Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn
4
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Tramlijn: 4
Tramlijn in dienst: 07-05-1904
Huidige status: Tramlijn in dienst
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Tramlijn: 4
Tramlijn in dienst: 07-05-1904
Huidige status: Tramlijn in dienst
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
07-05-1904 |
Ingesteld |
Amsteldijk(Rustenburgerstraat) - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat(terug via Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Reguliersdwarsstraat) - Sophiaplein - Rokin - Dam - Damrak - Middentoegangsbrug - Stationsplein - Westelijk Viaduct/Oostelijk Viaduct - IJveer. vv. |
01-11-1904 | Ingekort | Ingekort tot Stationsplein(terug via Westelijke Toegangsbrug - Prins Hendrikkade). |
19-01-1905 | Verlengd | verlengd naar Prins Hendrikkade(Schippersgracht). |
18-03-1906 | Verlegd | vanaf Stationsplein via Oostelijk Viaduct/Westelijk Viaduct naar De Ruijterkade(IJveer). |
GTr 116, lijn 1(links) en een tram van lijn 4(rechts), Dam (met op de voorgrond Monument 1830 ("Naatje") en op de achtergrond het Commandantshuis, circa 1907. Foto: Johannes Baptista Bickhoff (verzameling René van Lier). |
||
06-03-1907 | Gewijzigd | via Westelijk Viaduct/Oostelijk Viaduct naar De Ruijterkade(IJveer) ipv. andersom. |
17-05-1909 | Verlegd | in beide richtingen via Oostelijk Viaduct. |
01-06-1911 | Gewijzigd | via Westelijk Viaduct/Oostelijk Viaduct naar De Ruijterkade(IJveer). |
06-07-1911 | Gewijzigd | via Oostelijk Viaduct/Westelijk Viaduct naar De Ruijterkade(IJveer) ipv. andersom. |
- -1911 | Verlengd | verlengd langs Amsteldijk naar Amsteldijk(Wiegelstraat). |
06-02-1916 | Verlengd | Amsteldijk - Trompenburgstraat vv. |
GTr 289, Lijn 4, Trompenburgstraat, circa 1926. Foto: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
25-01-1918 | Verlegd | terug via Vijzelstraat ipv. omweg via Rembrandtplein. |
04-08-1921 | Ingekort | ingekort tot Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug - Prins Hendrikkade naar Stationsplein. |
22-10-1925 |
Gewijzigd |
Lijn 4 gesplitst in lijn 4A en 4W: 4A : heen via Rijnstraat, Van Woustraat naar Ceintuurbaan, terug via Ceintuurbaan, Amsteldijk. 4W : heen via Amsteldijk naar Ceintuurbaan, terug via Van Woustraat, Rijnstraat. |
21-12-1925 |
Wijziging |
Deels invoering Zelfbediening - Afschaffing Conducteur. (12 dienstwagens werden bediend met losse EMW's (Eénmanwagens) en de andere 12 dienstwagens met driewagentrams met een conducteur op elke wagen; Deze diensten werden om en om uitgevoerd, waarbij zo'n TMW-tramstel 4 personeelsleden had(1 bestuurder en 3 conducteurs) én de EMW 1 personeelslid(bestuurder); vanaf 27 mei 1926 werd de dienst gewijzigd waarbij er nu ook een bijwagen met conducteur werd meegevoerd achter de EMW's.). |
GTr 238, Lijn 4A, Prins Hendrikkade, rond 1925/1930. Foto: Dienst Ruimtelijke Ordening (verzameling René van Lier). |
||
GTr 177, Lijn 4A, Amsteldijk, 1926. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
GTr 275, Lijn 4A, Vijzelstraat, 1926. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
16-02-1928 | Gewijzigd | Dienstuitvoering weer volledig met conducteurs. De EMW's schoven door naar lijn 21. |
03-04-1930 |
Gewijzigd |
verenkelvoudigd en route aangepast : Trompenburgstraat(Gaaspstraat) - Rijnstraat - Van Woustraat - Ceintuurbaan - "bestaande route" - Stationsplein vv. |
GTr 271+ahr. reeks 701-880, Lijn 4, Vijzelstraat, 21 april 1932. Foto: Dienst Ruimtelijke Ordening (verzameling René van Lier). |
||
12-07-1932 | Verlengd | naar Trompenburgstraat(Amsteldijk). |
03-08-1939 | Verlegd | Rijnstraat - Rivierenlaan(heen via Uiterwaardenstraat - Hunzestraat) vv. |
GTr 4+ahr. reeks 701-880, Lijn 4, President Kennedylaan, juni 1940. Foto: L. Stigter (verzameling René van Lier). |
||
27-01-1942 | Tijdelijk opgeheven | |
01-03-1943 | Weer ingesteld | Rivierenlaan - "bestaande route" - Stationsplein vv. |
19-11-1943 | Tijdelijk opgeheven | |
09-09-1948 |
Ingesteld |
Westerscheldeplein - Rooseveltlaan - Victorieplein - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtschestraat - Rembrandtplein -
Bakkerstraat, Amstel(terug via Reguliersbreestraat) - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Middentoegangsbrug (terug via Westelijke Toegangsbrug - Prins Hendrikkade) - Stationsplein vv. |
GVB 263+750, Lijn 4, Amstel/Bakkerstraat, 6 september 1950. Foto: NV. De Arbeiderspers (verzameling René van Lier). |
||
GVB 263+750, Lijn 4, Amstel/Bakkerstraat, 6 september 1950. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
GVB 253+897, Lijn 4, Damrak, jaren "50. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
GVB 548+1000, Lijn 4, Muntplein/Amstel, 20 april 1963. Foto: Cor van Mechelen. |
||
GVB 617, Lijn 4, Prins Hendrikkade, jaren "60. Foto: Johan Waaijer. |
||
23-06-1969 | Wijziging | Invoering Zelfbediening - Afschaffing Conducteur |
14-05-1972 | Verlegd | verlegd vanaf Damrak via Kamperbrug/Middentoegangsbrug naar Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv. |
24-09-1972 | Verlegd | verlegd vanaf Damrak via Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug naar Stationsplein(westzijde - Centraal Station) vv. |
GVB 854, Lijn 4, Rokin, 26 maart 1973. Foto: verzameling René van Lier. |
||
02-10-1978 | Tijdelijk ingekort | tijdelijk ingekort : Stationsplein - Frederiksplein vv. (met aansluitende pendelbuslijn 4P) |
04-11-1978 | Weer verlengd | weer in gebruik op gehele traject Stationsplein - Europaplein vv. |
GVB 787, Lijn 4, Amstel, 29 september 1979. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
01-09-1980 | Verlegd | vanaf Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein vv. |
17-11-1980 |
Tijdelijk verlegd |
Vanaf Rijnstraat via Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein - Julianaplein(Amstelstation) vv. (met aansluitende pendelbuslijn 4P) |
25-11-1980 | Terugverlegd | Vanaf Rijnstraat via Victorieplein - Rooseveltlaan naar Europaplein vv. |
06-05-1981 | Tijdelijk verlegd | Westeinde - Weteringschans - Weteringcircuit - Vijzlegracht - Vijzelstraat - Muntplein (alleen op maandag-vrijdag overdag). |
31-05-1981 | Verlengd | Europaplein - Europaboulevard - Station RAI(Ringweg A10) vv. |
25-09-1981 | Terugverlegd | Westeinde - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Bakkerstraat, Amstel/Reguliersbreestraat - Muntplein. |
11-02-1985 | Tijdelijk verlegd | zuidwaarts(richting Station RAI) vanaf Muntplein via Vijzelstraat - Reguliersdwarsstraat - Rembrandtplein(zuidzijde) naar Utrechtsestraat. |
09-05-1985 | Verlegd | in beide richtingen: Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein. |
GVB 642, Lijn 4, oprit naar standplaats Station RAI, jaren "80. Foto: Johan Waaijer. |
||
GVB 886 en 748, Lijn 4, standplaats Station RAI, 8 december 1988. Standplaats in de middenberm van Ringweg A10 met cross-platform overstap naar de NS-Sprinter-trein richting Schiphol en Leiden. Foto: René van Lier. |
||
15-12-1988 | Verlegd | beginpunt verlegd naar Europaboulevard ten zuiden van Station RAI. |
14-01-1991 | Wijziging | Herinvoering Conducteurbediening |
GVB 694, Lijn 4, Europaplein (Halte RAI Congrescentrum), 17 april 1993. Foto: Johan Waaijer. |
||
11-10-1996 |
Spoedomleiding |
Europaboulevard (Station RAI) - bestaande route - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Vijzelstraat - Vijzelgracht -
Nieuwe Vijzelstraat - Weteringlaan (Weteringcircuit) vv. (Nadat een schipper van een rondvaartboot van Lovers aan de onderzijde van de brug, die het Muntplein vormt, constateerde dat deze flinke schade had opgelopen bij spoorwerkzaamheden, waarbij de brugplaat bleek te zijn doorboord en grote brokstukken loslieten werd acuut het tramverkeer gestaakt over de brug vanaf 19 uur. Daarna volgden wisselende omleidingen waarna op 14 oktober 1996 bovenstaande omleiding regulier werd. Vanaf maandag 14 oktober werd een pendeltramdienst met 2 11G-trams op 2 sporen ingesteld die heen en weer pendelden tussen het Rokin(halte Muntplein) en Damrak (nabij de Prins Hendrikkade) |
28-10-1996 | Terugverlegd | weer normale route van Stationsplein naar Europaboulevard vv. |
1996/1999 |
Materieelinzet |
Vanwege gebrek aan rijdend materieel en inzetbaar personeel huurde GVB regelmatig de Museumtramorganisatie
A.O.M. in, waarbij zowel museumtrams als personeel extra diensten op lijn 4 reden: - 19 t/m 23 augustus 1996. - 31 maart t/m 4 april 1998. - 30 en 31 mei 1998. - 7 t/m 11 juni 1998. (inzet van museummaterieel van origine uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Kassel) - 22 t/m 26 juni 1998. - 5 t/m 10 juli 1998. (in de vooravond) - 1 t/m 7 oktober 1998. (op 2 oktober reed er zelfs een tweeasserstel) - 4 en 11 februari 1999. |
GVB 693, Lijn 4, "Kersttram", Utrechtsestraat, 16 december 1999. Foto: René Gerhards. |
||
13-10-2001 |
Tijdelijk verlegd |
Lijn 4 reed lus : Stationsplein (Centraal Station oostzijde) - Middentoegangsbrug - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Utrechtsestraat - Frederiksplein - Westeinde - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan (Weteringcircuit) - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat - Muntplein - Rokin- Dam - Damrak - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein (Centraal Station oostzijde). (aangepaste route op 13 en 14 oktober 2001 vanwege de vernieuwing van de tramkruising Victorieplein en omgeving; lijn 25 reed de route in tegengestelde richting) Twee van de drie speciale pendelbuslijnen reden onder het lijnnummer 4 : - 4 : Ferdinand Bolstraat/Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat - Churchilllaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein - Europaboulevard (Station RAI) vv. (op deze dienst reden op zaterdag 13-10-2001 midibusjes reeks 010-015 en op zondag 14-10-2001 standaarbussen van het type SB250) - 4 A : Van Woustraat/Ceintuurbaan - Van Woustraat - Rijnstraat - Rijnstraat/Victorieplein vv. (op deze dienst reed op zaterdag het Stadsmobielbusje 1039 (in de avond de 1043) en op zondag Stadsmobielbusje 1041) Voor lijn 12/25 werd een pendelbuslijn ingericht : Ferdinand Bolstraat/Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat - Churchilllaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Waalstraat - President Kennedylaan - Rijnstraat - Uiterwaardenstraat - Hunzestraat - President Kennedylaan(standplaats lijn 25) - President Kennedylaan - Amsteldijk - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein - Julianaplein (Amstelstation) vv. (Deze dienst werd gereden met busjes uit de serie 010-015, maar ook met standaardbussen). |
GVB 217, Lijn 4P, Europaboulevard (standplaats Station RAI), 14 oktober 2001. Foto: Jan Jaap Carels. |
||
31-08-2009 | Tijdelijk verlegd | Westeinde - Weteringschans - Weteringcircuit - Vijzelgracht - Vijzelstraat - Muntplein. |
30-07-2012 | Terugverlegd | Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein. |
22-10-2015 |
Tijdelijk verlegd |
Europaboulevard - normale route - Frederiksplein - Weesperplein - en daarvandaan verder als lijn 9 naar Diemen De Sniep. Vanaf Diemen De Sniep als lijn 9 tot Waterlooplein en daarvandaan als lijn 4 via Waterlooplein - Blauwbrug - Amstelstraat - Rembrandtplein - Utrechtsestraat - normale route - Europaboulevard. (reconstructie en vervanging tramsporen Muntplein/Rokin) |
27-10-2015 | Terugverlegd | weer normale route van Stationsplein naar Europaboulevard vv. |
01-10-2018 |
Tijdelijk verlegd |
Stationsplein
(Centraal Station oostzijde) - normale route - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein - Julianaplein (Amstelstation) vv. (reconstructie- en rioleringswerkzaamheden Rooseveltlaan met aanleg van een wateropvangbassin onder de kruisingen) |
GVB 2058, Lijn 4, "Kersttram", Dam, 23 december 2018. Foto: Mitchel van Lier. |
||
29-04-2019 |
Tweede tijdelijke verlegging |
Stationsplein - normale route - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat - Churchilllaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan = Prins Bernhardplein - Julianaplein (Amstelstation) vv. (spoorvernieuwing Rijnstraat) |
10-06-2019 | Tijdelijk terugverlegd | weer normale omleidingroute van Stationsplein naar Rijnstraat en verder naar Julianaplein vv. |
01-07-2019 | Terugverlegd | weer normale route van Stationsplein naar Europaboulevard vv. |
02-03-2020 |
Terugverlegd |
Europaboulevard - normale route - Rokin - Dam - Mozes & Aäronstraat/Paleisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (Centraal Station westzijde) vv. (vervanging sporen kruising Prins Hendrikkade/Middentoegangsbrug/Damrak en verlegging sporen naar Prins Hendrikkade) |
17-03-2020 | Terugverlegd | weer normale route van Stationsplein naar Europaboulevard vv. |
23-03-2020 |
Tijdelijke Wijziging |
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst. Per 24-03-2020 geen conducteurbediening meer. Per 30-03-2020 wordt nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 5 wagens. Per 11-05-2020 is de dienst uitgebreid naar een 12-minutendienst met 5 wagens (in de ochtend naar 6 wagens). Tevens keerde de conducteur terug op de tram. Per 25-05-2020 is de dienst weer geoptimaliseerd naar een vrijwel gewone dienstuitvoering. Per 07-12-2020 is de conducteurinzet versoberd en rijdt de eerste ritten op de dag niet meer mee. |
03-05-2021 | Tijdelijk verlegd | Dam - Damrak - (Prins Hendrikkade, Westelijke Toegangsbrug / Middentoegangsbrug) - Stationsplein (Centraal Station Westzijde) vv. (reconstructie Stationsplein Oostzijde / Kamperbrug / Prins Hendrikkade) |
17-07-2021 | Tijdelijk ingekort | Rijnstraat - Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein(richting CS) - Julianaplein (Amstelstation) vv. (spoorvernieuwing Europaboulevard) |
27-07-2021 | Terugverlengd | Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein - Europaboulevard - Europaboulevard (Drentepark / Station RAI) vv. |
20-10-2021 | Terugverlegd | Dam - Damrak - (Prins Hendrikkade , Kamperbrug / Middentoegangsbrug) - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv. |
02-06-2023 |
Tijdelijk verlegd |
Frederiksplein - Weteringschans - (Weterigciruit) Weteringlaan - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - van Woustraat vv. (reconstructiewerkzaamheden en spoorvernieuwing van Woustraat en Westeinde) |
20-12-2023 | Terugverlegd | Frederiksplein - Westeinde - van Woustraat vv. (reconstructiewerkzaamheden van Woustraat voltooid) |
GVB 2138, Lijn 4, Fredriksplein, 02-04-2016. Foto: René van Lier. |
||
Tijdelijke buslijn 4P: | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
02-10-1978 |
Ingesteld |
Frederiksplein - Westeinde - Stadhouderskade - Amsteldijk - Tolstraat/Lutmastraat - Van Woustraat - Rijnstraat - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein vv. | 04-11-1978 | Opgeheven |
17-11-1980 | Ingesteld | Europaplein - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan(Victorieplein). vv. |
GVB 305, Lijn 4P, Julianaplein , 21 november 1980. Foto: René van Lier. |
||
25-11-1980 | Opgeheven | |
Huidige route :
Europaboulevard(Station RAI) - Europaboulevard - Europaplein - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde -
Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak -
Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein (Centraal Station oostzijde) vv.