Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 13

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tram- en Buslijn:
13

Tramlijn in dienst: 25-11-1906

Als speciale buslijn in dienst: 31-01-1956

Huidige status: Tramlijn in dienst




Tramlijn 13 :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 25-11-1906
 
Ingesteld
 
Czaar Peterstraat – Oostenburgergracht - Wittenburgergracht - Kattenburgergracht - Kattenburgerplein - Kattenburgerbrug -
Kadijksplein – Schippersgracht - Prins Hendrikkade – Kamperbrug - Stationsplein(Centraal Station) vv.

GTr. Union emr's, Lijn 13, Kattenburgersbrug, periode 1906-1910.
Prentbriefkaart.
 01-11-1908
 
Verlengd
 
Stationsplein - Middentoegangsbrug – Prins Hendrikkade - Martelaarsgracht - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Paleisstraat/Mozes & Aäronstraat -
    Dam vv.

GTr. 1 en een tramstel, Lijn 13 en 2, Nieuwe Zijds Voorburgwal, periode 1908-1910.
Prentbriefkaart.
 29-09-1921
 
Verlengd
 
Martelaarsgracht - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Raadhuisstraat – Westermarkt - Rozengracht – De Clercqstraat - Bilderdijkstraat -
Kwakersplein - Kwakerstraat - Bellamyplein vv.
 05-10-1922 Verlegd Rozengracht – De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Frederik Hendrikstraat - Frederik Hendrikplantsoen vv.

GTr. tramstellen, Lijn 13, Prins Hendrikkade/Schippersgracht, 1923.
Op dat moment was er nog geen doorgaande brug en moest lijn 13 via een boog enkelsporig van en naar het Kadijksplein rijden.
Op de foto twee tramstellen: een tweewagenstel komend uit de richting Czaar Peterstraat kruist een driewagenstel.
Driewagenstellen reden destijds in de ochtendspits ten behoeve van het drukke vervoer naar de fabrieken en werkplaatsen
op de oostelijke eilanden.

Prentbriefkaart.
 03-11-1927 Verle(n)gd Rozengracht – De Clercqstraat - Wiegbrug - Admiraal de Ruijterweg - Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Hoofdweg vv.

GTr. 87, Lijn 13, Admiraal De Ruijterweg, 3 november 1927.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. Union-emr., Lijn 13, Prins Hendriikade, 1928.
Op de oude brug over het water van de Oude Schans werd destijds nog enkelsporig gereden.

Prentbriefkaart.
 31-10-1929 Verlegd standplaats verlegd naar Mercatorplein.

GTr. 286+ahr., Lijn 13, Oostenburgergracht, periode 1928-jaren "30.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 275+ahr. en emr., Lijn 13 en 19, Kadijksplein, augustus 1931.
Foto: Dienst Ruimtelijke Ordening - Gemeente Amsterdam.

GTr. 279+ahr., Lijn 13, Rozengracht, augustus 1931.
Foto: Dienst Ruimtelijke Ordening - Gemeente Amsterdam.

GTr. 277+ahr., Lijn 13, De Clercqstraat/Bilderdijkkade, augustus 1931.
Foto: Dienst Ruimtelijke Ordening - Gemeente Amsterdam.
 01-01-1932
 
 
Ingekort/Gewijzigd
 
 
Traject ingekort tot Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Rozengracht -
Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade -
Stationsplein (Centraal Station - westzijde) vv. (traject naar Czaar Peterstraat vervangen door nieuwe tramlijn 19)

GTr. 790+emr., Lijn 13, Mercatorplein, jaren "30.
Foto: Dienst der Publieke Werken - afdeling Gebouwen.

GTr. 380, Lijn 13, Wiegbrug, 1936.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 12-12-1943 Tijdelijke wijziging alle tramdiensten opgeheven op zondagen.
 09-10-1944 Tijdelijk opgeheven
 18-06-1945 Ingesteld weer ingesteld: Mercatorplein - Stationsplein vv.

GVB 255+ahr., Lijn 13, Remise Havenstraat, 18 juni 1945.
De eerste trams gaan weer rijden na de oorlog.

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 18-08-1946 Wijziging tramdienst weer ingesteld op zondagen.
 20-07-1950 Verlengd Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Hoofdweg - Bos en Lommerplein vv.

GVB 268+728, Lijn 13, Bos en Lommerplein, mei 1953.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 292+ahr., Lijn 13, Bos en Lommerplein, circa 1953/1954.
Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling.

GVB 811+emr. reeks 396-475, Lijn 13, Bos en Lommerplein, 16 september 1954.
Aanleg verlenging naar Slotermeer, kort voor de ingebruikname.

Foto: NV. De Arbeiderspers.
 30-09-1954
 
Verlengd
 
Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Burgemeester de Vlugtlaan - Slotermeerlaan - Burgemeester Röellcircuit -
Slotermeerlaan (Sloterplas) vv.

GVB Grootbordes tramstel, Lijn 13, Slotermeerlaan, 1 oktober 1954.
Opening van de tramlijn naar Slotermeer, dit ging gepaard met feestelijkheden,
waaronder een muziekkorps die voor de tram uitloopt.

Foto: Ben Merk (verzameling René van Lier).

GVB ahr. reeks 716-880+emr. reeks 396-475, Lijn 13, Burgemeester De Vlugtlaan, 1 oktober 1954.
Opening van de tramlijn naar Slotermeer, de eerste tram passeert de Ringspoorbaan.

Foto: Nico Swaager (Gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting).

GVB 13, Lijn 13, Nieuwe Zijds Voorburgwal, 4 april 1955.
Lijn 13 als geïmproviseerde busdienst met een militair als chauffeur tijdens de stakingsweek van trampersoneel.

Foto: H.W.E. de Bock.

GVB 280+ahr., Lijn 13, Westermarkt, 30 april 1955.
Foto: H.W.E. de Bock.

GVB 799+emr. reeks 396-475, Lijn 13, Burgemeester De Vlugtlaan, 1957.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB 424+ahr., Lijn 13, Slotermeerlaan (standplaats Sloterplas), 1957.
Werk aan de bovenleiding.

Foto: Ben Merk (verzameling René van Lier).

GVB 610, Lijn 13, Slotermeerlaan (standplaats Sloterplas), 1960.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB 404+733, Lijn 13, Stationsplein, 1965.
Fotograaf: onbekend (verzameling Tim Castricum).
 15-04-1966 Wijziging rijdt over viaduct Bos en Lommerplein.

GVB 693, Lijn 13, Burgemeester De Vlugtlaan, 1967-1969.
Fotograaf: onbekend (verzameling Johan Waaijer).
 15-06-1970 Wijziging Invoering Zelfbediening - Afschaffing Conducteur

GVB 718, Lijn 13, Burgemeester De Vlugtlaan, 1971.
Fotograaf: onbekend (verzameling Johan Waaijer).
 12-10-1974 Verle(n)gd Slotermeerlaan - Burgemeester Röellcircuit - Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijplein (Geuzenveld) vv.

GVB 891+965, Lijn 13, Rozengracht, jaren "70/"80.
Fotograaf: onbekend (verzameling Johan Waaijer).
 29-11-1988
 
 
Tijdelijke wijziging
 
 
Vanwege vervanging van de Wiegbrug werd voorlopig enkelsporig over de oude noordelijke brughelft gereden.
Per 1 april 1990 werd enkelsporig gereden via de zuidelijke helft van de nieuw gebouwde nieuwe Wiegbrug.
Per 12 oktober 1990 werd weer dubbelsporig gereden via de nieuwe Wiegbrug.

GVB 686 en 876, Lijn 13, Lambertus Zijlplein (standplaats Ggeuzenveld), 1978.
Motorrijtuig was de allerlaatste tram die in 1978 van grijs/wit naar geel/bruin werd omgescjilderd..

Foto: René van Lier.
 18-09-1989
 
Verlegd/Gewijzigd
 
Stationsplein - "bestaande route" - Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Jan Tooropstraat - Jan van Galenstraat -
Burgemeester Röellstraat - Burgemeester Röellcircuit - Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijlplein (Geuzenveld) vv.
 13-04-1992 Wijziging Herinvoering Conducteurbediening

GVB 647, Lijn 13, Jan Tooropstraat/Jan van Galenstraat, 6 mei 1992.
Met reclame-mupi "Er zit weer een conducteur op Lijn 13!".

Foto: René van Lier.

GVB 639, Lijn 13, Westermarkt, december 1992.
Foto: Johan Waaijer.

GVB 723, Lijn 13, Jan Evertsenstraat, 29 december 1996.
Foto: Tim Castricum.
 18-09-2000
 
 
 
Tijdelijk ingekort
 
 
 
Jan van Galenstraat - Burgemeester Röellstraat - Burgemeester Röellcircuit - Slotermeerlaan (Sloterplas) vv.
(door gekibbel met het Stadsdeel was er aanvankelijk geen aansluitende pendelbuslijn ingesteld, alhoewel hiervoor wel geld was
  gereserveerd).
(Uiteindelijk kon vanaf 25 september 2000 alsnog een aansluitende pendelbuslijn 13P worden ingesteld, zie onder aan deze pagina).
 01-10-2001 Terug verlengd Burgemeester Röellstraat - Burgemeester Röellcircuit - Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijlplein (Geuzenveld) vv.
 03-09-2006
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal, Paleisstraat/Mozes & Aäronstraat, Nieuwe Zijds Voorburgwal - Dam - Damrak -
Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein (Centraal Station oostzijde) vv.
(vanwege spoorwerkzaamheden op de Nieuwe Zijds Voorburgwal werden in de avonduren de lijnen 1, 2 en 5 via bovenstaande route omgeleid;
  Om tramdrukte overdag bij de werken te beperken reden de lijnen 13 en 17 drie weken lang de gehele dag via deze omleidingroute).
 27-09-2006 Terugverlegd weer normale route van Lambertus Zijlplein (Geuzenveld) naar Stationsplein (Centraal Station westzijde) vv.

GVB 2016, Lijn 13, Jan Evertsenstraat, 17 april 2009.
Foto: René van Lier.

GVB 2062, Lijn 13, Burgemeester Röellstraat, 12 mei 2010.
Tijdelijk enkelsporig rijden met oplegwissels vanwege de vernieuwing van de tramsporen.

Foto: René van Lier.

GVB 2067, Lijn 13, Wiegbrug, 27 februari 2013.
Foto: René van Lier.
 09-09-2017
 
 
Spoedomleiding
 
 
Wiegbrug - De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Kinkerstraat - Elandsgracht - Marnixstraat - Rozengracht - Westermarkt vv.
(vanwege bouwvalligheid werd de brug over de Da Costagracht (De Clercqstraat/Da Costakade) acuut gesloten voor zwaar verkeer;
  Herstel van de slechte pijlers zou aansluitend plaatsvinden en volgens planning medio november 2017 gereed moeten zijn).
 01-11-2017
 
 
 
 
 
 
 
Spoedomleiding
 
 
 
 
 
 
 
Lambertus Zijlplein(Geuzenveld) - "bestaande route" - Wiegbrug - De Clercqstraat - Bilderdijkstraat en dan een grote lus via:
Bilderdijkstraat, Eerste Constantijn Huygensstraat, Overtoom, Stadhouderskade, Leidsebosje, Leidseplein, Marnixstraat, Elandsgracht,
Kinkerstraat naar Bilderdijkstraat - en vervolgens weer terug via De Clercqstraat - "bestaande route" - Lambertus Zijlplein(Geuzenveld).
      (Op 1 november 2017 bleek er om 6 uur 's morgens een waterleiding gesprongen te zijn in de Marnixstraat tegenover de Lauriergracht,
        waarbij er een groot gat (een zgn. sinkhole (watergat) of verdwijngat) in de straat was ontstaan, waarin zelfs een bovenleidingmast aan de
        waterzijde deels wegzakte. Gevolg was een spoedomleiding via Leidsestraat(13/14/17), Overtoom en Eerste Constantijn Huygensstraat
        van de lijnen 7, 10, 17 en de daar door een omleiding rijdende 13 en 14, die later wederom gewijzigd werden.
        Vanaf de middag van 2 november 2017 werd bovengenoemde omleiding standaard ingevoerd).
 10-11-2017 Terugverlegd weer normale route van Lambertus Zijlplein naar Stationsplein vv. (wel via de omleiding Kinkerstraat dd. 09-09-2017)
 26-02-2018
 
 
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
 
 
Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Hoofdweg - Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Burgemeester De Vlugtlaan - Slotermeerlaan -
via "tijdelijke bypass Burgemeester Röellcircuit" - Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijlplein (Geuzenveld) vv.
(spoorvernieuwing en reconstructie door de aanleg van de Westtangent-Busbaan op de Slotermeerlaan en het Burgemeester Röellcircuit).
(op het vervallen gedeelte van lijn 13 reed een tijdelijke pendelbuslijn 313 tussen Mercatorplein en Burgemeester Röellstraat).
      (op 21-04-2018 kwam het spoor vanaf de Burgemeester Röellstraat richting Slotermeerlaan via het circuit weer in gebruik)
      (op 22-04-2018 kwam het spoor ook het spoor richting Burgemeester Röellstraat via het circuit weer in gebruik)
 23-04-2018
 
Terugverlegd
 
Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Jan Tooropstraat - Jan van Galenstraat - Burgemeester Röellstraat -
Burgemeester Röellcircuit - Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijlplein (Geuzenveld) vv.
 10-09-2018
 
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
 
De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje -
Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht -
Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (Centraal Station west) vv.
(wegens spoorvernieuwing op de Rozengracht omleiding via Leidsestraat, waardoor lijn 11 tijdelijk niet reed).
(op het vervallen traject reed een pendelbuslijn 74 als ringlijn).
 06-10-2018 Terugverlegd weer normale route van Lambertus Zijlplein naar Stationsplein vv. (nog wel steeds via de omleiding Kinkerstraat dd. 09-09-2017)
 02-12-2018 Terugverlegd Eindelijk weer normale route van Lambertus Zijlplein via de De Clercqstraat naar Stationsplein vv. (na ruim 1 jaar ipv. 2 maanden)
 21-10-2019
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
vanaf Raadhuisstraat via Nieuwe Zijds Voorburgwel - (Paleisstraat / Mozes & Aäronstraat) - Dam - Damrak -
(Prins Hendrikkade - Kamperbrug / Middentoegangsbrug) naar Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv.
      (spoorvernieuwing kruising Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade)
 31-10-2019
 
Terugverlegd
 
Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - (Westelijke Toegangsbrug / Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade) -
Stationsplein (Centraal Station Westzijde) vv.
 23-03-2020
 
 
 
 
 
 
 
Tijdelijke Wijziging
 
 
 
 
 
 
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Per 24-03-2020 nog slechts beperkte conducteurbediening, uitsluitend tussen 07.00 en 19.00 uur
Per 30-03-2020 wordt nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 5 wagens.
Per 28-04-2020 is de dienst overdag en in de beide spitsen uitgebreid naar een 7½-minutendienst met 10 wagens én
        in de avonduren een 10-minutendienst(overdag met 7 wagens).
Per 11-05-2020 keerde de conducteur terug op de tram tijdens de gehele exploitatietijd.
Per 25-05-2020 is de dienst weer geoptimaliseerd naar een vrijwel gewone dienstuitvoering.
Per 07-12-2020 is de conducteurinzet versoberd en rijdt de eerste ritten op de dag niet meer mee.
 30-03-2020
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Richting Centraal Station via Raadhuisstraat, Nieuwe Zijds Voorburgwal, Martelaarsgracht naar Prins Hendrikkade (Centraal Station).
Vanaf Prins Hendrikkade (Centraal Station zuidzijde) via Damrak - Dam - Mozes & Aäronstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal naar
Raashuisstraat en eigen route terug naar Geuzenveld).
      (reconstructie Stationsplein westzijde en westelijk deel Middentoegangsbrug, deze werken duren tot augustus 2020)
 06-05-2020
 
 
 
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
 
 
 
De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje -
Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal -
en dan de tijdelijke omleidingslus van de omleiding dd. 30 maart 2020:
      Nieuwe Zijds Voorburgwal, Martelaarsgracht naar Prins Hendrikkade (Centraal Station).
      Vanaf Prins Hendrikkade (Centraal Station zuidzijde) via Damrak - Dam - Mozes & Aäronstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal en
      dan weer terug richting Spui en verder via Leidseplein en Overtoom naar de De Clercqstraat en verder naar Geuzenveld.
            (onderhoudswerkzaamheden brug Rozengracht/Nassaukade en Rozengracht/Lijnbaansgracht)
 11-05-2020 Omleiding aangepast De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Kinkerstraat - Elandsgracht - Marnixstraat - Rozengracht vv.
 13-05-2020 Terugverlegd normale route Prins Hendrikkade (Centraal Station) - Geuzenveld vv. (wel nog steeds via de omleidingsroute dd. 30 maart 2020)
 01-09-2020
 
Terugverlegd
 
Vanaf Nieuwe Zijds Voorburgwal weer normale route via Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht -
(Westelijke Toegangsbrug / Middentoegangsbrug + Prins Hendrikkade) naar Stationsplein (Centraal Station Westzijde) vv.
Eerste lijn 13S (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 08-12-1927
 
 
Ingesteld
 
 
Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat -
Nieuwe Zijds Voorburgwal - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein
(Centraal Station - westzijde) vv. (versterkingslijn voor lijn 13)

GTr. 278+ahr. met daarachter GTr. 337+ahr., Lijn 13 en 13S, Nieuwe Zijds Voorburgwal, 18 juli 1929.
Foto: verzameling René van Lier.
 12-09-1929 Verlegd beginpunt verlegd naar Hoofdweg (bij lijn 13).
 31-10-1929 Verlegd beginpunt verlegd naar Mercatorplein.
 31-10-1929 Opgeheven tramlijn vernummerd in lijn 19.
Tweede lijn 13S (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 31-01-1956 Ingesteld Slotermeerlaan(Burgemeester de Vlugtlaan) – Stationsplein vv. (sneldienst, alleen in spitsuren)

GVB 33, Lijn 13S, Stationsplein, 2 februari 1956.
Foto: Hans Meijer.
 02-09-1957 Verlegd verlegd via Tweede Hugo de Grootstraat – Jan van Galenstraat.

GVB 28, Lijn 13S, Burgemeester de Vlugtlaan, 10 juni 1958.
Foto: Hans Meijer.
 15-07-1961 Opgeheven op zaterdagen opgeheven.
 28-06-1965 Opgeheven tijdelijk, later definitief opgeheven.
Derde lijn 13S (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 19-11-1956
 
 
Ingesteld
 
 
Bos en Lommerplein - Hoofdweg - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Rozengracht -
Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade -
Stationsplein (Centraal Station - westzijde) vv. (supplementdienst, alleen op spitsuren)

GVB 540+978, Lijn 13S, Bos en Lommerplein, 29 augustus 1959.
Foto: Hans de Haan (verzameling René van Lier).

GVB 408+822, Lijn 13S, Bos en Lommerplein, 6 mei 1961.
Achter de voorruit staat een miniscuul bordje met de tekst "Bos en Lommerplein".

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 27-05-1961 Opgeheven de supplementdiensten op zaterdagen opgeheven.
 05-06-1967 Opgeheven de supplementdiensten geheel opgeheven.
Tijdelijke pendellijn 13P:
                (buslijn)
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 04-09-1978
 
Ingesteld
 
Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Burgemeester de Vlugtlaan - Slotermeerlaan - Burgemeester Röellcircuit -
Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijplein (Geuzenveld) vv.(alleen op maandag-vrijdag)
 15-09-1978 Opgeheven
 25-09-2000
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
Slotermeerlaan (Sloterparkbad) - Burgemeester Röellcircuit - Burgemeester Röellstraat - Burgemeester Van Leeuwenlaan -
Lodewijk van Deijsselstraat - Dr. Henry Colijnstraat - Sam van Houtenstraat - Aalbersestraat - De Sarvonin Lohmanstraat -
Confuciusplein - Burgemeester Van Leeuwenlaan - Burgemeester Röellstraat - Burgemeester Röellcircuit - Slotermeerlaan (Sloterparkbad).
(door gekibbel met het Stadsdeel was er vanaf 18 september 2000 geen aansluitende pendelbuslijn ingesteld, alhoewel hiervoor wel geld
  was gereserveerd;  Uiteindelijk kon vanaf 25 september alsnog een aansluitende pendelbuslijn 13P worden ingesteld).
(ringlijn, dienst werd in opdracht van GVB uitgevoerd door Connexxion)

Connexxion-3847 en 4877, GVB-Lijn 13P, Slotermeerlaan (standplaats Slotermeer), 28 november 2000.
Foto: René van Lier.
 01-10-2001 Opgeheven Laatste inzetdag was 30 september 2001.



Huidige route :
Lambertus Zijlplein (Geuzenveld) - Burgemeester Röellstraat - Burgemeester Röellcircuit - Burgemeester Röellstraat - Jan van Galenstraat - Jan Tooropstraat -
Jan Evertsenstraat - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Admiraal de Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat -
Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (westzijde - Centraal Station) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links