09-1903                6          -08-1914                       -08-1914     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 506"
    268         -     -1900         -06-1900       DL                  ---                -10-1903             -10-1903                7          -04-1914 <-->      -06-1915                       -04-1914 <-->      -06-1915     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 507"
    269         -     -1900         -06-1900       DL                  ---                -10-1903             -10-1903                8          -07-1916                       -07-1916     "Vernummerd tot GTA-aanhangrijtuig 508"









                 






Traminfo.nl © 2003-2016 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links