GVB 385, Lijn 68, Schiphol Centrum, 16 december 1990
Foto: verzameling Tim Castricum
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 377-396
Serie: 377-396
Type: Standaardbussen Duvedec-Design
Aantal: 20 Stuks in 2 uitvoeringen
Uitvoering 1: (reeks 377-386)
Standaardbus met 1 instapdeur en 2 uitstapdeuren
Uitvoering 2: (reeks 387-396)
Standaardbus met 1 instapdeur en 1 uitstapdeur
Fabrikant: Volvo - Berkhof,Heerenveen
Chassistype: B10M 4X2 J71
Motortype: THD 102 KF
Motorsoort: 6-cilinder, direct ingespoten 9,6 liter diesel met turbo
Lengte: 11600 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3420 mm
Instaphoogte:
Wielbasis: 5500 mm
Vooroverbouw: 2600 mm
Achteroverbouw: 3500 mm
Versnellingsbak: ZF 4HP500
Motorvermogen: 245 pk (beperkt tot 218-225 pk)
Ledig gewicht: 10960 - 11020 kg
Passagiersindeling: Zie tabel
Deze serie 12 meter knielbussen hadden een carrosserie volgens het Duvedec-model en ze waren geschilderd in de nieuwe blauw/witte kleurencombinatie. Verder hadden ze digitale lijn- en richtingaanduidingen met gele magneetballetjes, een mobilofooninstallatie, VeTag-apparatuur en een knielinrichting om de bus te laten zakken bij het halteren. De voordeur en achterdeur waren als enkelblads grote deur uitgevoerd, terwijl de middendeur dubbel was uitgevoerd. Verder waren de Volvo's net als de voorgaande gelede serie van een ander differentieel voorzien, waardoor de bussen ruim 80 km/uur konden rijden.
De laatste 10 bussen van deze serie, de 387-396, waren voorzien van slechts twee deuren, waarbij op de plaats van de achterdeur nu een raam zat en banken geplaatst waren. Deze bussen waren speciaal bedoeld voor de interlokale lijnen 64 en 68.
De 395 en 396 waren bij aflevering voorzien van telapparatuur voor passagierstellingen.
Op 21-12-1989 was de 387 een dag op bezoek bij de Rheinische Bahn Gesellschaft in Düsseldorf, Duitsland.
Begin oktober 1990 werd de 378 uitgevoerd als milieuvriendelijke bus, waartoe de wagen werd voorzien van een roetfilter, waarbij een Cumulo-installatie werd geplaatst. Daarbij werd de remenergie opgeslagen in een vliegwiel en gebruikt om de bus weer op gang te krijgen na het halteren. Een zeer hinderlijk nadeel was dat dit een hinderlijke zure geur veroorzaakte, die iedere keer naar binnen kwam als de voordeur open ging. Het systeem zou ongeveer 20% brandstof moeten besparen, maar zoals gebruikelijk stierf het project een stille dood. De rest van de serie werd dan ook niet overeenkomstig aangepast.
Op 25-11-1991 ging de 396 voor emissieproeven naar TNO en ging aansluitend, samen met DAF-bus 604 van de CVD-Nijmegen op tournee door Nederland.
De bussen reden daarbij telkens een week rond bij achtereenvolgens:
- de CVD in Nijmegen(01 t/m 07-11-1991)
- het GVB in Amsterdam(08 t/m 15-11-1991)
- de ZO-stadsdienst in Venlo(16 t/m 22-11-1991)
- het GVU in Utrecht(23 t/m 28-11-1991).
Op 29-11-1991 ging de 396 voor controle naar TNO en kwam medio december 1991 weer bij het GVB terug in dienst.
Op 18-07-1994 had de 387/68 op de Baden Powellweg een forse aanrijding met een cementauto, waarbij de bus aan de blinde zijde zware schade opliep. Eind augustus ging de wagen voor herstel naar Castricum Trucks in Winkel. Eind augustus 1994 kwam de wagen hersteld terug in dienst.
Eind februari 1995 werden de 387-396 voorzien van een Combofooninstallatie als mobilofoon voor de nachtdienst. Aangezien dit systeem niet voldeed werd de Combofoon weer teruggeruild voor het oude systeem in eind maart 1996 in afwachting van het nieuwe MOB2000-systeem, dat later ingebouwd zou worden.
Op 09-06-1996 botste 379/36-3 om 20.25 uur op de busbaan Sloterdijk met de voorzijde op twee betonnen palen. Van de voorkant tot de eerste as werd de gehele onderzijde vernield. De zwaar beschadigde bus werd in eigen beheer hersteld.
In februari 1997 werd de 377(samen met de 416, 477 en 551) als proef voorzien van videobewaking. Eind 1997 werden 55 GVB-bussen voorzien van videobewaking van een nieuwer systeem, waaronder uit deze serie de bussen 377-381.
Op 13-03-1998 botste de 392/78-4 om 02.30 uur op de kruising Delflandlaan/Schipluidenlaan op een vluchtheuvel en liep daarbij aan de onderzijde zware schade op. Herstel vond plaats in eigen beheer.
Vanaf begin juni 2000 werden de 391 en 395 voor anderhalve maand verhuurd aan de firma Vermaat in Hellevoetsluis. De bussen werden gebruikt voor groepsvervoer in het Botlekgebied.
De bussen reden vanaf 2000, na de instroom van nieuwe lagevloerbussen, vanuit de diverse garages op allerlei tweederangs diensten en verlieten stilletjes in 2002 en 2003 het strijdtoneel.
De buitenlijnwagens, zonder achteruitstapdeur, werden na vele omzwervingen in de drie garages de laatste maanden geconcentreerd in Garage West en werden begin maart 2002 buiten dienst gesteld. De 395 verliet op 4 maart als eerste het strijdtoneel, de volgende dag gevolgd door de 387-389, 393 en 396, terwijl de wagens 390-392 op 6 maart uit het bestand werden gehaald. Die dag reed als laatste de 394 nog in de dienst, welke de volgende dag, 7 maart, als laatste wagen van deze subreeks buiten dienst werd gesteld.
De wagens uit de subreeks 377-386, met extra achterdeur achter de achteras, werden begin 2003 uit de dienst genomen. De wagens 379-386 reden nog tot eind maart op de IJburglijn 326(combilijn met stadslijn 43) en werden daar eind maart, deels rechtstreeks op de dienst, uitgeruild voor jongere bussen en gingen aansluitend buiten dienst.
De 382 en 383 werden bij de firma Karhof in Purmerend verbouwd tot informatiebus en als zodanig verkocht aan de stadsdelen Osdorp resp. Slotervaart in Amsterdam-West. De bus van Stadsdeel Slotervaart werd op 19-05-2008 weer doorverkocht aan een particulier(juni 2007 reeds ter verkoop afgevoerd naar een dealer in Hilversum). De ex-382 ging op 18-03-2015 naar Stichting Sezo in Amsterdam. Op 01-10-2015 nam een particulier in Amstelveen de bus over en bouwde deze om als verblijfswagen voor een visclub. Medio juni 2018 was de wagen nog steeds dienstvaardig.
De wagens 377-381 en 384-386 zijn vrijwel geheel naar de voormalige Sovjet Unie geëxporteerd. Van de 379 is het niet duidelijk of hij ook daadwerkelijk is geëxporteerd. De 380 en 384 gingen naar Rusland, maar de precieze lokatie is vooralsnog niet bekend. De 380 dook uiteindelijk in 2011 op in Krasnoyarsk in Rusland, maar het is niet bekend of de wagen daar ook al eerder reed. De bus werd op 20-09-2015 nog in de dienst gespot. De 377, 378, 381 en 385 gingen naar de firma Intersolli in Kharkov en werden daar op 11-08-2011, ???, 23-05-2013 resp. 13-07-2013 voor het laatst gespot. De 377 en 378 werden doorverkocht, zie hieronder. De 381 en 385 zijn vermoedelijk in 2013 of niet lang daarna afgevoerd. De 386 werd tenslotte op 09-03-2006 nog aangetroffen in de Amsterdamse Westhaven en dook uiteindelijk op in Kazachstan.
De 391-395 werden in 2002 geboekt als geëxporteerd naar Gävle in Zweden en
zouden daar terecht zijn gekomen bij handelaar NNT AB X-Trade. In oktober 2005 werden de wagens daar nog aangetroffen. Of de bussen uiteindelijk verkocht zijn of gesloopt, is vooralsnog onduidelijk.
Volgens de RDW zijn de wagens pas op 25-08-2004 geëxporteerd. De
387-389, 391, 392 en 396 doken uiteindelijk op in Pavoldar,
Kazachstan en waren daar tot 2013 in het bestand. De 387 en 388 zijn
daar nog aangetroffen op 01-05-2012 resp. 22-04-2009. Vermoedelijk
zijn ook de 393-395 daar heen gegaan, maar dit is niet bekend
geworden.
Bus 390 werd teruggevonden bij de firma TOO "Kokshetau bus fleet" in Kokshetau, Kazachstan en reed daar met kenteken C 846 BT en parknummer 55
en werd voor het laatst gespot op 28-07-2019. In september 2019 ging
de wagen naar het bedrijf TOO "Firma Syeinur" in dezelfde stad en
kreeg daar het kenteken 638 SEA 03.
De voormalige 383 werd op 21-07-2004 particulier doorverkocht aan de Stichting Voertuigbeheer in Almere. Daarvandaan kwam de bus op 16-05-2007 terecht bij een handelaar in Hilversum. Op 03-01-2008 ging de bus naar een particulier in Obdam, op 21-07-2010 kwam de bus terecht bij een particulier in Oldenzaal en op 11-05-2011 bij een particulier in Apeldoorn. Daarvandaan werd de bus weer doorverkocht naar een particulier in Enschede(per 14-04-2012), Nijverdal(20-07-2012) en Apeldoorn(10-08-2012). Uiteindelijk ging de bus op 24-09-2013 naar sloperij Leeman in Made, die de bus op 14-10-2013 afboekte als gesloopt.
Van de bussen 379, 384 en 393-395 is de exportbestemming vooralsnog dus onbekend.
De 377 werd in 2011 bij Intersolli buiten dienst gesteld en in 2013 doorverkocht aan JV Columbus in de regio Luhansk en kreeg daar kenteken BB 7690 CE.
De huidige status(januari 2015) van de bus is onbekend. De overige bussen 378, 381 en 385 gingen in 2010 over naar TEK Trans LTD, de nieuwe naam of nieuwe exploitant van Intersolli en kregen daarbij tevens nieuwe kentekens(zie lijst onderaan dit blad). De bussen 381 en 385 werden op 23-05-2013 resp. 13-07-2013 voor het laatst gespot.
De 378 werd in 2012 doorverkocht naar het bedrijfje Aleksandrya in het Oekraïnse stadje Kirovograd en kreeg daarbij het kenteken
BA 6414 BA aangebracht. Op 29-06-2016 werd deze bus voor het laatst gespot.
Uit deze serie werden overigens tussen 1993 en 2000 diverse wagens voorzien van totaalreclames, die telkens met behulp van bestickering was aangebracht. Voor de precieze data verwijzen wij naar de reclamebuslijst op de buswagenparklijst. De wagens 377-381, 383-391 en 393-396 hebben in die periode in één of meerdere beplakte totaalreclameuitmonsteringen rondgereden.
Indeling | Datum | Hainje- | ||||||||||||
Busnr. | Aflevering | In Dienst | Op Lijn | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Eerste Keuring | Ordernummer | Laatste inzet | Op Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
377 | 01-08-1989 | 04-08-1989 | 26 | VF-84-RK | YV31MGC12KA020030 | 40894 | 33/55 | 10980 kg | 10-07-1989 | 577-01 | 27-01-2003 | 38-17 | 21-11-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(24-11-2003 geëxporteerd naar Charkov, Oekraïne met kenteken 416-13 XA) |
378 | 29-06-1989 | 18-07-1989 | 26 | VF-69-PR | YV31MGC14KA020031 | 40892 | 33/55 | 11020 kg | 05-06-1989 | 577-02 | 29-01-2003 | 326/43-07 | 18-11-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(19-11-2003 geëxporteerd naar Charkov, Oekraïne met kenteken 000-13 XA, in 2010 kenteken AX 3925 CB) |
379 | 19-07-1989 | 26-07-1989 | 23 | VF-44-PY | YV31MGC16KA020032 | 40978 | 33/55 | 11000 kg | 03-07-1989 | 577-03 | 07-03-2003 | 326/43-04 | 08-01-2004 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(09-06-2004 geëxporteerd naar Rusland of Oekraïne) |
380 | 17-07-1989 | 22-07-1989 | 26 | VF-88-NV | YV31MGC18KA020033 | 40893 | 33/55 | 11000 kg | 19-06-1989 | 577-04 | 31-03-2003 | 326/43-01 | 15-10-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(15-12-2003 geëxporteerd naar Rusland, vanaf 2011 in Krasnoyarsk, Rusland met kenteken T 544 BY 124) |
381 | 30-06-1989 | 08-07-1989 | 26 | VF-21-LX | YV31MGC19KA020218 | 41140 | 33/55 | 11000 kg | 12-06-1989 | 577-05 | 26-03-2003 | 326/43-08 | 15-10-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(16-10-2003 geëxporteerd naar Charkov, Oekraïne met kenteken 000-18 XA, in 2010 kenteken AX 3924 CB) |
382 | 07-07-1989 | 11-07-1989 | 26 | VF-23-LX | YV31MGC10KA020219 | 41096 | 33/55 | 11000 kg | 12-06-1989 | 577-06 | 31-03-2003 | 326/43-06 | 09-09-2003 | Stadsdeel Osdorp,Amsterdam : info-bus |
383 | 13-07-1989 | 22-07-1989 | 26 | VF-83-NV | YV31MGC17KA020220 | 41132 | 33/55 | 11000 kg | 19-06-1989 | 577-07 | 25-03-2003 | 326/43-02 | 22-09-2003 | Stadsdeel Slotervaart,Amsterdam : info-bus |
384 | 24-07-1989 | 27-07-1989 | 26 | VF-82-PR | YV31MGC19KA020221 | 41097 | 33/55 | 11000 kg | 26-06-1989 | 577-08 | 25-03-2003 | 326/43-05 | 15-10-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(16-10-2003 geëxporteerd naar Rusland of Oekraïne) |
385 | 26-07-1989 | 01-08-1989 | 26 | VF-76-PR | YV31MGC10KA020222 | 41310 | 33/55 | 11000 kg | 26-06-1989 | 577-09 | 31-03-2003 | 326/43-07 | 15-10-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(16-10-2003 geëxporteerd naar Charkov, Oekraïne met kenteken 000-19 XA, in , 2010 kenteken AX 3923 CB) |
386 | 02-08-1989 | 04-08-1989 | 18 | VF-48-PY | YV31MGC12KA020223 | 41137 | 33/55 | 11000 kg | 03-07-1989 | 577-10 | 26-03-2003 | 326/43-07 | 15-10-2003 | Womy Equipment Supply BV.,Spijkenisse tbv. export(15-12-2003 geëxporteerd naar Chimkent, Kazachstan met kenteken X 970 SPM) |
387 | 30-08-1989 | 01-09-1989 | ww op 15 | VF-34-VL | YV31MGC12KA020934 | 41050 | 36/53 | 11020 kg | 07-08-1989 | 584-01 | 04-03-2002 | 23-06 | 23-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar JSC Gortrans in Pavlodar, Kazachstan met kenteken S 751 DA) |
388 | 29-08-1989 | 01-09-1989 | 68 | VF-33-VL | YV31MGC12KA020934 | 41050 | 36/53 | 11020 kg | 07-08-1989 | 584-02 | 04-03-2002 | 23-02 | 24-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar JSC Gortrans in Pavlodar, Kazachstan met kenteken S 587 BT) |
389 | 20-09-1989 | 23-09-1989 | 68 | VF-36-VL | YV31MGC16KA020936 | 41941 | 36/53 | 11020 kg | 07-08-1989 | 584-03 | 04-03-2002 | 23-01 | 25-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar JSC Gortrans in Pavlodar, Kazachstan met kenteken S 589 BT) |
390 | 01-09-1989 | 05-09-1989 | ww op 21 | VF-85-VN | YV31MGC18KA020937 | 41647 | 36/53 | 11020 kg | 14-08-1989 | 584-04 | 05-03-2002 | 23-16 | 24-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar TOO "Kokshetau bus fleet" in Kokshetau, Kazachstan met parknummer 55 en kenteken C 846 BS) |
391 | 30-08-1989 | 02-09-1989 | ww op 39 | VF-87-VN | YV31MGC1XKA020938 | 41851 | 36/53 | 11020 kg | 14-08-1989 | 584-05 | 05-03-2002 | 23-12 | 25-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar JSC Gortrans in Pavlodar, Kazachstan met kenteken S 210 BT) |
392 | 05-09-1989 | 09-09-1989 | 68 | VF-86-VN | YV31MGC11KA020939 | 41861 | 36/53 | 11020 kg | 14-08-1989 | 584-06 | 05-03-2002 | 314-21 | 25-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar JSC Gortrans in Pavlodar, Kazachstan met kenteken S 588 BT) |
393 | 18-09-1989 | 20-09-1989 | 68 | VF-84-VN | YV31MGC18KA020940 | 41939 | 36/53 | 11020 kg | 14-08-1989 | 584-07 | 05-03-2002 | 282-01 | 23-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar onbekende bestemming) |
394 | 12-09-1989 | 16-09-1989 | 68 | VF-25-XF | YV31MGC1XKA020941 | 41934 | 36/53 | 10960 kg | 21-08-1989 | 584-08 | 06-03-2002 | 23-12 | 23-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar onbekende bestemming) |
395 | 18-09-1989 | 26-09-1989 | 68 | VF-26-XF | YV31MGC11KA020942 | 41960 | 36/53 | 10960 kg | 21-08-1989 | 584-09 | 04-03-2002 | 47-01 | 24-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar onbekende bestemming) |
396 | 12-09-1989 | 16-09-1989 | ww op 72 | VF-24-XF | YV31MGC13KA020943 | 41929 | 36/53 | 10960 kg | 21-08-1989 | 584-10 | 05-03-2002 | 311-06 | 25-05-2002 | Holland Lion BV, Diemen tbv. export(25-08-2004 geëxporteerd naar JSC Gortrans in Pavlodar, Kazachstan met kenteken S 209 BT) |