GVB 165, Amsteldijk (Torontobrug), 29 januari 1976
Foto: A.M.C. Staal

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 60 (150-169)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 150-169

Serie: 150-169
Type: Standaardbus CSA-1
Aantal: 20 Stuks
Fabrikant: DAF - Hainje,Heerenveen
Chassistype: SB 201-DKDL 554
Motortype: 6-cilinder dieselmotor
Lengte: 11552 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3165 mm
Instaphoogte: 1.320 mm + 2 instaptreden
Breedte deurbladen: 2x 1200 mm(voor- en middendeur)
Breedte deurbladen: 1x 850 mm(achterdeur)
Wielbasis: 5.540 mm
Vooroverhang: 2.670 mm
Achteroverhang: 3.310 mm
Motorvermogen: 121 kW (170 pk)
Versnellingsbak: ZF 2HP45
Ledig gewicht: 9190 - 9300 kg
Maximale gewicht: 17000 kg
Passagiersindeling: 32-49/51(zie tabel)






De serie was uitgevoerd in de vijfde verschijningsvorm en werd gebouwd op nieuw SB201-chassis en had een nieuwe aluminium grille, de luchtsleuven in het front waren verdwenen, de knik aan de achterzijde van de bus was verdwenen, de bus was voorzien van een verzonken stuurwiel, een DKDL-motor, grotere motorluiken, een dikkere rand om de grille, grotere letters DAF op het front als DAF-embleem, lagere doorgetrokken ruiten en in het interieur een geheel vlakke vloer. De serie was in de wijnrode/grijze kleur met donkergrijs interieur met donkerrode stoelen (Postma stadsmeubel interieur).
De serie was bij aflevering/indienststelling voorzien van een stempelautomaat bij deur 1, een mobilofooninstallatie en een stoplichtje "bus stopt" i.p.v. een gewone lichtbol.

Op 29-01-1976 werd de 1000-ste Hainje-standaardbus, de 165, in Garage West door de firma's Hainje en DAF officieel overgedragen aan wethouder Treumann, zijnde de wethouder van Vervoer. Bij deze overdracht waren alle bedrijven vertegenwoordigd met één van hun soortgenoten. Dit waren de HTM Den Haag(bus 300), GEVU Utrecht(bus 172, de 500-ste standaardbus), RET Rotterdam(bus 571), GVBG Groningen(bus 47), BBA Breda(bus 202) en de eerste standaardbus, de GVB Amsterdam-bus 301. De gastbussen waren op 28-01-1976 aangekomen en overnachtten in Garage West. De 6 representanten stonden bij de officiële overdracht opgesteld, waarna ze onder aanvoering van de 165 in convooi een optocht door de stad reden, welke eindigde voor de RAI. Hier werd door de Hainje- en DAF-onderneming een maaltijd aangeboden. Na afloop gingen ze terug naar Garage West, waarbij de 301 nog zonder lucht kwam te staan. Na de middag gingen op 29-01-1976 de 5 gastbussen terug naar de eigenaren. De 165 is in tegenstelling tot zijn seriegenoten voorzien van een nieuw type grille over het gehele front. Verder zijn de voorschotten voorin de bus en het cabinedeurtje volledig zwart geschilderd.

Van 03 t/m 16-02-1976 stond de 165 op de hainje-stand op de bedrijfsautotentoonstelling 1976(03 t/m 14-02-1976) in het RAI-complex te Amsterdam.

Van 08 t/m 13-03-1976 was de 165 in Brussel, België te gast bij de officiële opening van de metro aldaar. De 1000-ste bus was vertegenwoordigd met enkele hoge notabelen van het GVB. Na zijn Belgische avontuur kwam hij op 15-03-1976 beschikbaar voor de lijndienst.

Van 07 t/m 29-07-1976 waren de 153 en 157 verhuurd aan de CVD te Nijmegen. De CVD wilde ervaring opdoen met het fenomeen Standaardbus en had daarvoor bij het GVB twee bussen te leen gevraagd. De bussen reden met GVB-films en daardoor uitsluitend op de lijnen 5, 6 en 8. De richtingfilms werden op blanco gefilmd.

Vanaf de zomerdienst 1977 werden de 150-169 van voorzieningen t.b.v. Beckson-apparatuur voorzien voor de integratie-lijnen 65/66. De invoering van de strippenkaart betekende in 1980 het einde van hun speciale status. Na de opening van de metro op 16 oktober gingen 8 van de integratiewagens 150-169 voor enige tijd naar de CN-garage aan de Van Musschenbroekstraat. In Enhabo-stijl gingen CN-chauffeurs met de GVB-bussen GVB-diensten rijden op de lijnen 65, 66 en 67. De reden was dat CN na de opheffing van de lijnen 56 en 58 teveel chauffeurs had en het GVB juist te weinig. Er werden wisselwagens naar CN gestuurd aangezien het onderhoud gewoon in West plaatsvond.

Per 15-06-1978 ging de 168 naar TNO te Delft voor proeven met LPG. Hier werd de bus voorzien van een LPG-installatie(Liquefied Petroleum Gas), waarna hij na de proefnemingen als gasbus op 29-11-1979 in dienst kwam op lijn 23. Door de inbouw wijzigde het ledig gewicht naar 9918 kg.

Per 15-09-1978 werden de 154-160 verhuurd aan de CVD te Nijmegen en verloren daarmee uiteraard hun Beckson-voorzieningen. Van de tweede t/m de vierde week van december 1978 werd ook tijdelijk de 151 extra verhuurd aan de CVD.

In 1979 werden de 150-153 en 161-169 bij carrosseriebedrijf van der Veer in de Westhaven voorzien van VeTag-apparatuur. Tevens kregen de bussen in 1979-1980 een windvanger bij het chauffeursraam.

Per 08-05-1980 werd de strippenkaart ingevoerd, waarmee de Beckson-apparatuur uit de bussen verwijderd konden worden.

Half december 1980 liep de 150/19 bij een aanrijding flinke schade op aan de achterzijde. Herstel vond plaats bij carrosseriebedrijf van der Veer in de Westhaven.

In 1981 werden bij het DMB(Diesel Motoren Bedrijf) in Leeuwarden de 163-169 omgebouwd tot LPG-bus, waarbij de reeds als LPG-bus rijdende 168 werd aangepast aan zijn nieuwe soortgenoten.
Zij werden resp. behandeld:

Busnr. Naar het DMB Ombouw gereed In Dienst Op Lijn Nieuw ledig gewicht
  163 14-12-1981 02-02-1982 25-02-1982     67     9940 kg
  164 17-06-1981 28-10-1981 28-10-1981     26     9980 kg
  165 30-11-1981 28-12-1981 28-12-1981     15   10040 kg
  166 02-11-1981 27-11-1981 27-11-1981     18   10050 kg
  167 12-06-1981 06-11-1981 06-11-1981     19   10010 kg
  168 10-06-1981 21-09-1981 03-10-1981     23     9918 kg
  169 01-07-1981 03-10-1981 03-10-1981     26     9970 kg

Hierbij kreeg de 167 de oude installatie van de tot dieselbus terugverbouwde 110.

In de periode 22-09-1981 t/m 04-11-1981 kwamen de 154-160 geleidelijk terug van de CVD. In hun CVD-tijd hadden de wagens door schades enkele gedaantewisselingen ondergaan. Zo waren de 155, 158, 159 en 160 voorzien van een nieuw type grille tussen de koplampen en de 157 een nieuw type grille over het gehele front, zoals de 165 ook bezat. De 157-160 hadden tevens gele kentekenplaten gekregen.
De terugkeerdata van de 154-160 waren resp. 26-09-1981, 13-10-1981, 13-10-1981, 04-11-1981, 26-09-1981, 22-09-1981 en
22-09-1981.
Bij terugkeer werden de wagens ontdaan van de grote gele CVD-emblemen achterop en aan de zijkanten, evenals de kleine CVD-cijfertjes boven het kenteken achterop, welke weer werden vervangen door de normale standaardcijfers op de motordeur, zoals gebruikelijk was bij het GVB.
De wagens kregen verder VeTag-apparatuur, een mobilofooninstallatie met code-control-box en een windvanger bij het chauffeursraam.

Op 28-10-1981 kwam de 169/15 op het Victorieplein in botsing met tramrijtuig 776 van lijn 4, waarbij beiden linksvoor flink beschadigd werden. De 169 werd hersteld bij de DAF-dealer in Zaandam.

In 1981 werden de 150-153 en 161-169 voorzien van een mobilofooninstallatie met code-control-box. Tevens werden bij alle bussen 150-169 in 1980-1982 de motoren ingekapseld ter isolatie van het geluidsoverlast.

In december 1982 werd de 156 voorzien van een "Soweto"-kuipstoel achterbank, terwijl de 161 die maand een kuipstoel-achterbank van het eerste type kreeg.

In 1983 werden de overige bussen voorzien van een kuipstoel-achterbank uit één stuk, dus het derde type. Type 1 en 2 bestonden uit losse stoelen.

Begin 1984 gingen de gasbussen 163-169 terzijde in afwachting van hun terugbouw tot dieselbus. Na ombouw tot dieselbus kwamen de bussen weer in dienst. De ombouw vond plaats resp. in de periode:

Busnr.         In Ombouw Ombouw gereed Busnr.         In Ombouw Ombouw gereed
  163         29-03-1984     27-04-1984   167         22-05-1984     08-06-1984
  164         09-02-1984     22-03-1984   168         08-05-1984     22-05-1984
  165         02-03-1984     10-04-1984   169         22-02-1984     22-03-1984
  166         30-01-1984     21-03-1984

In ruil voor de oude 400-den werden in 1984-1986 de bussen 156-169 verhuurd aan de NV. ENHABO te Zaandam. De bussen gingen daar op verscheidene data heen en kwamen tussentijds ook af en toe terug, waardoor onderstaande tabel de huurperioden het beste weergeeft.

Bij ENHABO Laatate Inzet
Busnr. als huurbus per In Dienst Op Lijn bij ENAHBO Op Lijn Terug naar GVB
156 10-10-1984 11-10-1984 91   28-05-1985 81+86+87       01-06-1985
157 13-03-1986 14-03-1986 extra-92   30-05-1986 92+wachtwagen CS+PVV       02-06-1986
158 03-09-1984 05-09-1984 PVV   28-05-1985 92       01-06-1985
159 03-09-1984 05-09-1984 PVV   12-11-1985 84       13-11-1985
160 27-05-1984 05-06-1984 82+81+87+86   25-02-1985 82/84       27-02-1985
161 27-05-1984 06-06-1984 90   15-04-1985 82/84       17-04-1985
21-10-1985 22-10-1985 87   22-10-1985 84       22-10-1985
162 27-05-1984 06-06-1984 PVV   17-12-1985 91+wachtwagen       17-12-1985
163 22-05-1984 24-05-1984 PVV       -09-1985       27-09-1985
14-10-1985     -10-1985   30-12-1985 PVV       30-12-1985
13-01-1986 13-01-1986 PVV   13-03-1986 extra-82       13-03-1986
164 23-05-1984 25-05-1984 92   05-11-1985 PVV       05-11-1985
165 24-05-1984 25-05-1984 94S   21-04-1985 82/84       26-04-1985
166 27-05-1984 06-06-1984 87+81+86   19-04-1985 PVV       19-04-1985
26-04-1985 niet ingezet!!!   niet ingezet!!!       29-04-1985
06-05-1985 07-05-1985 82+81+86+87   08-05-1985 81/86/87       08-05-1985
167 03-09-1984 04-09-1984 PVV   19-10-1985 92       21-10-1985
168 03-09-1984 04-09-1984 PVV   03-12-1985 92+wachtwagen       03-12-1985
169 21-05-1984 24-05-1984 PVV   11-12-1985 83+82+84+88       11-12-1985

In deze periode vonden enkele opmerkelijke gebeurtenissen plaats,tw.:
    - Op 30-11-1984 werd de defecte 167 gekoppeld achter de ENHABO-bus 308 d.m.v. een sleepstang. Deze stang werd echter verkeerd
        aangebracht, waarbij de éne kant aan de linkerkant van de 167 werd aangebracht en de andere aan de rechter kant van de 308.
        Vanuit de ENHABO-garage begon het transport richting GVB-Garage West. Vlak voor het einddoel op de Einsteinweg(Rijksweg
        A10) moest de 308 plots remmen. De 167 die haast geen remdruk had schoof door, waardoor de sleepstang dubbel klapte met als
        gevolg, dat de 167 achterin de 308 dreunde. Beide liepen flinke schade op en kwamen na herstel weer in dienst.
    - Vanwege de uitvoering van planbeurten aan de 156 en 160 waren deze bussen tijdens hun ENHABO-periode enige tijd bij het GVB
        en reed in die tijd bus 100 hier rond.
    - Van 03-06 t/m 09-09-1985 stonden de 156, 159, 162-164 en 167-169 op zomerreserve.
    - Van 27-09 t/m 14-10-1985 was lesbus 63 van het GVB bij de ENHABO als lesbus in gebruik. In die periode reed de 163 weer bij
        het GVB.
    - Op 21-10-1985 werd de 167/81 bij het uitrukken om 05.45 uur ingeruild door het niet overschakelen van de bus. Als vervanger
        kwam de 161, welke daags later in dienst kwam op lijn 87. Om 11.30 uur werd de 161 op lijn 84 uitgeruild en ging terug naar het
        GVB. De 167 die eveneens naar het GVB ging voor herstel, bleef meteen bij het GVB.

In 1984-1985 werden de stempelautomaten verwijderd, vanwege de herinvoering van het gesloten instapregime.

In 1984 kregen bij hun planbeurt de 162(maart 1984) gele kentekenplaten en de 166 een nieuw type grille tussen de koplampen.

In 1987-1988 kreeg de serie een Bremshey-bestuurdersstoel.

Bij een planbeurt kregen de 161, 164 en 166 in resp. december 1988, augustus 1988 en september 1989 een nieuw type grille tussen de koplampen.

Op 12-01-1991 werd de 160 terzijde gesteld, gevolgd op 25-01-1991 door de 163(die zóo uit de rijdende dienst werd gehaald), de 164 en de defecte 169.

Op 19-03-1991 halteerde de 158/18 op de Hoofdweg aan de halte Jan van Galenstraat nog extra voor een passagier en miste daardoor zijn verkeerslicht.
De NZH-bus 9631/80 stond hier inmiddels achter. Tramrijtuig 782/7, rijdende richting Plantage Parklaan, kwam op zijn beurt aanrijden en botste in volle vaart, als gevolg van een remweigering, achterin de NZH-bus, die op zijn beurt door de klap achterin de 158 werd gedrukt. Alle voertuigen liepen zware schade op en dit betekende voor de 158 het einde. Van de bus was achterin de motoromkapseling om de achteras gevouwen, terwijl het separatieschot achter de bestuurder door de klap door de bestuurder met zijn hoofd werd vernield. De 158 ging terzijde voor sloop.

Op 11-03-1991 werd de 155 met een ernstig defect uit de dienst genomen en terzijde gesteld.

Op 27-06-1991 werden de 151, 156, 161 en de 165-168 terzijde gesteld en opgeslagen op het GEB-terrein aan de Haarlemmerweg. De 165 en 166 kwamen hierbij zo uit de rijdende dienst.

Op 13-07-1981 werd de 154 terzijde gesteld en op 18-07-1991 eveneens op het GEB-terrein geplaatst.

Door de komst van gelede bussen op lijn 69 kwamen enkele standaards vrij en werden op 24-09-1991 de resterende, de 150, 152, 153, 157, 159 en 162 buiten dienst gesteld. Voor de 153, 157 en 162 duurde dit kort en kwamen een week later terug in dienst. De overigen werden op 19-10-1991 op het GEB-terrein op het Westergasfabrieksterrein aan de Haarlemmerweg geplaatst.

Na een voetbaldienstje op 22-12-1991 werden de 153, 157 en 162 uit de dienst genomen, waarna de 153 en 157 op 24-12-1991 terzijde werden gesteld. De 162 bleef tot zijn afvoer op 03-01-1992 op reserve staan. De 153 en 157 gingen op 02-01-1992 naar het GEB-terrein in opslag.

De afgevoerde 168 werd via allerlei handelaren doorgeschoven naar Anema Trucks in Heiloo en daar op 28-10-1994 teruggekocht door de nieuwe "Stichting Standaardbus 168", die met de bus op gezette tijden extra ritten en excursies organiseert, waarbij de nieuwe museumbus 168 dan weer vrolijk zijn ritjes rijdt door heel Nederland.

De 151, 156, 165 en 167 kwamen na hun exportverkoop in 1995 terecht in Cuba en in dienst bij Omnibus Metropolitanos in Havana onder de nummers 1265 t/m 1268(in nummervolgorde). In maart 2000 werd de 151(1265) nog steeds in de dienst aangetroffen.
De 150, 152, 153 en 162 kwamen terecht bij het plaatselijke busbedrijf in Meknes, Marokko en kwamen hier in dienst met resp. de parknummers 243, 241, 238 en 230, waarbij het chassisnummer met de letter W erachter als kenteken fungeerde.
De 155, 163, 164 en 169 gingen vermoedelijk naar Luanda in Angola en de 157 en 161 kwamen in Baku in Azerbadzjan terecht.
Van de bussen 154, 158 en 166 is tot op heden niet achterhaald, naar welke plaats of land deze bussen zijn geëxporteerd.
Bus 160 werd als enige van de serie in Nederland gesloopt en bus 168 is nog altijd in Nederland actief als museumbus.

      Indeling       Datum     Hainje-
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn Kenteken Chassisnummer Motornummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Eerste keuring Ordernummer Laatste inzet Op Lijn Afvoerdatum Afvoer naar
150 22-12-1975 29-02-1976     15 43-06-HB     134103   F30356       32/51   9220 kg    03-11-1975     269-01 21-09-1991   19 22-01-1992 A.D.T. veiling, Barneveld tbv. doorverkoop/export(1992) geëxporteerd naar RATM Meknes, Marokko als nr. 243 en kenteken .134103 W)
151 16-02-1976 02-03-1976     19 47-52-HB     134804   F30491       32/49   9220 kg    10-11-1975     269-03 26-06-1991   42 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export(in 1995 geëxporteerd naar Omnibus Metropolitanos in Havana, Cuba onder nr. 1265)
152 18-02-1976 04-03-1976     23 73-20-HB     134104   F30391       32/50   9300 kg    10-11-1975     269-04 21-09-1991   23 22-01-1992 A.D.T. veiling, Barneveld tbv. doorverkoop/export(1992 geëxporteerd naar RATM Meknes, Marokko als nr. 241 met kenteken .134104 W)
153 13-02-1976 26-02-1976     18 16-29-JB     134802   F30478       32/51   9230 kg    17-11-1975     269-02 22-12-1991 extra-15 22-01-1992 A.D.T. veiling, Barneveld tbv. doorverkoop/export(1992 geëxporteerd naar RATM Meknes, Marokko als nr. 238 met kenteken .134802 W)
154 09-03-1976 19-03-1976     18 52-95-HB     134803   F30437       32/51   9270 kg    17-11-1975     269-05 11-07-1991   23 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export
155 08-01-1976 18-01-1976     19 57-43-HB     135006   F30516       32/49   9280 kg    24-11-1975     269-06 11-03-1991   18 19-03-1991 Nirox BV., Rijsenhout tbv. doorverkoop/export(vermoedelijk geëxporteerd naar Luanda, Angola, Afrika)
156 12-01-1976 09-02-1976      57-35-HB     135007   F30529       32/50   9220 kg    24-11-1975     269-07 25-06-1991   23 16-09-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export(in 1995 geëxporteerd naar Omnibus Metropolitanos in Havana, Cuba onder nr. 1266)
157 23-02-1976 28-02-1976     18 62-27-HB     135329   F30861       32/50   9270 kg    01-12-1975     269-08 22-12-1991 extra-15 01-04-1992 Constructiebedrijf N. Casteele, Rijsenhout(op 10-04-1998 geëxporteerd naar Baku, Azerbadzjan)
158 24-02-1976 02-03-1976     18 30-30-JB     135609   F30836       32/51   9190 kg    08-12-1975     269-09 19-03-1991   18 08-04-1991 Nirox BV., Rijsenhout tbv. doorverkoop/export
159 04-03-1976 10-03-1976      30-31-JB     135330   F30853       32/50   9220 kg    08-12-1975     269-10 22-09-1991 pendelbus 51P 22-01-1992 A.D.T. veiling, Barneveld tbv. doorverkoop/export(1992 geëxporteerd naar RATM Meknes, Marokko als nr. 247 met kenteken .135330 W)
160 26-02-1976 07-03-1976     19 35-33-JB     135606   F30905       32/50   9260 kg    15-12-1975     269-11 11-01-1991   22 16-01-1992 sloperij Onne van der Stadt, Zaandam
161 05-03-1976 11-03-1976      73-21-HB     135004   F30834       32/49   9300 kg    15-12-1975     269-12 20-06-1991   40 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export(op 10-04-1998 geëxporteerd naar Baku, Azerbadzjan)
162 15-03-1976 02-04-1976     15 83-79-HB     135005   F30840       32/49   9290 kg    05-01-1976     269-13 22-12-1991 extra-15 22-01-1992 A.D.T. veiling, Barneveld tbv. doorverkoop/export(1992 geëxporteerd naar RATM Meknes, Marokko als nr. 230 met kenteken .135005 W)
163 01-03-1976 10-03-1976     19 94-45-HB     135607   F30898       32/49   9270 kg    19-01-1976     269-14 25-01-1991   21 18-03-1991 Nirox BV., Rijsenhout tbv. doorverkoop/export(vermoedelijk geëxporteerd naar Luanda, Angola, Afrika)
164 01-03-1976 04-03-1976      50-34-JB     135608   F30901       32/49   9250 kg    12-01-1976     269-15 25-01-1991   21 18-03-1991 Nirox BV., Rijsenhout tbv. doorverkoop/export(vermoedelijk geëxporteerd naar Luanda, Angola, Afrika)
165 27-01-1976 01-03-1976    gvv 61-63-HB     136005   F31480       32/48   9290 kg    19-01-1976     269-16 27-06-1991   40 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export(in 1995 geëxporteerd naar Omnibus Metropolitanos in Havana, Cuba onder nr. 1267)
166 16-03-1976 26-03-1976     21 56-09-JB     136002   F31282       32/49   9270 kg    19-01-1976     269-17 27-06-1991   44 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export
167 09-02-1976 22-02-1976      91-02-HB     136004   F33479       32/49   9270 kg    12-01-1976     269-18 26-06-1991   42 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export(in 1995 geëxporteerd naar Omnibus Metropolitanos in Havana, Cuba onder nr. 1268)
168 09-04-1976 27-04-1976 kvv + 15 01-80-MB     136170   F36602       32/50   9290 kg    02-02-1976     269-19 16-06-1991 extra-15 04-10-1991 Autoschade J. Preeker BV., Oostzaan tbv. doorverkoop/export(viavia doorverkocht als museumbus, zie tekst)
169 06-04-1976 15-04-1976     15 52-66-JB     136003   F31283       32/50   9230 kg    12-01-1976     269-20 17-12-1990   18 18-03-1991 Nirox BV., Rijsenhout tbv. doorverkoop/export(vermoedelijk geëxporteerd naar Luanda, Angola, Afrika)









                 






Traminfo.nl © 2003-2023 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links