Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 15

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tram- en Buslijn:
15

Eerste tramlijn in dienst: 16-07-1913

Buslijn in dienst: 05-09-1965

Huidige status: Busijn in dienst




Eerste lijn 15 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 16-07-1913
 
 
Ingesteld
 
 
Jan Willem Brouwersplein - Van Baerlesstraat - Pieter Cornelis Hooftstraat - Pieter Cornelis Hooftstraat/Stadhouderskade,
Hobbemastraat - Stadhouderskade - Museumbrug - Weteringschans - Frederiksplein - Sarphatistraat - Roetersstraat -
Plantage Kerklaan vv.

GTr. 54 en 57, Lijn 15, Jan Willem Brouwersplein (met het Concertgebouw), oktober 1913.
Links in beeld de De Lairessestraat, die in die tijd nog in aanleg was.

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 30-11-1913 Verlengd Jan Willem Brouwersplein - De Lairessestraat (Banstraat) vv.
 01-01-1914 Verlengd verlengd naar De Lairessestraat (Cornelis Schuytstraat) vv.
 07-10-1915 Verlengd verlengd naar De Lairessestraat (Valeriusplein) vv.
 15-07-1919 Verlengd De Lairessestraat - Cornelis Krusemanstraat (Amstelveenscheweg) vv.

GTr. Union-motorwagen, Lijn 15, Hoge Sluis, 22 november 1919.
Ongeveer 12.000 mensen begeleidden de uitvaartsstoet van Ferdinand Domela Nieuwenhuis.

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 15-05-1923
 
Verlegd
 
De Lairessestraat - Jan Willem Brouwersplein - Van Baerlesstraat - Roelof Hartplein - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark -
Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Sarphatistraat.
 03-09-1923 Tijdelijk Verlengd Plantage Kerklaan - Plantage Middenlaan - Alexanderplein - Mauritskade - Linneausstraat (Mauritskade) vv.
 24-09-1923
 
 
 
 
Wijziging
 
 
 
 
Invoering Zelfbediening - Afschaffing Conducteur.      (Dienst met de zgn. EMW's (Eénmanwagens).
      (24-09-1923 kwamen de eerste 7 EMW's in dienst en vanaf 21-11-1923 reed de lijn geheel met losse EMW-motorwagens;
        Vanaf 5 mei 1927 werd in de drukke uren een bijwagen met conducteurbediening toegevoegd aan de dienst met EMW's. ;
        Vanaf 5 januari 1928 tot 28 februari 1929 werden ook enkele grootbordesmotorwagens als TMW's (Tweemanwagens) ingezet en
        werd in de drukke uren ook deze TMW-dienst versterkt met bijwagens met een conducteur).
 01-11-1923 Terug ingekort Cornelis Krusemanstraat - Plantage Kerklaan vv.

GTr. 79, Lijn 15, Havenstraat, september 1923.
Statieportret van een EMW (EénManWagen) met duidelijk zichtbaar de later weer verwijderde tourniquettes.

Foto: Gemeentetram Amsterdam.
 26-04-1924 Verlengd Cornelis Krusemanstraat - Havenstraat (Station Willemspark) (heen via kringspoor Amstelveenscheweg, Vaartstraat, Baarsstraat) vv.

GTr. 110, Lijn 15, Ceintuurbaan/Ferdinand Bolstraat, 1925.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 112, Lijn 15, Frederiksplein, 1925.
In die tijd voerden sommige tramwagens dakreclames waarvan gebruik werd gemaakt om het lijnnummer
nog eens duidelijk kenbaar te maken aan het pubiek.

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 05-05-1927 Verlengd Plantage Kerklaan - Plantage Middenlaan - Alexanderplein - Mauritskade vv.
 05-01-1928
 
Verlengd
 
Mauritskade - Zeeburgerdijk - Borneostraat - Javaplein - Molukkenstraat
(terug via kringspoor Sumatrastraat, Soerbajastraat, Tidorestraat) vv.
 28-02-1930 Ingekort ingekort tot traject Havenstraat - Mauritskade (Linneausstraat) vv.

GTr. 113, Lijn 15, Ceintuurbaan, circa 1930.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 28-05-1931
 
Verlegd
 
Havenstraat - "bestaande route" - Roetersstraat - Plantage Kerklaan - Plantage Kerklaan, Plantage Doklaan/Plantage Middenlaan -
Plantage Parklaan vv.
 01-01-1932 Opgeheven
Tweede lijn 15 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 11-08-1936
 
 
Tijdelijk ingesteld
 
 
Surinameplein - Hoofdweg - Postjesweg - Witte de Withstraat - Jan Evertsenstraat - Mercatorplein vv.
      (tijdelijke tramlijn vanwege vernieuwing van de Oude Kinkerbrug, waardoor lijn 7 en 17 niet via de Kinkerstraat en de
        Witte de Withstraat cq. Postjesweg konden rijden)

GTr. 130, Lijn 15, Postjesweg/Witte de Withstraat, 1937.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 224, Lijn 15, Mercatorplein.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 24-08-1937 Opgeheven     (Oude Kinkerbrug na vernieuwing weer in gebruik genomen en daarmee de lijnen 7 en 17 weer via de normale route).
Speciale lijn 15 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 14-07-1991
 
 
 
Tijdelijk ingesteld
 
 
 
Bos en Lommerplein - Hoofdweg - Mercatorplein - Hoofdweg - Surinameplein - Surinamestraat - Amstelveenseweg - Stadionweg -
Beethovenstraat - Johannes Meinardus Coenenstraat - Roelof Hartplein - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat -
Scheldestraat - Churchilllaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein -
Julianaplein (Amstelstation) vv. (ééndagslijn vanwege Gymnastrada 1991 in het RAI-Congrescentrum)
 15-07-1991 Opgeheven
Derde lijn 15 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 05-09-1965
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Julianaplein (Amstelstation) - Prins Bernhardplein - Mr. Treublaan - Berlagebrug - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan –
Europaplein – Scheldeplein - Scheldestraat - Churchilllaan - Muzenplein - Apollolaan - Beethovenstraat - Stadionweg(via Minervaplein
en Olympiaplein) - Amstelveenseweg – Haarlemmermeercircuit - Amstelveenseweg, Zeilstraat/Baarsstraat, Havenstraat - Zeilstraat -
Zeilbrug - Hoofddorpweg - Hoofddorpplein - Haarlemmermeerstraat - Surinameplein - Hoofdweg - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat -
Admiraal de Ruijterweg - Molenwerf(Sloterdijkstation) vv. (samenvoeging van lijn E en lijn F)

GVB 10, Lijn 15, Hoofdweg (halte Surinameplein), periode 1965-1968.
Foto: Pietjan Wippoo (verzameling René van Lier)
 15-11-1966 Verlegd richting Sloterdijkstation verlegd van Jan Evertsenstraat via Admiralengracht, Jan van Galenstraat naar Admiraal de Ruijterweg.

GVB 475, Lijn 15, Haarlemmermeerstraat, 14 augustus 1975.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 496, Lijn 15, Molenwerf (Sloterdijkstation), 1976.
Foto: Jan van der Stelt.

GVB 313, Lijn 15, Julianaplein, jaren "70.
Foto: Jan van der Stelt.

GVB 492, Lijn 15, Amstelveenseweg (Busstation Haarlemmermeerstation), jaren "70.
Foto: Jan van der Stelt.

GVB 332, Lijn 15, Jan van Galenstraat/Hoofdweg (tijdens een omleiding), 1981.
Foto: Jan van der Stelt.
 19-05-1982
 
Verlegd
 
richting Sloterdijkstation verlegd van Jan Evertsenstraat via Jan Evertsenstraat naar Admiraal de Ruijterweg.
(ipv. via Admiralengracht, Jan van Galenstraat)
 10-07-1984 Verlegd in beide richtingen via Zeilstraat - Amstelveenseweg - Haarlemmermeercircuit.
 02-06-1985 Verlengd Molenwerf - Sloterdijkerweg - Spaarnwouderweg - Radarweg (Orlyplein - nieuwe Station Sloterdijk) vv.
 07-07-1985 Verlegd Admiraal de Ruijterweg - Haarlemmerweg - Radarweg - Orlyplein (nieuwe Station Sloterdijk) vv.

GVB 577, Lijn 15, Hoofdweg, 1987.
Tijdelijke huurbus van Stockholm Lokaltrafik in Stockholm, Zweden.

Foto: Jan van der Stelt.
 29-05-1988 Verlegd Amstelveenseweg - Stadionweg - Apollolaan - Muzenplein.      (route via Beethovenstraat - Apollolaan vervallen)
 13-06-1988
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
Hoofdweg - Mercatorplein - Hoofdweg - Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Einsteinweg - Haarlemmerweg -
Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) vv.
      (spoorwerkzaamheden op de Bos en Lommerweg en de kruising met de Admiraal de Ruijterweg).
 26-06-1988
 
 
Omleiding aangepast
 
 
Hoofdweg - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg (oostelijk gedeelte) - Willem de Zijgerlaan -
Bos en Lommerweg - Haarlemmerweg - Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) vv.
      (het terugbrengen van de passagiersafname door de omleiding dd. 13 juni 1988).
 04-11-1988
 
Terugverlegd
 
weer normale route van Hoofdweg via Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg - Haarlemmerweg - Radarweg
naar Orlyplein vv.

GVB 542, Lijn 15, Rooseveltlaan, 8 februari 1991.
Foto: Johan Waaijer.
 23-05-1993
 
Verlengd
 
Julianaplein - Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan - Linneausparkweg - Galileïplantsoen - Archimedesweg - Molukkenstraat -
Insulindeweg (Muiderpoortstation) vv.

GVB 485, Lijn 15, Admiralergracht, 22 augustus 1994.
Foto: René van Lier.
 05-09-1994 Tijdelijk Verlegd Hugo de Vrieslaan - Middenweg - Kruislaan vv. (vanwege riolerings- en herproefileringswerkzaamheden Maxwellstraat)
 27-02-1995 Terugverlegd weer normale route: Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan vv.
 02-02-1998
 
Tijdelijk Verlegd
 
in westelijke richting (Station Sloterdijk) vanaf Muzenplein via Apollolaan, Stadionweg, Beethovenstraat, Apollolaan, Olympiaplein
naar Stadionweg.      (renovatie Stadionweg)
 06-04-1998
 
 
Tijdelijk Verlegd
 
 
in oostelijke richting(Muiderpoortstation) vanaf Amstelveenseweg via Stadionweg, Olympiaweg, Marathonweg, Olympiaplein
naar Stadionweg.
in westelijke richting weer normale route vanaf Muzenplein cia Apollolaan en de gehele Stadionweg.
 17-08-1998
 
 
Tijdelijk Verlegd/Terugverlegd
 
 
in oostelijke richting(Muiderpoortstation) vanaf Amstelveenseweg weer via Stadionweg.
in westelijke richting(Sloterdijkstation) vanaf Stadionweg via Olympiaplein, Marathonweg, Olympiaweg, Stadionweg
naar Amstelveenseweg.
 17-08-1998
 
 
Tijdelijk Verlegd/Terugverlegd
 
 
in oostelijke richting(Muiderpoortstation) vanaf Amstelveenseweg weer via de gehele Stadionweg.
in westelijke richting(Sloterdijkstation) vanaf Stadionweg via Olympiaplein, Marathonweg, Olympiaweg, Stadionweg
naar Amstelveenseweg.
 19-10-1998
 
Tijdelijk Verlegd/Terugverlegd
 
in westelijke richting(Sloterdijkstation) weer via Stadionweg.
in beide richtingen vanaf Stadionweg(Olympiaplein) tijdelijk via Parnassusweg - Strawinskylaan - Beethovenstraat - Stadionweg.
 08-03-1999
 
 
Tijdelijk Verlegd/Terugverlegd
 
 
in westelijke richting(Sloterdijkstation) weer via de Stadionweg in plaats van Marathonweg, Olympiaweg.
in beide richtingen vanaf Stadionweg(Olympiaplein) weer via Stadionweg(Minervaplein) en dan tijdelijk via Beethovenstraat -
Apollolaan - Muzenplein.
      -     -1999 Terugverlegd Stadionweg (Minervaplein) - Stadionweg - Apollolaan - Muzenplein.
 11-01-2001
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
Admiraal de Ruijterweg - Molenwerf - Velserweg - Sloterdijkerweg - Contactweg - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg -
Orlyplein(Sloterdijkstation) vv.
   (vanwege voorbereidende werken op Ringweg A10 West was de afslag Haarlemmerweg/Einsteinweg plotseling voorlopig afgesloten).
 25-05-2001
 
Omleiding aangepast
 
Admiraal de Ruijterweg - Molenwerf - "tijdelijke busbaan Molenwerf-Arlandaweg - Arlandaweg - Radarweg -
Orlyplein (Station Sloterdijk) vv.
 27-08-2001 Terugverlegd weer normale route: Admiraal de Ruijterweg - Haarlemmerweg - Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) vv.
 12-05-2003
 
Tijdelijk Verlegd
 
Admiraal de Ruijterweg - Jan Evertsenstraat (De Krommert) - Witte de Withstraat - Postjesweg - Hoofdweg vv. 
(werkzaamheden Kinkerbrug met daardoor omleiding tramlijn 7 en 17; lijn 15 nam vervallen route door de De Baarsjes over)
 18-08-2003 Terugverlegd weer normale route: Admiraal de Ruijterweg - Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Hoofdweg vv.
 14-12-2003
 
Routewijziging
 
Stadionweg(Olympiaplein) - Parnasssusweg - Strawinskylaan(Station Zuid) - Beethovenstraat - Stadionweg vv.
      (route via middengedeelte Stadionweg en Minervapolein vervallen).
 12-12-2004
 
Routewijziging
 
Orlyplein(Sloterdijkstation) - Radarweg - Haarlemmerweg - Einsteinweg (Ringweg A10 op/afrit) - Bos en Lommerweg -
Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Admiraal de Ruijterweg - "bestaande route" - Insulindeweg(Muiderpoortstation) vv.
      -0   -2005
 
Verlegd
 
Kruislaan - Middenweg - Wethouder Frankeweg - Galileïplantsoen vv.
      (Linneausparkweg omgeturnd tot "verkeersarme" straat, waardoor busverkeer hier niet meer gewenst was).
 07-11-2005
 
Tijdelijk Verlegd
 
Insulindeweg - Molukkenstraat - Carolina Mac Gillavrylaan - Kruislaan - Maxwellstraat - Hugo de Vrieslaan vv.
(werkzaamheden Galileïplantsoen)
 28-05-2006
 
Verlegd
 
Mercatorplein - Hoofdweg - Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Admiraal De Ruijterweg - Haarlemmerweg - Radarweg -
Orlyplein(Station Sloterdijk) vv.
 30-06-2006
 
 
Terugverlegd/Routewijziging
 
 
Molukkenstraat - Archimedesweg - Galileïplantsoen - Wethouder Frankestraat - Hugo de Vrieslaan - Julianaplein vv.
      (routewijziging via Hugo de Vrieslaan in plaats van via Middenweg - Kruislaan - Maxwellstraat per 28 mei 2006 hiermee
        alsnog vertraagd ingevoerd).
 13-12-2009 Ingekort ingekort tot traject Orlyplein (Station Sloterdijk) - Strawinskylaan (Station Zuid) vv. (oostelijk gedeelte naar nieuwe buslijn 65)

GVB 330, Lijn 15, Amstelveenseweg (Busstation Haarlemmermeerstation), 20 december 2009.
Foto: René van Lier.

GVB 330, Lijn 15, Orlyplein (Busstation Station Sloterdijk), 20 december 2009.
Foto: René van Lier.
 09-08-2010
 
Tijdelijk verlegd
 
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Naritaweg - Barajasweg - Arlandaweg - Radarweg - Haarlemmerweg.
      (routewijziging alleen richting Station Zuid vanwege herprofilering Radarweg).
 14-11-2010 Terugverlegd weer normale route: Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Haarlemmerweg vv.
 12-12-2010 Verlegd Admiraal De Ruijterweg - Haarlemmerweg - Kimpoweg - Arlandaweg - Carrascoplein(nieuwe Busstation Sloterdijkstation) vv.

GVB 375, Lijn 15, Kimpoweg, 29 januari 2011.
Foto: René van Lier.

GVB 1101, Lijn 15, Hoofddorpplein, 15 augustus 2011.
Foto: Patrick van Britsom.
 01-01-2012
 
Routewijziging
 
Hoofdweg - Bos en Lommerplein - Einsteinweg(Ringweg A10 op/afrit) - Haarlemmerweg - Kimpoweg - Arlandaweg - Carrascoplein
(nieuwe Busstation Sloterdijkstation) vv.
 21-11-2016
 
 
 
Tijdelijk Verlegd
 
 
 
lus: Stadionweg - Olympiaplein - Parnassusweg - Strawinskylaan(standplaats Station Zuid) - Beethovenstraat -
Stadionweg - Minervaplein - Stadionweg - Olympiaplein - Stadionweg.      (herprofilering Strawinskylaan).
Per 24 februari 2017 werd de omleidingslus in tegengestelde richting bereden.
Per 27 maart 2017 werd de omleidingslus wederom in tegengestelde richting bereden, dus in de uitvoering dd. 21 november 2016.
 01-04-2017 Terugverlegd weer normale route: Stadionweg -Olympiaplein - Parnassusweg - Strawinskylaan(Station Zuid) vv.
 04-08-2018
 
 
 
 
Tijdelijk verlengd
 
 
 
 
Carrascoplein (Station Sloterdijk) - "bestaande route" - Strawinskylaan (Station Zuid) en daarvandaan verder via de route lijn 65:
Strawinskylaan - Beethovenstraat - Stadionweg - Apollolaan - Muzenplein - Churchilllaan - Scheldestraat - Scheldeplein - Europaplein -
Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan (tijdelijk keerpunt en standplaats Amstelstation).
      (buslijn 65 reed tijdelijk ingekort tot traject KNSM-Laan - Julianaplein (Amstelstation) wegens aanleg nieuwe verplaatste
          eindlus tramlijn 12 op het Julianaplein en werkzaamheden hiertoe op het Prins Bernhardplein).
 20-08-2018 Terugverlegd weer normale route: Carrascoplein (Station Sloterdijk) - Strawinskylaan (Station Zuid) vv. en buslijn 65 weer door naar Station Zuid.

GVB 1807, Lijn 15, Carrascoplein (Stations Sloterdijk), 12 november 2018.
Foto: René van Lier.
 09-03-2019
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Carrascoplein (Station Sloterdijk) - "normale route" - Hoofddorpplein - Aalsmeerweg - Aalsmeerplein - Vlaardingenlaan -
Aletta Jacobslaan - Johan Huizingalaan - Pieter Calandlaan - Willem Frogerplein (Station Lelylaan, standplaats lijn 62) vv.
    (buslijn 62 reed tijdelijk ingekort tot traject Julianaplein (Amstelstation) - Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit) vv.).
    (spoorwerkzaamheden op en rond de kruising Amstelveenseweg/Zeilstraat, lijn 15 nam het westelijk gedeelte van lijn 62 over).
 11-05-2019
 
 
 
Terugverlegd
 
 
 
weer normale route: Carrascoplein (Station Sloterdijk) - Strawinskylaan (Station Zuid) vv.
      (vanwege reconstaructiewerken Haarlemmermeercircuit reed het verkeer en de buslijnen 15 en 62 wisselend in één richting via
        een noodweg dwars door het circuit tot en met 10 november  2019,
        tot en met 28 juli 2019 richting Station Zuid, daarna tot herfst 2019 richting Station Sloterdijk).
 23-03-2020
 
 
 
 
 
 
Tijdelijke Wijziging
 
 
 
 
 
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 4 gelede bussen.
Per 11-05-2020 is de dienstregeling weer uitgebreid, waarbij er in de ochtendspits 7 bussen reden, in de middagspits 6 en overdag
   5 bussen. In de avonddienst 4 bussen. Op zondagen bleef de dienst met 4 bussen gehandhaafd, maar wel met een andere dienstregeling.
   Op zaterdag werd dit nu een vijftien minutendienst met 4 bussen, waarbij 2 wagens in de loop van de dag op willekeurige tijdstippen
   doorschoven naar lijn 22 én 2 anderen kwamen van lijn 22.
Per 25-05-2020 is de dienst weer geoptimaliseerd naar een vrijwel gewone dienstuitvoering.
 16-05-2020 Dienstuitvoering Start dienst met elektrische bussen.



Huidige route :
Carrascoplein (Station Sloterdijk) - Arlandaweg - Kimpoweg - Haarlemmerweg - Einsteinweg(op/arit Ringweg A10) - Bos en Lommerplein - Hoofdweg -
Mercatorplein - Hoofdweg - Surinameplein - Haarlemmermeerstraat - Hoofddorpplein - Hoofddorpweg - Zeilbrug - Zeilstraat - Amstelveenseweg -
Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit) - Amstelveenseweg - Stadionweg - Olympiaplein - Parnassusweg - Strawinskylaan (Station Zuid) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2022 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links