

fabrieksfoto AOM 121
Foto: verzameling René van Lier
Amsterdamsche Omnibus Maatschappij - Rijtuig 121
Serie: 121
Type: dichte paardentramrijtuig
Bouwjaar: 1883
Fabrikant wagenbak: Falcon Engine and Car Works, Loughborough(UK)
Lengte :
Lengte :
Lengte :
Breedte:
Breedte:
Hoogte:
Radstand:
Wieldiameter:
Gewicht :
Aanschafprijs :
Passagiersindeling : 16-12
Dit rijtuig werd in 1883 door de Rotterdamse handelsfirma R.S. Stokvis & Zoonen, agent van Falcon, op de Internationale Koloniale en Uitvoerhandel Tentoonstelling in Amsterdam uitgestald. Hierna werd de wagen door de AOM aangekocht. De zittingen en rugleuningen waren met leer bekleed. De remblokken zaten aan de buitenkant van de wielen en werden na overname door de AOM naar de binnenkant verplaatst. Het rijtuig kwam uiteindelijk bij de AOM in dienst onder het wagennummer 121.
Vanaf 1883 af werden de rijtuigen blauw met bruine panelen. De maatschappijnaam werd voluit op het onderpaneel gezet, eerst met grote letters over de gehele lengte en vervolgens met kleinere letters op drie regels in het midden.
Voor 1880 was men al begonnen langwerpige koersborden opzij op het dak en ronde op de kop van de luifels te plaatsen. In 1883 kwamen er drie kortere borden opzij op het dak en kopborden in per lijn verschillende vorm en kleur.
Van 1888 tot 1894 stonden in plaats van de zijkoersborden reclameborden met de tekst "Van Houten's Cacao de beste - goedkoopste in gebruik"op het dak. Kort na de invoering hiervan kwam er één kort zijkoersbord midden op het bovenpaneel.
De gewone dichte wagens hadden aanvankelijk 16 zitplaatsen, maar in november 1880 besloot men om gedurende het winterseizoen, van 1 oktober tot 1 mei, als de reizigers dikkere kledij droegen, dit aantal op 14 te brengen. Over het bordje dat melding maakte van de 16 zitplaatsen werd een bordje gehangen dat melding van dat winters gebeuren maakte. Vanaf 1892 werd het aantal zitplaatsen bij deze serie definitief op 14 gebracht en aantal staanplaatsen bleef 12, hetgeen verdeeld was in 6 staanplaatsen per balcon. Rond 1893 werd de plaatsindeling wederom gewijzigd naar 14-11, waarbij het voorbalkon 5 i.p.v. 6 staanplaatsen werd.
Omstreeks 1895 werden de luifels(van het Beijnes-model) hoger geplaatst, de kopraampjes bij het dak verwijderd en lijnkleurlichten opzij gemonteerd. De stangen tussen de balkonschermen en de luifels zullen bij deze gelegenheid zijn verwijderd, als dit niet reeds eerder was gebeurd. Tevens werden regenlijsten bovenaan de bak gemaakt en hierboven een rond de bak en de luifels doorlopende lijst aangebracht. Iets later werd begonnen met het plaatsen van lichtopeningen met verwisselbare gekleurde glazen voor lijnaanduiding bij avond. Zij kwamen in de bovenpanelen rechts opzij, bij de reeds aanwezige lampen, die licht naar voren en naar achteren gaven door openingen in de kopschotten en tevens het inwendige van de rijtuigen verlichtten. De bel hing aan de rand van de luifel. Dit bleef zo, toen de luifels hoger werden gezet. Rijtuig 113 was het eerste rijtuig dat deze lichten kreeg.
In 1900 kwamen de wagens in handen van de Gemeentetram Amsterdam(GTA). Bij de GTA werd andermaal de plaatsindeling gewijzigd in 14-10, waarbij nu op beide
balkons 5 staanplaatsen werden toegestaan.
Van 1900 af werden op een aantal lijnen geen kopborden meer gebruikt, maar een klapbord dwars midden op het dak.
De 121 heeft tijdens zijn hele loopbaan als vaste dienstwagen 2 gereden op lijn DS (Dam - Sarphatistraat), die werd gereden vanuit de remise Veemarkt(vanaf 1884: remise Roetersstraat). Op 17-07-1902 werd de lijn verlengd naar het Centraal Station. Per 01-01-1904 werd de lijn aan de zuidzijde verlengd tot de lijn Centraal Station - Station Weesperpoort en bij de elektrificatie tot tramlijn 11 per 12-03-1904, ging de 121 buiten dienst. Bij mooi weer werd de 121 vervangen door een open paardentramrijtuig. In 1886 was dit rijtuig 152, in de zomer van 1893 betrof dit rijtuig 212 en in de zomer van 1900 rijtuig 84.
In 1907 werd rijtuig 121 gesloopt.
| Laatste inzet | |||||||
| Wagennr. | Aflevering | In Dienst | Op Lijn | Buiten Dienst | op lijn | Afvoer op | Afvoer naar |
| 121 | - -1883 | - -1883 | DS | 11-03-1904 | DS | - -1907 | gesloopt |


