

Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn
11
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Tram- en Buslijn: 11
Eerste tramlijn in dienst: 12-03-1904
Eerste buslijn in dienst: 26-05-1955
Huidige status: Lijn niet meer in dienst
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Tram- en Buslijn: 11
Eerste tramlijn in dienst: 12-03-1904
Eerste buslijn in dienst: 26-05-1955
Huidige status: Lijn niet meer in dienst
Eerste lijn 11 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
12-03-1904 |
Ingesteld |
Station Weesperpoort – Sarphatistraat – Frederiksplein - Utrechtschestraat – Rembrandtplein - Bakkerstraat, Amstel/Reguliersbreestraat, Rembrandtplein – Sophiaplein – Rokin – Dam – Damrak – Middentoegangsbrug - Stationsplein(Centraal Station - oostzijde) vv. |
![]() GTr. 79, Lijn 11, Stationsplein, 190x. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
![]() GTr. 71, Lijn 11, Weesperplein, 23 september 1905. Foto: J.L. Scherpenisse (verzameling René van Lier). |
||
![]() GTr. 205 en 175, Lijn 5 en 11, Frederiksplein (met het Paleis van Volksvlijt), circa 1905. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
01-07-1906 |
Verlengd |
Station Weesperpoort – Andreas Bonnstraat - 's Gravensandeplein - Oosterpark - Linneausstraat - Eerste Van Swindenstraat vv. (via kringspoor Dapperstraat, Tweede Van Swindenstraat, Pontanusstraat) |
![]() GTr. 68, Lijn 11, Rokin, circa 1908. Foto: R.H. Herwig (verzameling René van Lier). |
||
16-01-1919 | Verlegd | Damrak - Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. |
![]() GTr. 16, Lijn 11, Rokin, april 1930. Foto: Gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting. |
||
![]() GTr. 708+emr., Lijn 11, Mauritskade bij het Weesperpoortstation, augustus 1931. (met het tramstation van de Gooische Tramweg Maatschappij) Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling. |
||
![]() GTr. 169 en 170, Lijn 11, Rokin, 30 maart 1935. Foto: NV. De Arbeiderspers. |
||
![]() GTr. 18+ahr., Lijn 11, Damrak/Dam, jaren "30. Prentbriefkaart. |
||
![]() GTr. 659+emr., Lijn 11, Eerste van Swindenstraat, 1938. Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling. |
||
14-07-1940 |
Verlegd |
's Gravensandeplein - Oosterpark - Wijttenbachstraat - Insulindeweg vv. (terug via kringspoor Soembawastraat, Javastraat, Molukkenstraat) |
![]() GTr. 341+594, Lijn 11, Oosterpark, circa 1941. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
![]() GTr. 597+Grootbordesmotorwagen, Lijn 11, Insulindeweg, 1941. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
03-09-1942 | Verlegd | Sarphatistraat - Weesperpoortstraat - Ruyschstraat - 's Gravensandeplein. |
12-12-1943 | Tijdelijke wijziging | alle tramdiensten opgeheven op zondagen. |
09-10-1944 | Tijdelijk opgeheven | Kwam pas ver na de tweede wereldoorlog terug met een aangepaste route. |
20-12-1948 |
Ingesteld |
Insulindeweg (heen via kringspoor Soembawastraat, Javastraat, Molukkenstraat) - Insulindeweg - Wijttenbachstraat - Linneausstraat - Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Markenplein - Jodenbreestraat/Zwanenburgwal, Waterlooplein - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Gelderschekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein(Centraal Station) vv. (Op Stationsplein werd een rondje gereden: Stationsplein (oostzijde) - Stationsplein (westzijde) - Westelijke Toegangsbrug - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug - Stationsplein (oostzijde). |
![]() GVB 504 en 490+ahr., Lijn 11 en 10, standplaats Insulindeweg, 1949. Fotograaf: onbekend (verzameling Arthur Staal). |
||
![]() GVB 12, Lijn 11, Plantage Middenlaan, 30 juli 1950. Foto: Jan Voerman (verzameling René van Lier). |
||
![]() GVB 411, Lijn 11, Weesperstraat/Nieuwe Herengracht, 1952. Foto: NV. De Arbeiderspers. |
||
![]() GVB 326, Lijn 11, Weesperstraat/Nieuwe Achtergracht, 1952. Foto: NV. De Arbeiderspers. |
||
![]() GVB 341, Lijn 11, Plantage Middenlaan, 21 augustus 1952. Foto: Ben van Meerendonk (Algemeen Hollands Fotopersbureau). |
||
![]() GVB 339, Lijn 11, Westelijke Toegangsbrug, 1952. Foto: verzameling René van Lier. |
||
![]() GVB 330 en 344, Lijn 11, Stationsplein, 1952/1953. Actie modelrijden bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam. Foto: NV. De Arbeiderspers (verzameling René van Lier). |
||
![]() GVB 326, Lijn 11, Mauritskade, juni 1953. Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling (verzameling René van Lier). |
||
![]() GVB 338, Lijn 11, Stationsplein, 1954. Foto: H.W.E. de Bock (verzameling René van Lier). |
||
26-05-1955 | Opgeheven | vervangen door nieuwe buslijn 11. |
Tweede lijn 11 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
26-05-1955 |
Ingesteld |
Insulindeweg (heen via Soembawastraat, Javastraat, Molukkenstraat) - Insulindeweg - Wijttenbachstraat - Linneausstraat - Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Markenplein - Jodenbreestraat - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Geldersekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein(Centraal Station) vv. |
![]() GVB 57, Lijn 11, Insulindeweg, circa 1958. Foto: Theo Hogendijk. |
||
03-11-1958 | Tijdelijk verlegd | Plantage Middenlaan - Plantage Parklaan - Hortusplantsoen - Jonas Daniël Meijerplein - Markenplein. |
![]() GVB 87, Lijn 11, Jonas Daniël Meijerplein (via tijdelijke omleiding), november 1958. Foto: Frits Weeda (verzameling René van Lier). |
||
06-09-1959 | Verlengd | tijdens bezoekuren verlengd: Inulindeweg - Soembawastraat - Zeeburgerdijk(Noodziekenhuis Zeeburg) vv. |
![]() GVB 94, Lijn 11P, Zeeburgerdijk (standplaats Noordziekenhuis Zeeburg), 6 september 1959. Foto: Hans Maijer. |
||
09-09-1960 | Verlegd | Zeeburgdienst verlegd via Insulindeweg - Flevoweg - Zeeburgerdijk. |
26-11-1960 | Terugverlegd | Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Muiderstraat - Mr. Visserplein(het voormalige Markenplein). |
![]() GVB 254, Lijn 11, Insulindeweg, 1968. Foto: Frans van Britsom. |
||
29-09-1968 | Verlegd | eindpuntlus gewijzigd in Prins Hendrikkade, Nieuwebrug/Kamperbrug, Stationsplein. |
24-09-1972 | Gewijzigd | traject naar Zeeburg gewijzigd in aparte pendeldienst Insulindeweg-Zeeburgerdijk vv. |
29-05-1973 | Verlengd | Wijttenbachstraat - Insulindeweg - Soembawastraat, Kramatweg/Flevoweg, Javaplantsoen - Zeeburgerdijk vv. |
29-05-1973 | Ingekort | Lijn 11P ingekort tot traject Zeeburgerdijk - Kramatweg - Soembawastraat vv. |
![]() GVB 502, Lijn 11, Kamperbrug, 2 september 1973. Foto: Jan Jaap Carels (verzameling René van Lier). |
||
06-10-1974 | Opgeheven | gecombineerd met lijn 12 tot nieuwe lijn 11/12. |
Buslijn 11/12: | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
06-10-1974 |
Ingesteld |
Zeeburgerdijk - Flevoweg, Javaplantsoen, Javastraat, Molukkenstraat/Insulindeweg, Soembawastraat, Kramatweg - Insulindeweg - Wijttenbachstraat - Linneausstraat - Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Muiderstraat - Mr. Visserplein - Jodenbreestraat - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Geldersekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein - Westelijke Toegangsbrug/Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade - Droogbak - Haarlemmer Houttuinen - Haarlemmerplein - Nassauplein - Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat - Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv. (met supplementdienst Zeeburgerdijk - Zeeburg(Noodziekenhuis Zeeburg) |
![]() GVB 422, Lijn 11/12, Haarlemmer Houttuinen, 31 december 1974. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
01-01-1975 | Opgeheven | vernummerd in lijn 22. |
Derde lijn 11 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
13-07-1991 |
Ingesteld |
Slotermeerlaan(Sloterparkbad) - Burgemeester Röellstraat - Jan van Galenstraat - Jan Tooropstraat - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat - Van Baerlesstraat - Roelof Hartplein - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat(uitstapmogelijk voor de RAI) - Churchilllaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Vrijheidslaan, Amsteldijk/Lekstraat, Rijnstraat - Remise Lekstraat vv. (speciale pendeltramlijn vanwege Gymnastrada 1991 in de Amsterdam RAI, reed in principe leeg tussen Scheldestraat en Remise Lekstraat) |
![]() GVB 804, Lijn 11, Slotermeerlaan, 16 juli 1991. Thematram "Brits Verkeersburo". Foto: René van Lier. |
||
21-07-1991 | Opgeheven | laatste inzetdag was 20-07-1991. |
Vierde lijn 11 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
13-09-1993 |
Ingesteld |
Surinameplein(bollenveld) - Surinamestraat - Overtoomse Sluis - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (Versterkingslijn voor lijn 1 op maandag-vrijdag de gehele dag en op zondag in de middag en avond, niet op zaterdag!) |
29-05-1994 | Wijziging | Lijn 11 rijdt op maandag t/m vrijdag nog slechts in de middag(vanaf 12 uur) en avonduren, niet meer in de ochtenduren. |
19-09-1994 |
Wijziging |
Lijn 11 rijdt op maandag t/m vrijdag nog slechts in de middag(vanaf 12 uur), middagspits en vroege avond. Op zondag rijdt de lijn geheel niet meer. |
![]() GVB 757, Lijn 11, Surinameplein (standplaats in het bollenveld), 21 maart 1995. Foto: Tim Castricum. |
||
28-05-1995 | Opgeheven | In de zomermaanden reed lijn 11 niet. |
18-09-1995 | Weer ingesteld | Surinameplein - Stationsplein vv.(op de maandag t/m vrijdag in de middag en middagspits) |
02-06-1996 | Opgeheven | Laatste inzetdag was 31 mei 1996, de laatste rit werd gereden met AOM-museumgelede 869. |
Vijfde lijn 11 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
12-09-1997 |
Ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(Centraal Station - oostzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (in de ochtendspits werd de lijn gereden door GVB én museumaterieel van de Stichting A.O.M. en in de middagspits geheel door de A.O.M.) |
![]() AOM-museumtramstel GVB 891+968, Lijn 11, Utrechtsestraat, 15 september 1997. Foto: René van Lier. |
||
![]() AOM-museumtramstel KVG Kassel-303, Lijn 11, Europaplein (evenementenlus RAI), 15 september 1997. Foto: René van Lier. |
||
17-09-1997 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 16-09-1997. |
11-09-1998 |
Weer ingesteld |
weer ingesteld via gewijzigde route : Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Vondelbrug - Eerste Constantijn Huygensstraat - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.; gereden werd tussen 8.00 en 10.30 uur, alsmede tussen 18.00 en 20.00 uur) |
16-09-1998 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 15-09-1998. |
05-07-1999 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege congres in de Amsterdam RAI; op 6 t/m 9 juli alleen in de ochtend en vooravond) |
10-07-1999 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 09-07-1999. |
10-09-1999 |
Weer ingesteld |
route enigszins aangepast : Europaplein(RAI) - "bestaande route" - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI in de ochtendspits en middagspits/vroege avond) |
15-09-1999 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 14-09-1999. |
03-07-2000 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - "bestaande route(via Hobbemastraat)" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege Microsoft-congres van Bill Gates in de Amsterdam RAI) (inzettijden : 3 juli tussen 10.50 en 23.05 uur, 4, 5 en 6 juli: tussen 6.20 en 11.00, alsmede tussen 18.50 en 22.55 uur en op 7 juli in ochtendspits, ochtend en middagspits) |
08-07-2000 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 07-07-2000. |
29-07-2000 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan -
Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Concertgebouwplein - De Lairessestraat - Cornelis Krusemanstraat - Haarlemmermeercircuit - Amstelveenseweg - Koninginneweg - Willemsparkweg - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege congres van de Amerikaanse prediker Billy Graham in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.) materieelinzet: Haagse PCC-stellen, grijze gelede's GVB, RET-dubbelgeledes 1602 en 1605, GVB-drieasser-stel en het WVB Wenen-C1-stel 110+1810). Inzettijden: 29 juli in de middagspits, 30 juli t/m 6 augustus in de ochtend/middag en in de middagspits met 6 dienstwagens). Op 31 juli t/m 6 augustus reden in de avond 1 tot 3 wagens van lijn 11 ook een rit op lijn 4) |
07-08-2000 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 06-08-2000. |
08-09-2000 |
Weer ingesteld |
via gewijzigde route: Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Weteringschans - Weteringlaan (Weteringcircuit) - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade- Leidsebosje - Leidseplein - Marnixstraat - Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.) |
13-09-2000 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 12-09-2000. |
14-09-2001 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat -
Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade- Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.) |
19-09-2001 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 18-09-2001. |
12-09-2002 |
Weer ingesteld |
Dit jaar stond de inzet van de speciale extra diensten onder auspicien van Streekvervoerder Connexxion en had het GVB alleen de regie over haar eigen lijn 4. Connexxion huurde wel Stichting A.O.M. in voor het vervoer en reed de extra tramlijn onder het letternummer A. Voor de volledigheid toch hierbij dit overzicht vermeld: Route (ochtendspits- en middagspits) : Europaplein (RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - van Woustraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Prins Hendrikkade (standplaats Centraal Station) - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Utrechtsestraat - Frederiksplein - Westeinde - van Woustraat - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein (RAI). (ringlijn) Route (ochtend en middag) : Europaplein (RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Mozes & Aäronstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Prins Hendrikkade (standplaats Centraal Station) - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Utrechtsestraat - Frederiksplein - Westeinde - van Woustraat - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein (RAI). (ringlijn) (speciale versterkingslijn vanwege International Broadcasting Convention (IBC)-congres in de Amsterdam RAI) (De Stichting M.U.S.A. leverde GVB-museumbus 110 als "wachtwagen" en infobus 48 als commandobus voor de twee buslijnen die Connexxion reed). |
![]() AOM museumtram GVB-869, Lijn 11, Europaplein, september 2002. Foto: Arthur Akkermans. |
||
![]() AOM museumtram WVB Wien-110+1810, Lijn 11, Mozes & Aäronstraat, 14 september 2002. Foto: René van Lier. |
||
![]() AOM museumtram KVG Kassel-310, Lijn 11, Weteringschans/Frederiksplein, 14 september 2002. Foto: René van Lier. |
||
18-09-2002 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 17-09-2002. |
12-09-2003 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat -
Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade- Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, dienst weer onder auspiciën van het GVB, dienst ook door GVB zelf) |
17-09-2003 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 16-09-2003. |
28-06-2004 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres "TechEd" van Microsoft in de Amsterdam RAI) |
03-07-2004 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 02-07-2004. |
10-09-2004 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (Op 12 september reed de Museumstichting A.O.M. met museummaterieel als extra's in de avonduren) |
15-09-2004 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 14-09-2004. |
04-07-2005 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres "TechEd" van Microsoft in de Amsterdam RAI, tussen Europaplein en Station RAI werd de rit leeg gereden om te keren!) |
09-07-2005 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 08-07-2005. |
09-09-2005 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, tussen 8 en 12 uur, alsmede in de middagspits en vooravond) |
14-09-2005 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 13-09-2005. |
05-06-2006 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege WGC-congres van de International Gas Union in de Amsterdam RAI, tussen Europaplein en Station RAI werd de rit leeg gereden om te keren!) (Lijn 11 reed op 5 en 9 juni in de ochtendspits en ochtend, alsmede in de middagspits en gehele avond, op 6 t/m 8 juni in de ochtendspits en ochtend, alsmede in de middagspits en de vroege avond). |
10-06-2006 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 09-06-2006. |
08-09-2006 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI; de lijn reed tussen 8 en 12 uur én in de middagspits en vroege avond) |
13-09-2006 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 12-09-2006. |
07-09-2007 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI). (Lijn 11 reed op 7 september in de ochtend- en middagspits, op 8 en 9 september in de late ochtend, late middag en vroege avond, op 10 september in de ochtendspits en ochtend, alsmede de middagspits en vroege avond én op 11 september in de ochtendspits). |
12-09-2007 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtendspits op 11-09-2007. |
17-09-2007 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege EASD-congres (European Association of the Study of Diabetes) in de Amsterdam RAI). (Lijn 11 reed op 17 t/m 20 september in de ochtendspits, middagspits en vroege avond én op 21 september in ochtendspits, ochtend en middag). |
22-09-2007 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 21-09-2007. |
12-09-2008 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (Lijn 11 reed op 12 september in de ochtend en middagspits, op zaterdag/zondag 13 en 14 september in de gehele ochtend én late middag en vroege ochtend, op maandag 15 september in de ochtend én middagspits en vroege avond én op 16 september alleen in de ochtend). |
17-09-2008 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 16-09-2008. |
11-09-2009 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, reed in de gehele ochtend en in de middagspits) |
![]() GVB 2040, Lijn 11, Roelof Hartplein, 13 september 2009. Foto: René van Lier. |
||
16-09-2009 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 15-09-2009. |
10-09-2010 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (lijn 11 reed op 10 t//m 12 september de gehele ochtend en in de middagspits, op 13 september ook in de vroege avond en op 14 september alleen in de ochtend). |
15-09-2010 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 14-09-2010. |
09-09-2011 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (lijn 11 reed op 9 september in de ochtend en in de middagspits, op 10 september in de ochtend, middag en in de vroege avond, op 11 september in de ochtend en middag, op 12 september in de ochtend en in de middagspits en vroege avond én op 13 september in de ochtend). |
14-09-2011 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 13-09-2011. |
24-09-2011 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege het ERS-congres (European Respiratority Society) in de Amsterdam RAI) (lijn 11 reed op 24 en 25 september in de vroege ochtend en in de vroege avond, op 26 en 27 september ook in de middagspits). |
28-09-2011 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 27-09-2011 in de middagspits. |
07-09-2012 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (lijn 11 reed op 7 en 10 september in de ochtendspits, ochtend, middagspits en vroege avond, op 8 september in de ochtend en middag, op 9 september in de ochtend, middag én in de vroege avond én op 11 september in de ochtendspits en ochtend). |
12-09-2012 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 11-09-2012. |
31-08-2013 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres voor Cardiologen in de Amsterdam RAI, lijn 11 reed in de ochtend- en middagspits) |
04-09-2013 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 03-09-2013. |
13-09-2013 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI) (lijn 11 reed op 13 september in de ochtendspits en middagspits, op zaterdag/zondag 14 en 15 september in de vroege ochtend, ochtend én late middag en vroege avond, op 16 september in de ochtendspits, ochtend, middagspits en vroege avond én op 17 september in de ochtendspits en ochtend). |
18-09-2013 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 17-09-2013. |
28-09-2013 |
Weer ingesteld |
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege het ECCO-congres (European Cancer Congress) in de Amsterdam RAI) (lijn 11 reed op zaterdag/zondag 28 en 29 september in de ochtend, middag én in de vroege avond, op 30 september in de ochtendspits, ochtend én in de middagspits en vroege avond én op 1 oktober in de ochtendspits en ochtend). |
02-10-2013 |
Opgeheven |
Laatste inzetdag was op 01-10-2013. (Vanaf 2014 werd lijn 11 niet meer ingezet en werden de RAI-extra's allen ingezet als lijn 4). |
Zesde lijn 11 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
17-07-2016 |
Ingesteld |
Surinameplein - Cornslis Lelylaan - Delflandlaan - Schipluidenlaan - Willem Frogerplein (Busstation Lelylaan) - Pieter Calandlaan - (richting Dijkgraafplein: Johan Huizingalaan - keren onder viaduct Cornelis Lelylaan - Johan Huizingalaan - Pieter Calandlaan) - (richting Surinameplein: Louis Bouwmeesterstraat - Hemsterhuisstraat - Comeniusstraat - Johan Huizingalaan) - Pieter Calandlaan - Ecuplein - De Alpen - Ookmeerweg - Baldwinstraat(Osdorp De Aker) vv. (tijdelijke pendelbuslijn vanwege inkorting lijn 1 door spoorvernieuwing Cornelis Lelylaan) |
![]() GVB 373, Lijn 11, Ecuplein, 24 juli 2016. Foto: René van Lier. |
||
08-08-2016 | Opgeheven | Laatste inzetdag was in de ochtend op 07-08-2016. |
Zevende lijn 11 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
22-07-2018 |
Ingesteld |
Surinameplein (standplaats in het bollenveld) - Surinamestraat - Overtoomse Sluis - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (Centraal Station westzijde) vv. (nieuwe versterkingslijn in de middag, middagspits en vroege avond, omlooptechnisch gekoppeld aan lijn 2). (conducteurlijn) |
![]() GVB 2094, Lijn 11, Overtoom, 27 augustus 2018. Totaalreclame voor het nieuwe lijnennet van GVB na ingebruikname van de Noord-Zuid-metrolijn 52. Foto: René van Lier. |
||
10-09-2018 | Tijdelijk stilgelegd | Vanwege drukte in de Leidsestraat door omleiding lijn 13 en 17 (wegens werken Rozengracht) lijn 11 tijdelijk uit de dienst gehaald. |
06-10-2018 | weer ingesteld | weer ingesteld tussen Surinameplein en Stationsplein via bovengenoemde route en tijden. |
02-08-2019 |
Tijdelijk verlegd |
Surinameplein (standplaats in het bollenveld) - Hoofdweg - Postjesweg - Oude Kinkerbrug - Kinkerstraat - Bilderdijkstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat - Overtoom - "bestaande route"- Nieuwe Zijds Voorburgwal - "beetaande route" - Stationsplein (Centraal Station westzijde)vv. (vanwege problemen met een wissel in de Kinkerstraat reed lijn 11 de eerste 2 dagen vanaf Hoofdweg via Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal De Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal vv. en bediende daarmee nog slechts 4 halten op de normale route). |
10-08-2019 | Terugverlegd | weer normale route tussen Surinameplein en Stationsplein. |
02-09-2019 | Dienstuitvoering | Lijn 11 reed op 2 & 3 september niet door spoorvernieuwing Koningsplein / Singel en daarmee te veel trams op omleidingroute Rozengracht. |
21-10-2019 |
Tijdelijk verlegd |
vanaf Nieuwe Zijds Voorburgwel via Paleisstraat(retour via Mozes & Aäronstraat) - Dam - Damrak - (Prins Hendrikkade - Kamperbrug / Middentoegangsbrug) naar Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv. (spoorvernieuwing kruising Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade) |
31-10-2019 |
Terugverlegd |
Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - (Westelijke Toegangsbrug / Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade) - Stationsplein (Centraal Station Westzijde) vv. |
23-03-2020 |
Tijdelijk stilgelegd |
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst. Lijn 11 werd voorlopig tot nader order stilgelegd. |
03-01-2021 | Opgeheven | De lijn werd nu definitief opgeheven. Laatste inzetdag was op 22-03-2020!!!! |