GVB 2174, Lijn 369, Schiphol-Noord, Schipholweg, 6 juli 2021.
Foto: René van Lier

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 159 (2171-2183)

GVB Activa BV. - Serie 2171-2183

Serie:
2171-2183
Type: Gelede bussen Lagevloer (Elektrisch)
Aantal: 13 Stuks
Fabrikant Chassis: VDL Bus & Coach
Fabrikant Carosserie: VDL Bus Roeselare, Roeselare (België)
Fabrikant Motor:
Chassistype: Citea SLFA-180/Electric
Motortype: Siemens 1DB2022
Motorcode:
1DB2022-1NA06 (210 kW)
Maximum snelheid:
85 km/uur
Milieuclassificatie:
EURO Z
Type pantograaf:
800A
Accucapaciteit:
288 kWh
Maximale bijlaadsnelheid:
430 kW
Aantal batterijen-modules:
12
Conditionering batterijen:
lucht gekoeld, elektrisch verwarmd
C-Rate batterijen:
1,5 C
Lengte:
18.000 mm
Breedte:
2.550 mm
Hoogte:
3.522 mm(inclusief dakunit/airco)
Instaphoogte:
330 mm
Geknielde Instaphoogte:

Stahoogte Interieur:
2.416 mm
Wielbasis voorbak:
5.250 mm
Wielbasis tweede as <--> achteras(aanhanger):
6.750 mm
Vooroverbouw:
2.600 mm
Achteroverbouw:
3.400 mm
Draaicirkel:
23.370 mm
Ledig Gewicht :
20.126 kg
Maximaal Gewicht :
29.000 kg
Type Vooras:

Type Achteras:

Type Vering:

Type Remmen:

Koppel :
1337 Nm(bij 1500 t/min)
Maximale koppel :
3600 Nm
Maximaal motorvermogen :
240 kW(327 pk)
Normaal motorvermogen :
210 kW(286 pk)
Aantal cilinders :
0
Voorasdruk :
7.245 kg
Achterasdruk :
12.000 kg
Versnellingsbak:

Deurbreedte voordeur:
880mm
Deurbreedte middendeur:
1350 mm
Deurbreedte achterdeur:
880mm
Passagiersindeling:
52-64 + 1 rolstoel





Ten behoeve van de omschakeling van de reguliere buslijn 69 tot RNet-buslijn 369 in december 2020 moest voor deze lijn nieuw materieel in dienst worden gesteld. De bestelling hiervan werd echter pas vrij laat gedaan, waardoor lijn 369 in eerste instantie nog met witte gelede diesel- en elektrische bussen werd uitgevoerd.

Op 14 juni 2021 werd de 2171 als eerste wagen in RNet-uitveoring vanuit België afgeleverd per trailer bij het GVB, waarna de resterende 12 bussen binnen een maand allen volgden. Al snel werden test- en instructieritten gereden met de nieuwe wagens.

Deze tweede lichting elektrische bussen werden, net als de reeks 1901-1922, gebouwd op basis van stilstaand laden (‘Opportunity Charging’). De batterijpakketten van de bussen werden ’s nachts in de garage via stallingsladers geladen via een zogenaamde gehele lading.
Overdag werden ze bijgeladen via snelladers op het laadpunt, die zich veelal op een eindpunt bevonden, waarbij in eerste instantie op het Carrascoplein (Busstation Station Sloterdijk) een vijftal laadplekken werd ingericht. Later in 2020 werd, mede door de komst van lijn 369 als volgende elektrische lijn, het aantal laadpunten op het Carrascoplein verder uitgebreid. Er was in 2020 gekozen voor deze laadtechniek omdat deze al op meerdere plekken werd toegepast en voor de termijn waarop de bussen nodig wareb, deze het best inpasbaar, haalbaar en betaalbaar waren voor Amsterdam. De elektrische bussen reden vanaf 2020 op de lijnen 15, 22, 61 en 231. Deze lijnen hadden als begin- en eindpunt het busstation Sloterdijk. Daar werd de laadvoorziening ingericht voor het tussentijds bijladen.
Met betrekking tot de luchtkwaliteit en leefbaarheid waren de Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB een nauwe samenwerking aangegaan om uitstootvrije bussen te introduceren in Amsterdam om de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad verder te verbeteren. Gezamenlijk realiseerden en financierden zij dit project. De CO2-uitstoot werd zo teruggedrongen en het was een belangrijke volgende stap in het verder verduurzamen van het openbaar vervoer. Daarmee werd invulling gegeven aan het duurzaamheidsconvenant tussen de gemeente Amsterdam en GVB van 15 april 2015. Hierin was afgesproken om in 2025 het busvervoer Zero Emissie busvervoer te maken. De ambities van de Vervoerregio was in lijn met de landelijke afspraken in het Nationaal Bestuursakkoord Zero Emissie Bus, waarin werd bepaald dat na 2025 geen nieuwe dieselbussen meer mochten instromen en na 2030 al het openbaar vervoer per bus Zero Emissie moest zijn. Ook moest de gebruikte energie hernieuwbaar zijn opgewekt.

De bussen waren vrijel gelijk aan de 1901-1922-reeks, waarbij slechts een tweetal opvallende wijzigingen zijn aangebracht. Allereerst zijn de wagens uiteraard niet in de gebruikelijke wit-blauwe kleurstelling uitgevoerd, maar exterieel voorzien van de rood-grijze RNet-kleurstelling, waarbij alleen op het raam van de voordeur en op het achterruit aangegeven is dat de bus van GVB is, middels een klein GVB-embleem. Omdat de wagens mogelijk met een aantal jaren toch weer wit-blauw zouden kunnen worden, indien lijn 369 naar een andere vervoerder zou doorschuiven, is het interieur gelijk aan de 1900-den qua. stoeluitvoering en zijn de bankjes bekleed met de bekende blauwe GVB-stof.
Verder zijn de buitenspiegels vervangen door camera's, die middels een soort computertablet binnenin de bus in het zichtveld links en rechts van de bestuurderscabine zijn geplaatst op de "lijn" waar voorheen de spiegels zaten, zodat de chauffeur nog steeds de normale kijkdiscipline kan uitvoeren, zoals hij/zij gewend was met een normale bus met spiegels. Hiertoe was in het voorjaar van 2021 een paar dagen een VDL Hybride Citea in de Belgische De Lijn-kleurstelling op proef, om de chauffeurs alvast te laten kennismaken met dit nieuwe fenomeen.
Verder zijn ze, net als de 1900-den voorzien van het nieuwe Generieke ICT Voertuig Architektuur systeem, afgekort (GIVA), een black-box voor controle bij bijvoorbeeld aanrijdingen, een video-beveilingssysteem met meerdere camera's, een informatiescherm voor de bestuurder, waarop tevens kaartverkoop middels pintransacties verricht kan worden, in- en uitcheckpaaltjes voor de chipkaarten en infoschermen voor de passagiers. Verder waren de stoelen bekleed met een blauwe bekleding met daarin verwerkt het GVB-logo, waarbij de stoelen bestemd voor slecht-ter-been-zijnden een rode bekleding hadden met daarop een afbeelding van een oudere man met een wandelstok. Voorts hadden de bussen een gereserveerde plek voor een rolstoel en daartoe was bij de tweede deur een uitschuifbare loopplank, die elektrisch bediend kon worden.

Voorts werden de wagns voorzien van een glazen spatscherm, die aan de binnenkant van de cabinedeur werd bevestigd, waarin een kleine opening werd gecreeérd voor het gebruik van het pinapparaat door de passagier bij de aanschaf van een vervoersbewijs en een gleuf voor de afgifte van het vervoersbewijs door de chauffeur aan de passagier, als maatregel vanwege de COVID-19-pandemie.

Op 06-07-2021 kwam voor het eerst een nieuwe elektrische bus in RNet-uitvoering in de passagiersdienst, waarbij de eer viel aan de 2174, die die dag als 369-12 op dienst kwam. In de vooravond raakte de bus met laadproblemen defect en werd uitgeruild.

Het duurde tot 14 juli 2021 alvorens de RNet-wagens echt in dienst kwamen op lijn 369. In eerste instantie reden er 4 RNet-wagens op lijn 369, aangevuld met witte soortgenoten uit de reeks 1901-1922. Vanaf 20 juli 2021 werd lijn 369 geheel met RNet-wagens bediend.

Bus 2182 had in het begin een hardnekkige storing en kwam pas veel later in dienst, warbij ook de eerste inzetten beperkt bleven tot één of enkele ritten, omdat de wagen dan weer defect uitviel.





Afgiftedatum
Busnr. Kentekenbewijs       In Dienst Op Dienst Kenteken Chassisnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
2171     18-06-2021     15-07-2021   369-08 27-BRS-2 XNL404P500C041700 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2172     18-06-2021     14-07-2021   369-02 36-BRS-2 XNL404P500C041701 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2173     18-06-2021     14-07-2021   369-04 32-BRS-2 XNL404P500C041702 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2174     18-06-2021     06-07-2021   369-12 33-BRS-2 XNL404P500C041703 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2175     18-06-2021     20-07-2021   369-10 34-BRS-2 XNL404P500C041704 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2176     18-06-2021     21-07-2021   369-09 37-BRS-2 XNL404P500C041705 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2177     18-06-2021     20-07-2021   369-04 39-BRS-2 XNL404P500C041706 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2178     29-06-2021     14-07-2021   369-09 98-BRS-7 XNL404P500C041707 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2179     29-06-2021     14-07-2021   369-08 99-BRS-7 XNL404P500C041708 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2180     29-06-2021     20-07-2021   369-02 01-BRS-8 XNL404P500C041709 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2181     29-06-2021     22-07-2021   369-01 02-BRS-8 XNL404P500C041710 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"
2182     29-06-2021     13-08-2021   369-08 03-BRS-8 XNL404P500C041711 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog niet in dienst"
2183     29-06-2021     20-07-2021   369-05 04-BRS-8 XNL404P500C041712 52/64 + 1 rolstoelplek 20.126 kg "Bus rijdt nog in dienst"









                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links